Театр • 12 Ақпан, 2025

Табылдының тағылымды бейнесі

181 рет
көрсетілді
7 мин
оқу үшін

Атырау қаласындағы Махамбет атындағы академиялық қазақ драма театрының сахнасында «Қыр баласы» спектаклінің тұсаукесері өтті. Бұл қойылым – ақын, бард Табылды Досымов өмірінің тағдырлы кезеңдерін
суреттеген, сағыныш пен рухани тереңдікке толы сахналық туынды.

Табылдының тағылымды бейнесі

Пьеса авторы Әлішер Рахат Табылдының студенттік жылдарынан бастап, өмі­рінің соңғы сәттеріне дейінгі күрделі тағдыр белестерін тереңдікпен сурет­тейді. Оның бұл еңбегі ақынды ішкі әлемі күрделі, еркін рухтың иесі ретінде бейнелейді.

Ауыл халқы оны құшақ жая қарсы алып, мәдениет үйінің басшысы қызметін сеніп тапсырғандай көрінгенімен, онысы шын мәнінде қаңыраған клубты күзету еді. Бұл жағдай шығармашылық еркін­дік пен асқақ рухқа толы ақынға ауыр соққы болады. Туған жерге деген шексіз махаббаты сағынышқа толы өкінішке айналады.

Атырау аймағындағы табиғи байлық­тарға бекіре, ұзақ уақыт бойы басшылық еткен Гурий Наза­ровтың ісі тек табиғатқа ғана емес, жер­гілікті халықтың өміріне де кесірін тигізеді. Жергілікті тұрғындар туған жерінің табиғи байлығынан пайда көрмей, керісінше, бұл байлықты тек билік пен шенділер иемденеді. Табылды осы әділетсіздікке, табиғатқа жасал­ған қиянатқа және жергілікті биліктің өзім­шіл іс-әрекеттеріне қарсы шықты. Алайда оның еркін ойы мен батыл пікір­­лері жеке өміріне ауыртпалық түсі­ріп, қудалаулар мен кедергілерге ұрын­дырды.

Табылдының шындыққа деген адал­дығы мен әділет үшін күресі шығарма­шылығына терең дағдарыс әкеледі. Туған жерге деген шексіз махаббатын көр­сету үшін сахнаға шығуды көздейді. Бірақ жергілікті басшылықтың қарсылығы оны бұл арманынан айырып, жолын кеседі. 

ро

Қойылымда басты рөлді сомдаған Мыр­забек Макуловтың шеберлігі, Табыл­ды Досымовтың жандүниесін ашудағы тереңдігі көрермен назарын аудармай қоймайды.

Сахнада билік өкілдерінің бейнесін сомдаған Бақытжан Өтеғалиевтың ойыны да спектакльдің маңызды элементтерінің бірі болды. Ол кейіпкері арқылы қоғам мен биліктің, ақын мен жүйенің арасын­дағы шиеленісті шынайы және өткір жеткізе білген.

Спектакльде ерекше көзге түскен актерлердің бірі – Райымбек Каден. Табыл­дының бала бейнесіндегі үнсіз ойы­нымен-ақ бірінші планда көрерменді өзіне баурап алды. Оның әрбір қоз­ғалысы, қөзқарасы балалық нәзіктік пен болашаққа деген үмітті терең жеткіз­ді. Актер дене пластикасы мен ішкі тол­ғанысын үйлестіре отырып, бала Табыл­дының арман-қиялын, алға ұм­тылған рухын ерекше шеберлікпен бей­неледі. Райымбектің үнсіз ойыны қойы­лым­ның эмоционалдық әсерін күшейтті.

Жас режиссер Шағуан Үмбетқалиев­тің режиссерлік тәсілі мен сахналық шешімі жоғары деңгейде орындалды. Әр мизансценадағы деталь, актерлердің ойыны мен терең мазмұнды диалогтері көрерменді ойландыруға, сезімге бөлеуге мүмкіндік берді. Спектакльдің визуалды және аудио шешімдері өте үйлесімді шыққан.

Режиссер дәстүр мен жаңашылдықты шебер үйлестірген. Музыка мен би арқылы көрсетілген әрбір көрініс қойы­лымның эмоционалды күшін арттырды. Хореограф Салтанат Беймішева мен композитор Еділжан Ғаббасовтың шығармашылық үйлесімі спектакльдің эмоционалды қуатын еселей түскен. Жарық суретшісі Еламан Ахметовтің жұмысы сахнаға әсерлі визуалды рең беріп, әр көріністің драмалық қарқынын арттыра түсті. Жарықтың нәзік ауысымдары кейіпкерлердің ішкі күйзелісі мен оқиға шиеленісін шынайы жеткізді.

