Инфографика • 18 Ақпан, 2025

Транзиттік дәліздің тартымдылығын арттырудың жөн-жобасы

205 рет
көрсетілді
27 мин
оқу үшін

Мемлекет басшысы Үкіметтің кеңейтілген отырысында еліміз Еуразия кеңістігінде көлік-логистикалық хабқа айналуы керектігін айтты. Ол үшін халықаралық транзиттік дәліздердің сапасы тиісті талаптарға сай болуы шарт. «Транзиттік дәліздердің тартым­дылығын қалай арттырамыз?» деген тақырыпта «Egemen Qazaqstan» газетінің редакциясында өткен дөңгелек үстелде елдегі транзиттік бағыттардың ахуалы қандай деген сауалға жауап іздедік. Жиынға Мәжіліс депутаты Олжас Құспеков, Көлік министрлігі Көлік саясаты департаменті директорының орын­басары Сәтжан Өзбеков, Авто­жол комитеті төрағасының орынбасары Жамбыл Бақтияр, Темір­жол комитеті төрағасының орынбасары Нұржан Келбуғанов, «Қазақ­станның автожолшылар қауымдастығы» төрағасы Бағлан Байма­ғам­бетов, Қазжол ҒЗИ вице-президенті Нұржан Мұқаев, Қазжол ҒЗИ Цифр­ландыру басқармасының басшысы Құрманғазы Тілеу, «Қазақ­стан теміржолшысы» газетінің журналисі Сұлугүл Бәкесова қатысты.

Транзиттік дәліздің тартымдылығын арттырудың жөн-жобасы

Инфографиканы жасаған – Амангелді Қияс, «EQ» Суреттерді түсірген – Ерлан ОМАР, «EQ»

– Елімізде транзиттен қанша табыс түсті? Дәліздердің тиімділігін арт­тыру, кедергілерді жою бойынша қандай шаралар атқарылып жатыр?

ап

Сәтжан Өзбеков:

– Қазір ел аумағы арқылы 13 халық­аралық транзиттік дәліз өтеді. Оның 5-еуі – теміржол, 8-і – автомобиль жолдары. Былтыр 34,2 млн тонна транзит­тік жүк тасымалданды. Теміржол көлі­гімен 27,5 млн, автомобильмен 6,7 млн тонна жүк діттеген жеріне жет­кізілді. 2022 жылдан бастап Орта дәліз – Транскаспий халықаралық көлік бағытына қызығушылық артты. Қазір оның өткізу қабілеті 6 млн тоннаға тең. Былтыр 4,5 млн тонна жүк тасымалданды. Кейінгі жылдары тек оң динамика байқалып отыр. Теміржол саласында 4 ірі жоба жүзеге асырылып жатыр. Олар – Достық – Мойынты, Алматы стансасы айналма жолы, Дарбаза – Мақта­арал, Бақты – Аягөз магистралдары. Мем­лекет басшысының тапсырмасы аясында өткен жылы рекордтық 12 мың шақырым автожол жөнделді.

Транзиттің табысы да ойдағыдай. Жаңылмасам, теміржолдан бір жылда 600 млрд теңгеден астам табыс түсті. Қазір Орталық Азия мен Қытайдан шыққан тауар ағыны еліміздің транзиттік дәлізінен Әзербайжан мен Грузия аумағына, одан әрі Түркия арқылы Батыс елдеріне өтеді. Бұл бағытта жүк ағынын тартатын, оған қажет іс-шараның бәрін атқаратын Қазақстан екенін айтқым келеді. Был­тыр Қытаймен Орталық дәлізді дамыту­ға қатысты келісімге қол қойылып, соның шеңберінде жұмыс тобы құрылды. Өткен қыркүйекте жұмыс тобының бірінші отырысы өтті. Нәтижесінде, Қытаймен транзиттік контейнерлік пойыз санын жылына 2 мың пойызға дейін ұлғайтуға келісім жасалды. Қытай­лық контейнерлер көлемі Орта дәлізде 28 есе өсті.

 

– Олжас Хайроллаұлы, депутаттар елдегі көлік пен транзиттік дәліздер туралы қандай өзекті мәселе көтеріп жүр? Көлік дәлізін дамыту бойынша көкейде жүрген қандай түйткілді айта аласыз?

