
Кеңестік тоталитарлық жүйенің қамытын шешіп, тәуелсіздік алған елдердің бәрі белгісіз бір бағдарға жолға шықты. Ескі мен жаңа тайталасып, құндылықтар күніне сан құбылып, аспан айналып жерге түсті. Алдың – тұман, артың – жар. Барар бағытымыз – беймәлім. Мемлекет болып тұру, ел болып қалу, ұлт болып ұйысудың аңсары адыра қалып, қара құлқынның қамын күйттеуге мәжбүр болдық. Бейнелеп айтқанда, ашық теңізге сал байлап ескексіз шығып кеткендей едік. Көк айдында жол таппай қалтыраған қаңбақ қайықты түрлі идеялардың жал-жал толқыны жан-жағынан соғып, төңкеріп тастамақ болады. Бірақ толқын тағдырға қарсы жүзуге қауқары жоқ жаны сірі салымыз суға кетпей алға қарай ілбіп жүре беріпті. Тәуелсіздікті қырғыз халқымен қатар алған бізге де сол теңіздегі шыбын жаны шырылдағандардың мұңы жат емес. Сондықтан да Темір Бірназаровтың «Белгісіз маршрут» фильміндегі әр сәт, әр диалогтің көтерген жүгі арқамызға аяздай батты.
Осыдан он жеті жыл бұрын көрерменге жол тартқан, сөйте тұра қазақ қоғамы әлі көре қоймаған бұл фильмнің сюжетін, оқиғалар астарындағы айтар ойын оқырманға шым-шымдап қана таныстырған жөн болар. Туындыда Келешек (ауыл атына мән берерсіз) ауылына жол тартқан көне автобустың ішінде қоғамдағы әртүрлі әлеуметтік топ өкілдері бас қосады. Автобус ішінде кім жоқ дейсіз... арын ақшаға сатқан қыз, аузы арақтан құрғамайтын алқаш аға, әділетті адамның образындағы ұры, алаңғасар ауыл жігіті, қыз-келіншекке қырғидай тиетін ақын, ақынның сұлу сөзіне арбалған дәрігер, ала қап арқалаған саудагер әже, жаңа туған сәбиін омырауынан ерте ажыратқан ана, бұрын атеист болған молда, тіні мен дінін сатқан миссионер, көне кезеңді көксейтін қарт коммунист, жаңа заманға еліткен жас демократ, оқушы дейсіз бе, мұғалім дейсіз бе, полиция дейсіз бе, т.б бәрі бар. Осыларды Келешек ауылына апаратын салдырлаған көне автобус іші – Қырғызстан, яғни мемлекеттің – аллегориясы. Автобус жүргізушісі – қырғыз билігі. Жолаушылар – халық. Шопырды ауыстырған сайын көрші елдегі берекесіз төңкерістің саяси салқыны мен халыққа тигізген зардабын айнадан қарағандай анық көріп, режиссердің жанын шырылдатқан жанайқайын жазбай танисыз.
Қалың тұманда адасып, жол таппай сандалған автобус ішіндегі кейіпкерлердің өзара қақтығысы, ұрыс-керіс пен қарама-қайшы пікірталастары күлкі мен қайғыны кезек туғызып, бұл сапар үлкен бір оқиғаға айналады. Көрерменді автобустың ішінде ғана түсірілген фильмге байлап қойған нендей күш екенін түсіне алмай дал болып, туындының метафоралық мәні мен мағынасына, режиссер мен актерлердің кәсіби шеберлігіне еріксіз бас иесіз.
Қызығы, Темір Бірназаровтың басына бұл идея 1991-1992 жылдары Алматыдағы Театр және кино институтында студент болып жүрген кезде келіпті. Алматыдан автобусқа мініп, Бішкекке шыққан студент осы сапарда көзбен көргендерін шағын әңгіме етіп жазады. Сол әңгімесінің желісімен бір сағаттық деректі фильм түсіруді армандап, 2007 жылға дейін идеяны иі қанғанша ширықтыра дамытады. Сөйтіп, әңгіменің бағы арада 15 жыл өткеннен кейін жанып, автор ойлағандай деректі емес, 1 сағат 45 минуттық толықметрлі көркем фильм көрерменге жол тартты. Режиссер кастинг пен дайындыққа төрт ай уақыт жұмсайды. Сахнаның бәрі түгелдей павильон ішінде бір ғана камерамен түсіріледі. Жеті айлық баладан бастап, жасы жетпістен асқан қарт әртіске дейін өнер көрсеткен (21 актер) көркем туынды қырық күнде таспаланып, екі ай монтаждалған. Әрине, режиссердің жалғыз камерамен көрерменге тұтас ұлттың көкейіндегі мұң-зарын айтып, зар-запыранын төктіруі расында ерлікпен пара-пар іс.
Бізді замананың зарын айтқан фильмді дүниеге әкелген талантты режиссердің білімді Қазақстанда алғаны, осындай туындының тууына Алматыдан Бішкекке жол тартқан автобус ішіндегі оқиғаның өзек болғаны қуантты. Мұның сыртында өнер адамының бір идеяны жеріне жеткізіп, көркем туындыға айналдыру үшін ұзақ жылдық уақытын құрбандыққа беруі, білімі мен білігін тек бір арнаға құюы біздің режиссерлердің бойында жоқ қасиет сынды көрінді.
Қош! Түйіндей айтқанда, «Белгісіз маршрут» фильмі – Кеңестер одағы құлағаннан кейінгі тәуелсіздік алған елдердің басынан өткен тағдырды боямасыз бейнелеген шығарма. Өнерде шекара болмақ емес. Сондықтан да комедия жанрында түсірілген осы бір туындының нарқы жылдар керуені алға озған сайын арта береріне сенім мол.