Көпшілік сахналарының мизансценасы мен биінің синхронды, үйлесімді қозғалыстары ауыл адамдарының күн­делікті күйбең тіршілігін шынайы бей­неледі. Әсіресе олардың қар­балас әре­­кеттерінің үйлесімділігі көрер­мен­ді өмір шындығына жетелеп, ауыл өмірі­нің динамикасын дәл берді. Де­ген­мен, осы көріністің артында рухани құн­дылықтардың жоғалуы жатыр. Ақын үшін бұл көрініс үлкен күйзеліс, ауыр соққы. Ауыл тұрғындары күйбең тірлік соңында кетіп, өнер мен мәдениеттен алыстай түскенін ауыр қабылдайды.

пр

Қоюшы суретші Тимур Қоесовтің сценографиясы қойылым атмосферасын құруда өзіндік рөл атқарғанымен, кейбір шешімдер көрермендер арасында түсінбеушілік тудырғаны байқалды. Сах­надағы шамадан тыс қараңғылық оқиға атмосферасын күшейткенімен, кей тұстарда көріністердің айқындығын төмендетіп, кейіпкерлердің эмоциялық үнін толық сезінуге кедергі келтіреді. Бұл қараңғылық көрерменге психологиялық тұрғыдан ауыр әсер қалдырып, оқиға­ның мазмұнын қабылдауда қиындық туғызады. Сахнадағы символикалық элементтер – якорь мен ақ тастар ерекше назар аудартқанымен, олардың идеялық мағынасы толық ашылмады. Бұлар көрермен үшін күшті метафоралық бейне болғанымен, оның қойылымдағы нақты қызметі мен мағынасы жеткілікті дәрежеде айқындалмаған.

Тағы бір түсініксіз элемент – төбе­ден түсіп тұрған үш қорап. Олар сах­на­да бірнеше рет пайда болып, көрер­мен­нің назарын аударғанымен, нақты қыз­меті немесе символикалық мәні бей­мәлім. Дегенмен, қоюшы сурет­ші­нің спек­такльдің жалпы стилін қалып­тастырудағы еңбегі мен ізденісі бағалауға тұрарлық.

Спектакльдің кейбір тұстарында негізсіз паузалар оқиғаның жалпы динамикасына кедергі келтірді. Мысалы, алғашқы сахнада төсек-табыттың сахна түбінен авансценаға дейін баяу жылжуы көркемдік тұрғыдан ешқандай мәнге ие болмаған. Бұл элементті бірден авансценада орналастыру арқылы сахналық уақытты үнемдеп, драмалық әрекеттің қарқынын сақтап қалуға болар еді. Осындай бос паузалардың орнына Алматыдағы достарымен бірге өткізген жылдары мен ҚазМУ кезеңдеріне көбірек назар аудару тиімдірек болар еді. Бұл көрермендерге Табылдының Алматыға деген қимастық сезімін тереңірек түсінуге мүмкіндік беріп, оның өміріндегі маңызды кезеңді әсерлі жеткізер еді.

Табылды түсінде Мұқағалиды көріп, төсектен тұрып қайта жатуы режиссерлік тұрғыдан сенімсіз шешім болып көрінді. Сахна арқылы көрерменге ұсынылған бұл ой тым үстірт жеткізілген. Мұқағалимен кездесуі арқылы терең идея немесе маңызды мазмұн толық ашылмаған. Табылдының өлер алдындағы рухани тыныш­тықты іздеуі, өмірмен қоштасу сәтіндегі ішкі күйзелісі жеткілікті деңгей­де драматургиялық қуатқа ие болмаған.

Спектакльдің соңында Махамбетті Табылдымен диалогке түсірген шешім – эстетикалық және драматургиялық тұрғыдан өте даулы. Бұл көрініс сюжетке қосымша салмақ қоспаған, көрерменге түсініксіз. Махамбеттің Табылды алып кету символика ретінде ұсынылғанымен, мұндай шешімнің мазмұндық негізі әлсіз.

Спектакльдің ең үлкен жетістігі қазіргі заманның өзекті сауалдарын көтеріп, көрермендерді ойлану­ға итер­мелейді. Тағдыры алабөтен ақын Та­былды Досымовтың тұлғасына бүгінгі көзқарасымыз қандай болуы керек? Оның шығармашылығын дәріптеу жолында қандай қадам жасауымыз қажет? Осы сұрақтар спектакль барысында көрерменге ұсынылып, санасында терең із қалдырды. Спектакль соңында Табылдының өнері мен өмірін терең түсінген көрермен ақын әлеміне енеді.

 

Сарыбай МАДИЯР,

театртанушы, Т.Жүргенов атындағы Қазақ ұлттық өнер академиясының оқытушысы

Соңғы жаңалықтар

Олжас!.. (Эссе)

Тұлға • Кеше

Ерім дейтін ел қайда?

Өшпес даңқ • Кеше

Күтумен өткен ғұмыр

Өшпес даңқ • Кеше

Смағұл сапасы

Тұлға • Кеше

Мұстахара

Жәдігер • Кеше

Керек дерек

Digital • Кеше

«Түркістан сақшылары» – ЖИ жемісі

Жасанды интеллект • Кеше