ап

Олжас Құспеков:

– Ең үлкен мәселе – көлік өткізу саны артқанымен, автомобиль өткізу пункттерінің құрылысы мен модернизациясына қажеттілік өте жоғары. Біз барып көрген бекеттерде осындай түйткілдер анықталды. Мысалы, Батыс Қазақстанда көліктер бір тәуліктен астам уақыт кезек күтіп тұр. Басқа өт­кізу пункттерінде де осы жағдай орын алған. Бұл бекеттерді модернизациялау қажет. Автоматтандырылған жүйелер орнатылмаса, үлкен мәселеге айналады. Орта дәлізде тәуекел жоғары. Өйткені контрабандалық жүк өтіп кетсе немесе дұрыс рәсімделмесе, мемлекеттік кіріске теріс әсер етеді. Қатаң қадағалау болмаса елге пайдасы аз.

Үкіметтің жоспары бар. Бірақ ол өте баяу жүріп жатыр. Конкурстық іс-шаралар мен басқа да сараптамаларға байланысты жұмыс тым созылып кетті. Негізі, бұл жұмыс былтыр басталуы керек еді. Бірақ әлі іркіліп тұр.

 

– Жамбыл Бақтиярұлы, бұған қа­тысты не айтасыз?

ап

Жамбыл Бақтияр:

– Еліміз Ресей, Қытай, Қырғызстан, Өзбекстан және Түрікменстанмен шек­теседі. Кедендік одақ аясында ел шекараларында 33 өткізу пунктін іске қосу жоспарлануда. Бұл жұмыстарды биыл бастау үшін тиісті қаражат бөлінді, оның ішінде 2-еуі Қырғызстанмен, 4-еуі Ресеймен шекаралас 6 өткізу пунктіне бағытталады. Қазір 3 өткізу пункті бо­йын­ша мердігер анықталды, қалған 3 пункттің жобалық-сметалық құжаты мемлекеттік сараптамада қаралып жатыр. Әр жобаны әзірлеу барысында өнімдердің толық айналымын бақылау және контрабанданың алдын алу мәсе­лелері ескеріледі. Мысалы, Қордай шекара бекеті жобасының жалпы құны шамамен 6 млрд теңгені құрайды, оның 50-60%-ы өнім айналымын жеделдету мен контрабандалық тауарлардың өтуін қадағалауға бағытталады. Бұл жобалар ұлттық қауіпсіздік қызметімен келісіліп, бекітілген.

Шекара бекеттерін цифрландыру жұмыстары да басталды. Өзбекстанмен шекарада электрондық кезек жүйесі енгізілді. Бұрын көліктер шекарадан кезексіз өтсе, енді электрондық кезекке тұрып, өздерінің өту уақытын жос­парлайды. Бұл – ақылы қызмет. Осы жүйе Қырғызстан, Қытай, Түрікменстан шека­раларында да іске қосылған. Аты­­­рауда жаңа жүйелерге қатысты түсініс­­пеушіліктер болды, бірақ қазір бұл мәселе реттеліп жатыр. Жалпы, 33 өт­кізу пунктіндегі жұмысты 2030 жыл­ға дейін аяқтауымыз қажет. Бар­лық бе­кеттің өткізу мүмкіндігі мен инфра­құ­рылымын толық жаңарту жоспар­ланған. Басты мақсат – барлық жобаны қаржыландыруды реттеп, өткізу жүйесін жеделдету.

 

– Нұржан Амангелдіұлы, ал­дың­­­ғы жылдармен салыстырғанда темір­жол арқылы тасымалдау әлеуеті қанша­лықты артты?

ва

Нұржан Келбуғанов:

– Былтыр 303 млн тонна жүк темір­жолмен тасымалданды. Бұл – кейінгі 30 жылдағы рекордтық көрсеткіш. Оның қатарында транзиттік тасымал көле­­мінің де өскені байқалады. Соңғы 10 жылда транзиттік тасымал екі есе көбей­ген. Елдегі 16 мың шақырымның 11 мыңын жөндеу жоспарланған. Кейінгі екі жылда 2 800 шақырым жол жөнделді. Қалғаны алдағы 5 жылда жөнделеді. Бұл теміржолдың тозу деңгейін төмендетуге мүмкіндік береді.

