
Сорда қалған із
Терең ой құшағында жүретін ақынның әкесі Сабыр Екінші дүниежүзілік соғысқа аттанып, майдан даласынан оралмаған. Бұл әрине, әкенің ыстық алақанын аңсаған Жұмекен ақынды мұңға толы терең ойға жетелегені даусыз еді. Нәжімеден қарттың жүрегі сұрапыл соғыстың миллиондарды майдан даласында қалдыратынын сезді ме екен, ұлы Сабырды ауыл іргесіндегі сорға ертіп барған. Сол сорға баласының табан ізін бастырып, «Сені сағынғанда ізіңді көріп, мауқымды басармын. Өзіңді көргендей болармын, балам» деп шығарып салыпты.
Сордағы іздің қанша уақыт сақталғаны белгісіз. Бірақ әкесі ұлының табан ізінің үстіне қара қазанды төңкеріп қойыпты. Атасының оң тізесіне шынтағын қойып, әңгімесін жалықпай тыңдаған Жұмекен әкесінің сорда қалған табан ізін талай көрген шығар. Нәжімеден қария ұлының ізі басылған сорға күн сайын барып тұрған. Төңкеріліп жатқан қазанды көтеріп, баласының ізіне ұзақ қарап отырады екен.
Әкесі майдан шебіне түсерден бұрын сағынышын өлеңмен жазған екен. Оны Жұмекен де оқыған, қоңыр мұңға толы сыршыл жүрегіне сақтаған шығар. «Бала кезімде әкемнің қалың дәптерге жазып, атама жолдаған өлеңдерін оқып отырушы едік. Әкем алты ай әскери дайындықта жүргенде ауылға сағынышын өлеңмен жазатын болған ғой. Майданға түскеннен кейін хат-хабар келмеген. Әкемнің сол өлең дәптерін жоғалтып алдық. Жұмекеннің өлең жазуына әкемнің әсері болды-ау деймін. Ол тіпті бала болып ойнамаушы еді. Үнемі қолынан домбыраны тастамай, баяу тартылатын күйлерді шертетін. Ұдайы терең ойға батып жүретін. Сол кезде ағатайымның жүрек түкпірінде поэзияның алғашқы шумақтары жазылған болар-ау». Мұны Жұмекеннің артынан ерген қарындасының бірі Сәбила айтып берген еді.
Жүрегі сағынышқа толы ақын атасын қатты жақсы көргені анық. Өйткені әкесінен гөрі атасының тәрбиесін көп көрді. Атасы да немересінің маңдайынан сүйіп, ұлының көзі мен тұяғы санады.
Ақынның бауыры Қибатола Қайырмеденов бірнеше жыл бұрын мынадай оқиғаны әңгімелеп берді. «Кәмелет жасына толған Жұмекенді аудандық әскери комиссариатқа шақырғанда, атасы бірге еріп барған. Қатарластарымен әскерге аттанғалы тұрғанда, Нәжімеден қарт құлап қалған. Соғысқа кеткен ұлынан айрылған қария енді немересін әскерге жібергісі келмеген ғой. Атамыз немересін әскерге жібермеймін дей алмайды. Бірақ жіберуге қимайды. Сол кездің адамдары адамгершілік ұғымынан аттамайды ғой. Әскери комиссариаттың жауапты қызметкері атамыздың жүрегіндегі алаңын түсініп, көңілін қалдырғысы келмеген шығар, Жұмекенді әскерге барудан босатып жіберіпті», деген еді ол.
Әнұранның алғашқы нұсқасының авторы
Үнемі ой үстінде жүрген ақынның шығармашылығын зерттеген жұмекентанушы, ғалым Қадір Жүсіптің пікіріне сүйенсек, Жұмекен алдымен жоғары білім алуды мақсат еткен. Алайда ұлттық университеттен білім алуға ұмтылған алғашқы қадамы сәтсіз болған. Мұның себебі неде?