Достық – Мойынтының 836 км-ды құрайтын екінші құрылысы биыл аяқ­талады. Бірінші телімдері (Мойынты – Балқаш) қаңтарда пайдалануға бе­рілді. Жоба Қазақстан мен Қытай ара­сындағы өткізу қабілетін 5 есе арттырады. Алматы айналма теміржолы Қы­тайдан Орта­лық Азияға немесе Орта дәліз арқылы Еуропаға бағытталған транзиттік жүк қозғалысын жылдамдатады. Алматыны айналып өтетін жол бір тәулік уақыт­ты үнемдейді. Дарбаза – Мақтаарал Өзбекстанмен қосымша түйісу нүктесі болады. Қуаттылығы – 20 млн тонна. Бақты – Аягөз – Қытаймен үшінші теміржол түйісу нүктесі. Оның да қуаттылығы – 20 млн тонна. Осы жоба іске қосылғаннан кейін Қытаймен жүк алмасу 76 млн тоннаға жетеді, яғни 3 есе артады.

Тағы бір мәселе – сыртқы түйісу нүктелерінің қуатын арттыру. Елімізде 27 теміржол түйісу нүктесі бар. Оның қатарында 15 түйісу нүктесі Ресеймен байланысты. Қазір оның 9-ы толық жұмыс істеп тұр. Қуат­тылықты 123 млн тоннадан 150 млн тоннаға дейін арттыру жұмысы басталып кетті. Сонымен қатар локомотив жетіспеушілігін шешу керек. Былтыр  185 локомотив сатып алынған. Биыл 200 локо­мотив сатып алу жоспарда бар. Соңғы үлгідегі локомотивтер қолданысқа беріледі.

Былтыр алғашқы контейнерлік пойы­з еліміз арқылы Ираннан Қытайға Сол­түстік – Оңтүстік дәлізімен өтті. Бұл по­йыз 10 мың шақырымды 2 аптада жүріп өтті. Бұл – теңіз арқылы жет­кізуге кететін уақыттың жартысы. Қытай, Иран және Еуропа осы дәліздің дамуына өте мүдделі. Бүгінде Қытай мен Еуроодақ арасындағы сауда айналымы 1 трлн доллардан асады. Оның физикалық көлемі – 260 млн тонна. Қазір оның 95%-ы теңіз арқылы тасымалданады, қалған 5%-ы Қазақстан мен Ресей арқылы өтеді. Бірақ Қытай тасымалдау бағыттарын әртараптандыруға мүдделі. Экономикасының шығыстан батысқа қарай жылжуына байланысты жерүсті көліктері арқылы жүк тасымалдау ыңғайлырақ болып тұр.

Биыл Қытаймен жүк алмасу көлемі 32 млн тоннаға жетіп, рекордтық көр­сеткішке шықты. Бұл өткен жылмен салыс­тырғанда 13%-ға жоғары. Еуроодақ та Қазақстан арқылы өтетін Орта дәліздің дамуына мүдделі.

 

– Бағлан Әуелбекұлы, авто­жол­дар­дағы ахуал туралы ойыңызды біл­сек.

ап

Бағлан Баймағамбетов:

– Меніңше, 3 және 2-санаттағы жолдарды халықаралық дәліздерден мүл­­дем алып тастау қажет. Жолдар 1-санатты, кемінде 4 жолақты болуы керек. Қазіргі жүк көліктері ауыр. Бұ­рын­ғы тар жолмен жүру қауіпті. Өткен жаз мезгілінде Шымкенттен Ақтөбеге дейін жеңіл көлікпен жүріп өттім. Қозға­лыстың қан­шалықты қауіпті екенін көрдім. Жол тар, көліктер бірінен-бірі оза алмайды. Сондықтан аударылып, апатқа ұшырап жатыр. Бұл мәселені шұғыл шешу керек.

Шекара өткелдерінде де мәселе көп. Жүк көліктері мен жеңіл көліктерге жеке-жеке жолақ болуға тиіс. Бала-ша­ғасымен шекарада бірнеше шықырым кезекте тұрған жеңіл көліктерді көріп, жаның ашиды. Бұл мәселені Мәжіліс депутаттары көтеріп, Үкімет арқылы шешуі қажет. Сонымен бірге бетон жол салуды кеңінен қолдану керек. Оның сапасы жоғары, ұзақ қызмет етеді. Астана мен Бурабай арасындағы бетон жол 2013 жылы салынған, әлі күнге тақтайдай тегіс. Қазақстан климаты әртүрлі болғандықтан, оңтүстіктің ми қайнатар ыстық ауа райына, солтүстіктің бет қарыған суығына бейімделген технологияларды қолдану маңызды. Жолдың жарықтандырылуы, жолақтың сызылуы, қауіпсіздігі, барлық талапқа сай болуы шарт. Кавказға, Астраханға жол салуымыз қажет.

 

– Нұржан Ерболатұлы, жол сапасын жақсартуға қатысты не айтасыз?

ап

Нұржан Мұқаев:

– Қазір сапалы материалдар мен заманауи технологияны қолдануға негіз­делген бірыңғай технологиялық база құрдық. Құрылыс пен жөндеу жұмысында пайдаланатын сапалы материалдар мен зауыттар картасын жасап, қанатқақты жобаларды іске асырып жатырмыз. Жергілікті құрылыс материалдарын пайдалануға ерекше көңіл бөлеміз. Елімізде тас, битум, минералды қоспалар сияқты негізгі материалдар өндіріліп, жол құрылысына 100% қолданылады. Әр материал ар­найы тестілеуден өтіп, қолдануға жарам­ды­лығы расталады. Саладағы бір кемші­лік – маман жетіспеушілігі.

 

Бағлан Баймағанбетов:

– Университет бітірген жастар жол саласына бармайды. Мұндағы ауыр еңбектің маңызын қоғам мойындауға тиіс. Жол саласындағы жұмысшылар қыстың қақаған аязында да, жаздың аптап ыстығында да еңбек етіп жүр. Бірақ оларды мақтап-марапаттау немесе олардың еңбегін бағалау өте төмен деңгейде. Мәжілісте немесе Сенатта жол саласының мүддесін қорғап, мінберден сөйлеген, нақты мәселелерді көтерген мамандарды кездестіру қиын.

 

Жамбыл Бақтияр:

– Жол саласын дамытуда бірнеше өзекті мәселе бар. Біріншіден, жол сапасы тек қолданылған материалдар мен тех­нологияларға ғана емес, оны кү­тіп ұстауға да байланысты. Су – жол­дың басты жауы. Егер судың дұрыс ағуы қамтамасыз етілмесе, жол тез бұзы­лады. Ол үшін біз тек жол салу жұмыстарымен айналыспай, сонымен қатар қолданыстағы желіге сапалы қыз­мет көрсетуіміз керек.

Астана – Бурабай тас жолын салу кезінде жылына 18-20 млрд теңге бөлініп, оның 1 млрд теңгесі тек сол жолды күтіп ұстауға жұмсалды. Бірақ басқа жолдарға қаражат жеткіліксіз болды, бұл кейбір жолдардың сапасының төмендеуіне әкелді. Қазіргі уақытта жолдарды орташа жөндеу жұмыстары жүргізіліп жатыр. 2024 жылы 6 мың шақырым жол орташа жөндеу жұмыстарымен қамтылды, мұнда тек жолдың үстіңгі қабаты жаңартылады.

Елімізде халықаралық көлік дәліздері бойынша 4 мың шақырымға жуық жол 4 жолақты етіп салынды. Бұл бағыттарға Батыс Еуропа – Батыс Қытай, Астана – Бурабай, Алматы – Талдықорған сияқ­ты негізгі жолдар жатады. Алайда барлық жолды 4 жолақты етіп салу эконо­микалық тұрғыдан тиімсіз. Техникалық нормативтерге сәйкес, болашағы бар жолдар ғана 4 жолақты етіп салынады. Мысалы, Қарағанды – Жезқазған тас жолы екінші санаттағы жол болып саналады, бірақ болашақта маңыздылығы артуына байланысты оны 4 жолақты етіп салу жоспарланып отыр. Мұндай шешімдер мемлекеттік сараптама мен экономикалық тиімділікті ескере отырып қабылданады.