«Жоғары оқу орнына емтихан тапсырғанда, шығарма жазған. Сол шығармасына төгілген сияның кесірінен алғашқы жылы оқуға түсе алмай қалған. Бұл ақынның жүрегіне зілдей жүк түсірді. Оқуға түсе алмағанына налып, арық жанында отырған Жұмекенді Ғұбайдолла деген қазақ офицері үйіне ертіп апарған екен. Кейін Қарағандыдағы шахтаға жұмысқа орналасуға жолдама алуына осы Ғұбайдолла есімді офицер ұйытқы болыпты. Шахтада жұмыс істеп жүргенде Жұмекен көркемөнерпаздар үйірмесіне қатысқан. Бала күнінен серік еткен домбырамен күйді шебер шерткенін көрген облыс басшыларының бірі консерваторияға түсуіне кеңес беріпті. Кейін өзі таңдаған оқуға түсіп, содан соң ғана әдеби ортаға танылды. Ақынның темірқазығы – ар, монологтарының бас кейіпкері – адам, ал табиғатындағы бір ерекшелік – экспериментшілдігі. Жұмекеннің кібіртік күй, келте қайырылған ой, қысқа поэтикалық шешімдерге көңілі толмаған. Оның ақындық болмысы басқаша мәнерде шешіле шалқуды аңсады», дейді Қ.Жүсіп.
Ғалымның пікірінше, өзге ақын-жазушылар секілді Жұмекеннің де жүрегі ел үшін елжіреп тұратын. Ақынның елшілдігі мен ұлтжандылығы шығармаларына арқау болды. Соның бір дәлелі – «Менің Қазақстаным» өлеңі. Ақын тәуелсіз еліміздің Әнұранына айналған рухты өлеңінің алғашқы нұсқасын 21 жасында жазған.
Жыр жампозының поэзиясы қазақ әдебиетінің көрнекті өкілдерінен лайықты бағасын алды. Мәселен, қазақтың көрнекті ақыны Әбділда Тәжібаев оның болмысын «Жұмекен – сөз жоқ, ешкімге ұқсамайтын, өзіндік ақындық жаратылысы, өзіндік бейнесі бар, көп ойлап, көп оқитын, көп ізденетін ақын», деп бағалаған.
«Мен үшін Жұмекен поэзиясы – әлдеқайда күрделі, мүлде жаңа, тосын поэзия. Оны түсіну үшін белгілі бір деңгейде дайындық керек. Жұмекен поэзиясы мені өзіндік шүңет тереңдігімен баурайды. Қай уақытта да тереңдікті игеру қиын. Тереңдік әлі алына қойған жоқ. Мұхиттың ең терең тұсы он бір мың метр. Оған эхолокация болмаса, ішінде адамы бар барокамера жете қойған жоқ. Өйткені тереңдіктің қысымы қандай бір болмасын барокамераларыңызды сығып, қабыстырып жібереді. Шыдатпайды. Қай тереңдік те, соның ішінде адам жанының тереңдіктері де осындай «мінезге» ие. Жұмекен, міне, осындай қысымы алапат тереңдіктерде жұмыс істеген ақын. Яғни тереңдікке жетуде, онда жұмыс істеу де, ол жерде жазылған жыр да күрделі, тылсым» деген еді Мемлекеттік сыйлықтың лауреаты Темірхан Медетбек.
Ал абыз Әбіш Кекілбаевтың пікірі Жұмекеннің болмысын бар қырынан ашып тұр. «Мен өз басым қазақ поэзиясының керуенін көптен көз жазбай байқап, қадағалап, оқып отыратындардың бірімін. Ондағы әр «түйенің» аяқ алысы мен әр «теңнің» ішінде не жатқаны көп ретте маған айтқызбай-ақ белгілі болып тұратын да жайы бар. Бірқатарының жырын оқып: «Апыр-ай, бұдан бұндайды күте қойған жоқ едім», дейсің. Үшінші біреулеріне: «Бұдан артық не күтуте болады», дейсің. Ал Жұмекен Нәжімеденов бұндай үш топтың үшеуіне де жатпайды. Ол кітаптан-кітапқа ауысқан сайын, аренаға әр шыққан сайын снарядына қосымша гир қосып отыратын штангист сынды: апыр-ай, осы жолы қайтер екен деп, қарадай қыпылықтатып отырады. Оның қолындағы снаряд – кәдімгі сіз бен біз бастан кешіріп отырған, сіз бен бізге дейін де мың-мың талайлардың ұйқысын бұзатын күнделікті қарабайыр тіршіліктің қашан да қарапайым, қашан да елеусіз, сондықтан да үйреншікті, сондықтан да шытырман, сондықтан да күрделі шындықтары», деген заңғар жазушы.
«Дала деген докторға көрінейін»
Жұмекеннің болмысы жұмбақ болып жаратылған секілді. Оны кезінде ақын-жазушылар да жоққа шығармаған. Бұған оның үнемі ой үстінде жүретіні, айтыс-тартысқа толы басқосулардан бойын салғаны себеп болған шығар. Мұны Алатаудың ақбас шыңындай қыран ақыны Мұқағали Мақатаевтың «Жұмекен – жұмбақ ақын. Тамырын терең салған, ойға бай, тілге сараң суреткер. Ақындарға тән шалқу, тебіреніс-толғаныстың өзі де құпия, жасырын. Оқушысының қолына тереңде жатқан ойының бір ұшын ұстатады да, арғы жағын өзің тап дегендей жайлап шығарып салады» дегені айшықтап тұр.
Осындай сәттердегі сағынышы «Қоңыр дәптерінде» айқын көрінеді. Ақын жүрегін мазалаған қоңырқай ойды «Қоңыр түс» деген өлеңінде суреттеді.
«Қоңыр шешем қоңыр кешті жамылып,
көзін сулап қалып еді қамығып.
Қоңыр жолға түсіп едім мен өстіп,
қоңырқай ой маза берер емес түк.
Қоңырайып жатыр алда жол әлі,
кеудем кейде қоңыр жырға толады.
Қоңыр әнмен қазақ бесік тербетіп,
өргізіпті-ау, қоңыр-қоңыр баланы.
Қоңыр күпі, қоңыр дала, қоңыр үн...
қоңыр күймен өтіп жатыр өмірім,
Қоңыр күзде қоңыр шаруа-күйбеңмен,
қоңсы қонған қоңыр қызға үйленгем.
Қоңыр-қоңыр күй тыңдап ем жасымда,
шешем қалды қоңыр төбе басында.
Қоянжонға қоңыр ымырт түскенде,
қоңырайып отырамын үстелге».
Қазақ ұғымына тән қоңыр мұңды поэзиясына арқау еткен ақын өзге түстерді жек көрген жоқ. Барлық түстің астарын ашқысы келді. «Түстер сыры ақынды қатты қызықтырады. Оның поэтикалық қиялы жеті түстің әрбіреуінен ғажап құпиялар ашқан. Бұл – кез келген адамның ойына орала бермейтін ізденіс. Түстердің өзінде де біз білмейтін мән көп. Ақынның топшылауынша, қара түсте контрастылық мағына бар. Сұр түс – жағымпаздықтың белгісіндей, көк түсте қарама-қарсылық сезіледі. Ақынға ең ұнамды түстер: қызыл, қоңыр, ақ, сары түстер. «Қоңыр түс» деген шағын өлеңінде «қоңыр» деген сөзі 21 рет қайталанады. Бәрі де эпитеттің қызметін атқарып, оқырманға эстетикалық ләззат береді. Бір сөз қанша қайталанса да, өлең көркемділігіне нұқсан келіп тұрған жоқ. Осы «қоңыр» сөзі шығармаға ұлттық нәр, нақышты өрнек беретін тәрізді» дейді жұмекентанушы ғалым Қадір Жүсіп.