Қолданыстағы жол желісін жақсы жағдайда ұстау мақсатында респуб­ликалық маңызы бар жолдардың ақылы учаскелері де жұмыс істейді. Өткен жылы елде 3 073 шақырым ақылы жол жұмыс істеп, олардан 48 млрд теңге табыс түсті. Бұл табыс жаңа техникаларды сатып алуға және жөндеу жұмыстарын ертерек бастауға мүмкіндік берді.

 

– Құрманғазы Байғазыұлы, жол­дардағы жұмыстан қоғам үнемі хабардар болып отыруы үшін қандай іс-шара қолға алынды?

ап

Құрманғазы Тілеу:

– Қазжол ҒЗИ-да жол құрылыс ма­те­­риалдарының бірыңғай базасы, көпір жүйелерін басқару жүйесі, жол саласындағы мамандардың бірыңғай базасы, сондай-ақ «жолшы куәлік» жобасы сияқты құралдар жұмыс істеп тұр. Президент тапсырмасымен «е-жолдар» платформасы іске қосылды. Платформа арқылы халық жобаларды бақылап, мони­торинг жасай алады. «KazTol» ар­қылы 20-дан астам төлем жүйесі интег­рацияланған. Бұл төлемдерді оң­тайландыруға және жолдарды пайдалануды бақылауға мүмкіндік береді. Әртүрлі төлем бекеттерінде орнатылған камералар арқылы жол жүктемесін нақты уақыт режімінде сайт арқылы бақылауға болады.

Бұл жүйе халықаралық дәліздердің тиімділігін арттыруда айтарлықтай рөл атқарады. Мысалы, камералар мен төлем жүйелерінің интеграциясы жол қозғалысының ағынын басқаруға және бақылауға мүмкіндік береді. Бұл бас­тамалар елдің жол инфрақұрылымын жақсартып, халықаралық дәліздердің дамуына оң әсерін тигізіп отыр.

 

– Сәтжан Қуанышұлы, кон­тейнер­лік тасымал мен Каспий теңізі порттары туралы пікіріңіз қандай?

Сәтжан Өзбеков:

– Құрық портында былтыр акваторияны тереңдету жұмысы аяқталды, ал Ақтау портында осындай жұмыс биыл жүзеге асырылады. Құрық портында өткен жылы көпфункционалды Саржа терминалы іске қосылды. Бұл терминал астық пен басқа да жүктерді тасымалдау­да үлкен рөл атқарады. Ақтау портында қуаттылығы жылына 250 мың контейнер болатын жаңа контейнерлік хабтың құрылысы басталды. Бұл жоба биыл іске қосылады. Сонымен қатар Ақтау портында модернизациялау мен дамыту жұмысы жалғасып жатыр.

Елдегі теңіз флотын дамыту – ма­ңызды міндеттердің бірі. Қазір «Қаз­мұнайгаздың» еншілес ұйымы – «Қаз­мортрансфлот» танкерлері ар­қылы мұнай тасымалын жүзеге асы­рып отыр. Алайда елі­мізде жүк көлік­тері мен вагондарды тасымалдау­ға арналған паромдар жоқ. Мысалы, Құрық пен Әзербайжанның Алят пор­ты ара­сындағы паром тасымалын толық­тай Әзербайжан қамтамасыз етеді. Бұл мәселені шешу үшін Каспий теңізі аймағында кеме жасау зауытын салу жос­­­парланды. Түркиялық компаниямен келіссөз жүргізіліп жатыр. Ең кемі 7 кеме қажет.

Инфрақұрылым барлығымызға ортақ. Ол тек транзиттік тасымалдарға ғана емес, экспорт, импорт және ішкі та­сымалдарға да қызмет етеді. Мысалы, көмірді өңірлерге жеткізу мен басқа да жүктерді тасымалдау осы инфра­құры­лым арқылы жүзеге асады. Бірақ инфрақұрылымның жетіспеушілігі тасымал көлемі мен транзиттен түсетін табысты шектейді.

 

– Жамбыл Бақиярұлы, жол бойын­дағы қызмет көрсету орын­дарының жағдайы транзиттік тасымалдаушы­лар мен өзіміздің азаматтарға қан­шалықты қолайлы?

Жамбыл Бақтияр:

– Қазір республикалық маңызы бар жолдарда шамамен 1 500 қызмет көрсету нысаны бар, олардың 1 299-ы стандарттарға сәйкес келеді. Бұл нысандар A, B, C санаттарына бөлініп, әрқайсысына сәйкес инфрақұрылыммен қамтамасыз етілуге тиіс. Өткен жылы 85 жаңа нысан пайдалануға беріліп, олардың 45-інде жылы дәретхана орнатылды. Қызмет көрсету орындары, әсіресе, қозғалыс қарқыны жоғары аймақтар­да, мысалы, Алматы облысында тиім­­ді жұмыс істеп тұр. Алматыдан Тараз­ға баратын жолда көптеген нысан жеке секторға тапсырылып, олар өз кезегін­де сервисті жақсартып, стандарттар­ға сәйкестендіріліп жатыр. Алайда солтүс­тік, шығыс, батыс өңірлерде қозғалыс аз болғандықтан, мұндай нысандарды жеке кәсіпкерлерге беру қиын­дық туғы­зып отыр. Мысалы, Астана – Павлодар және Астана – Қарағанды бағыттарын­да 6 сервис нысаны салын­ғанымен, оларды бүгінгі күнге дейін жалға немесе пай­далануға беру мүмкін болмай жатыр.

Бұл мәселені шешу үшін жергілікті инвесторлармен және компаниялар­­мен жұмыстар қолға алынды: «Синойл», «Қазойл», «Компас» секілді ірі компаниялармен меморандумдарға қол қойылды. Олармен бірлесе отырып, инфрақұрылым мен жер телімдері да­йын­далып, қозғалыс көп жерлерде сервис нысандарын дамытуға басымдық беріліп жатыр. Жолдарды салу кезінде барлық қажеттілік қамтамасыз етіліп, жеке компаниялардың жұмысын же­ңілдетуге басымдық беріледі. Мысалы, Астанадан Қарағандыға қарай жолға шықсаңыз, «Компас» компаниясы салған жаңа сервистік нысандарды көресіз. Бұл үлгі басқа өңірлерде де жалғасын таба бастады. Басты мақсат – транзиттік тасымалдаушылар мен азаматтарға қолайлы жағдай жасау.

Елімізде 200-ден астам білікті мер­дігерлік компания бар. Өкінішке қарай, көптеген жобада негізінен ше­телдік компаниялар жұмыс істеп жатыр. Мұның бас­ты себептерінің бірі – конкурстың талаптарына сәйкес кел­меуі. Мұндай жағдай жергілікті ком­паниялардың бәсекеге қабілеттілігін төмендетеді. Сондықтан банк және Үкіметпен келіссөздер жүргізіп, отандық мердігерлерге конкурстарда мүмкіндік көбірек беріле бастайды.

 

– Нұржан Амангелдіұлы, тран­зиттің әлеуетін арттыруда терми­нал­­­­дың қызметі де жоғары. Ел ішін­дегі және шетелдегі біздің терми­нал­дар­дың жағдайы қалай?

Нұржан Келбуғанов:

– Отандық терминалдар жүйесі – ха­лықаралық көлік дәліздеріне жүк тар­ту және логистика тиімділігін арттыруда маңызды инфрақұрылым. Қазір ел шекараларынан тыс бірне­ше терминал іске қосылды. Қытай­дың Ляньюньган портындағы терминал сыртқы жүк айналымында маңызды рөл атқарады. Сиань қаласында Мемле­кет басшысының қатысуымен біздің терминал ашылды. Грузияның Поти портында да отандық бизнестің терминалы жұмыс істеп тұр. Ресейдің Селятина стансасы мен Беларусьтың Свислочь стансасындағы терминалдар құрылыс сатысында. Алдағы уақытта Мажарстан­ның Будапешт қаласы мен Румыния­ның Констанция портында, сондай-ақ Қытай­дың Үрімжі қаласында жаңа терми­налдар салынады. Ташкентте де біздің биз­нестің терминалы пысықталып жатыр.