Қазақ поэзиясының ерекше құбылысы Қадір Мырза Әлінің пікіріне қарағанда, ақын жеті түстің әрқайсысына «мінездеме» берген. Өлең-сөздің ұстасы «Жұмекен «Жеті бояудың» авторы ретінде қазақ поэзиясында бұрын-соңды өткен алуан ақындардың қай-қайсысына да ұқсамайды» депті.
Алдыңғы буын өкілдері мен қатарластарынан осындай жоғары баға алған Жұмекен үнемі даланы аңсады. Табиғаттың тылсым сырларын, жұмбақ құбылыстарын өлеңіне арқау етуден жалықпады. Осылайша, өзінің кең далаға деген сағынышын жыр шумағымен шебер суреттеді. Ақын құдды табиғаттың тылсымын қалт жібермей, бақылап тұратын синоптик секілді көрінеді.
Көлігі де, у-шуы көп қалада тұрған ақынның аңсары – даланың жұпар ауасы. Барша қазақтың аңсарын «Дала деген докторға көрінейін, Профессор емдесін шұбат деген» деген жолдармен айқын аңғартып тұр. Осы бір екі жолда қазақтың ұлттық сусыны – шұбаттың бойға қуат беретін дәрумен екенін бейнелі түрде әсерлеп жеткізеді.
Ақынның сөз саптаудағы шеберлігі әр өлеңінен, әр кітабынан байқалады. Оқыған жанды тәнті етеді. Қазақтың ұлттық өнерді дәріптеу өнегесін «Күй кітабынан» табасыз. Ал «Ұлым, саған айтам» жинағында баласына «Жақсы болсаң, еліңді, Мақтайды жұрт ұқтың ба?» деп зор жауапкершілік арқалатады. Адамның мінез-құлқы, алған тәрбиесіне қарап-ақ жұрт оның елі туралы пікір қалыптастыратынын астарлы сөзбен бейнелейді.
Жыр дүлдүлі өнімді еңбек етті. Бастапқыда өлеңдер топтамасы алғаш рет 1959 жылы жас ақындардың «Жас қанат» жинағына енді. Ал бірінші кітабы «Балауса» деген атаумен 1961 жылы жарыққа шықты. Осыдан соң «Сыбызғы сыры», «Өз көзіммен», «Жарық пен жылу» , «Жоқ, ұмытуға болмайды», «Күй кітабы», «Мезгіл әуендері», «Қызғалдақ жайлы баллада», «Ұлым, саған айтам», «Мен туған күн» кітаптарын оқырманы жақсы қабылдады. Тек өлең жазумен шектелмеген қаламгер 70-жылдардың басында «Ақ шағыл», «Кішкентай», «Даңқ пен дақпырт» романдары мен «Бетпе-бет», «Домбыра мен көсеу» повестерін ұсынды. Прозадағы туындыларынан кейін поэзияға қайта оралып, «Жеті бояу», «Шуақ», «Ашық аспан», «Қыран қия», «Менің Қазақстаным» жыр кітаптарын шығарды.
Жиырма бір жасында жазған «Менің Қазақстаным» өлеңі Әнұранға айналды. Кештеу болса да шығармашылығына Мемлекеттік сыйлық берілді. Атырау қаласында ақынның еңселі ескерткіші орнатылды. Ал биыл қарашаның соңында Жұмекен Нәжімеденовтің туғанына 90 жыл толады. Сәйкестік пе, әлде кездейсоқтық па, қаздар қиқулап жылы жаққа қайтатын қоңыр күзде, дәлірек айтқанда, 22 қарашада Құрманғазы ауданындағы Қошалақ деп аталатын топырақта жарық дүние есігін ашқан ақын туған күнінен
6 күн бұрын дүниеден озған...
Атырау облысы