Ел аумағында да бірнеше ірі терминал құрылысы жүріп жатыр. Ақтау порты жүк тасымалдауда маңызды хабқа айналды. Алматыдағы терминал ішкі жүк айналымын реттеуге бағытталған. Бұл терминалдар тек транзиттік тасымал­ға ғана емес, ішкі және экспорттық жүк­тердің айналымын арттыруға да ықпал етеді. Мемлекет басшысының тапсырмасымен 2022 жылы басталған бұл жұмыстар алдағы уақытта жалғасады. Инфрақұрылым жүйесі еліміздің көлік-логистикалық әлеуетін арттыруға және халықаралық дәліздерге жүк ағымын тиімді тартуға мүмкіндік береді.

 

Сәтжан Өзбеков:

– Жол және көлік инфрақұрылы­мын дамытуда бірқатар маңызды жоба іске асырылып жатыр. Жоспар бо­йын­ша, Каспий бағыты және тран­зит­тік дәліздерді дамыту басты назар­­да тұр. Қазір Бейнеу – Сексеуіл бағы­­тындағы жаңа төте жолдың техникалық-эко­но­микалық негіздемесі әзір­леніп жатыр. Бұл жол шамамен 800 шақы­рымға дейінгі арақашықтықты қысқартады, әсіресе Қытайдан келетін транзиттік тасымалды іске асыруда маңызды болмақ. Биыл бұл жобаның сараптамасы аяқталады, 2027 жылы құ­рылыс жұмысы басталады.

Қарағанды – Жезқазған жолын 4 жо­лақты етіп салу, Қызылорда – Ақтөбе ара­сындағы жолды кеңейту жұмысы қолға алынған. Оңтүстік өңірде Сарыағаш пен Абай елді мекенінің айналма жолын салу жұмысы басталды. Ұзындығы – 102 км. Оның конкурстық рәсімдері аяқталып келеді. Жоба транзиттік тасымалдарды оңтайландыруға, сондай-ақ экологиялық және уақыт шығынын азайтуға мүмкіндік береді.

Шымкент, Түркістан, Қызылорда қала­сында айналма жол салу жұмы­сы жал­­ғасып жатыр. Бұл жобалар тран­зит­­тік көліктердің қалалық қозға­лыс­қа кедергі келтірмей, айналма жол ар­­қы­лы өтуіне жағдай жасайды. Мұн­дай жоба эко­логиялық жүкте­мені азай­тып, транзиттік тасымал уақы­тын үнемдейді. Жаңа темір­жол саласында транзиттік әлеуетті арттыру бағы­тындағы жобалар да айтылды. Дос­тық – Мойынты бағытындағы жаңа темір­жол құрылысы Қытайдан келетін жүк ағынын еселеп арттыруға мүмкіндік береді. Хромтау – Алтынсарин телімінде өткізу қабілетін арттыру мақсатында қосымша инфрақұрылымдық шешім қарастырылып жатыр.

Әуе көлігі саласында да айтарлықтай даму бар. 2024 жылдың қорытындысы бойынша әуе көлігі арқылы 150 мың тонна жүк тасымалданды. Алдағы 2 жылда бұл көрсеткішті 2 есе арттыру көзделіп отыр. Алматы, Қарағанды және Астана әуежайы әуе жүк тасымалында негізгі хабтар ретінде дамиды. Қорғас пен Алматыда жаңа әуе жүк терминалын салу жұмысы жүріп жатыр.

Жолдағы қызмет көрсету нысандары мен қоймалық инфрақұрылым­­ның жеткіліксіздігі – үлкен мәселе. Жүкті салқындатылған немесе басқа ар­найы талаптармен тасымалдауға қажетті қой­ма мен терминалдар жетіспейді. Ал­маты қаласының инфрақұрылымында жер тапшылығы кедергі келтіріп отыр. Бұл жағдай терминалдарды дамытуға мүмкіндік бермейді. Теміржол мен автожол саласына шетелдік және отандық инвесторларды тарту қиын. Теміржол құрылысы мен оны басқару мәселесінде тарифті бөлу, құқықтық және қаржылық талаптар үлкен кедергі тудырады. Көлік пен логистикалық инфрақұрылымды дамыту – ел экономикасының тұрақты өсуінде стратегиялық басымдық­тың бірі. Қазіргі жобалар көлік дәліздерін тиімді пайдалануға, транзиттік әлеуетті арттыруға және халықаралық тасымалдарды оңтайландыруға бағытталған. Әлі де шешілмеген мәселелер бар болса да, бұл бағыттағы жұмыс қарқынды жалғасуда.

 

– Сұлугүл Бәкенқызы, транзиттік дәліздер туралы пікіріңіз қандай?

ап

Сұлугүл Бәкесова:

– Орта дәліз өз бастауын Қытайдың Ляньюньган теңіз портынан алып, Сиань қаласындағы құрғақ портқа дейін жетеді. Тиелген жүктер Үрімжі арқы­лы еліміздің Достық және Алтынкөл шекаралық түйіспе стансаларына өтіп, одан соң Ақтау және Құрық порттарына жеткізіледі. Одан теңіз кемелеріне тиеліп, Баку портына, одан әрі қарай пойызбен Батуми және Поти порттарына барады. Ол жақтан контейнерлер Румыния, Болгария, Оңтүстік Еуропа елдеріне теңіз бағдарлары арқылы тасымалданады. Демек осындай бағдар тізбегінен дәліздің мультимодальды екенін көре­міз. Яғни Қытайдан шыққан жүктің діт­теген же­ріне жетуі үшін бірнеше көлік түрін алмастыруға тура келеді. Ал бұл дәлізге қатысушы елдерден, соның ішінде Қазақстаннан жоғары техникалық жарақтандыруды қажетсінеді. Маман­дар дәліз кемшіліктерінің қатарында біртұтас үйлестірудің жоқтығын айтады. Бұл ке­ден­дегі тұрақты кідірістерге әкеліп соқтырады.

Көлік инфрақұрылымын жаңғырту үшін әлі көп жұмыс істеу керек. Әрине, бұл бағыттағы жұмыстар қолға алынып, үлкен жобалар іске асырылып жатыр. Бірлескен тығыз үйлестіруді қамтамасыз ету үшін Әзербайжан, Грузия және Қазақстан 2023 жылы бірлескен компания құруға келісім жасаған еді. Келісім аясындағы бастамалар транзиттік өту үдерісін жеңілдетуге тиіс. Егер осы ел­дер барлық функционалдық шектеулер­ді алып тастап, техникалық жабдық­тау және қаржыландыруды тарту бо­йынша жоспарын жүзеге асыра алса, бағдардың жүріп өту уақыты 2030 жылға қарай екі есе қысқарады деген болжам бар.

ап

 – Дөңгелек үстелге қатысқан­да­ры­ңыз үшін алғыс айтамыз. Бірқатар түйінді мәселе көтеріліп, оларды шешу жолдары көрсетілді. Мұны жауапты орындар назарға алады деп сенеміз.

 

Дөңгелек үстелді дайындағандар –

Нұрбай ЖОЛШЫБАЙҰЛЫ,

Елігімай ТӨҢКЕР,

«Egemen Qazaqstan» 

Соңғы жаңалықтар

Даланың дара перзенті

Еңбек • Бүгін, 09:50

Атакәсіпке адал азамат

Еңбек • Бүгін, 09:45

Әлеуметке тиімді жоба

Қоғам • Бүгін, 09:35

Олжас!.. (Эссе)

Тұлға • Бүгін, 09:25

Адам папиллома вирусы қандай ауру

Денсаулық • Бүгін, 09:22

Ерім дейтін ел қайда?

Өшпес даңқ • Бүгін, 09:20

Жасанды интеллектіні жүйелі енгізген банктер

Жасанды интеллект • Бүгін, 09:10

Күтумен өткен ғұмыр

Өшпес даңқ • Бүгін, 08:55

Смағұл сапасы

Тұлға • Бүгін, 08:50

Мұстахара

Жәдігер • Бүгін, 08:45

Керек дерек

Digital • Бүгін, 08:40

Бірегей білім моделі

Қоғам • Бүгін, 08:35

«Түркістан сақшылары» – ЖИ жемісі

Жасанды интеллект • Бүгін, 08:25