Руханият • Кеше

Қайраткерлік қасиет

40 рет
көрсетілді
9 мин
оқу үшін

Биыл қаламы һәм қайраткерлігімен қалың жұрттың қошеметіне бөленген қарымды қаламгер, мемлекет және қоғам қайраткері Алтыншаш Жағанова асқаралы жасқа толып отыр. Ақмола облысында дүниеге келген тұлғаның қайраткерлік жолы мен шығармашылық өнегесі көпке үлгі.

Қайраткерлік қасиет

Ежелден қызына төр­ден орын берген қазақ халқы үшін ел­дік пен ерлік ерлерге ғана тән қасиет емес. Сақ патшайымы Тұмар ханшадан бастап, Бопай, Домалақ, Қарашаш, Қарқабат, Абақ, Айғаным, Күнбике, Зере тәрізді аналардың ұлттың келе­шегі үшін жаса­ған ерлік істерін бұқара жақсы біледі. Халқы­мызда қай заманда бол­масын арғымақ уақыттың жалы­на жар­масып, жұрт жұ­мы­сына же­гілген нарқы жақұт­тан да ба­ғалы қыз-келін­шек­тер аз бол­маған. Солардың бүгін­гі сар­қыты – Алтыншаш Жағанова.

Қазіргі қазақ қарапайым жылқышы Қайыржанның қызының шашы ғана емес, жаны да алтыннан жаралғанын әбден мойындап қойды. Еңбек жолын 60-жылдары ауылдағы орта мектепте ұстаз болып бастаған қайраткер әдебиет пен журналистиканың майданында тел күресіп, қоғам­дық өмірде өзінің мемлекет­шіл тұлға екенін сан мәрте дәлел­деді. Айтқан ауызға оңай бол­ғанымен, Алтыншаш апайы­мыз бұл дәрежеге соқтықпалы соқпақсыз жолдармен үздіксіз іздене жүріп жетті.

Алтыншаш Жағанова Це­линоград облыс­тық теледидарында тәжірибе жинап, Алматы­дағы «Қазақстан» бас­па­сында редактор болып ор­наласқаннан кейін қаламгерлік жолға біржола түсіп, қазақ әдебиетіне «Әмина, қас­қыр­лар және ақырзаман», «Ақ қоян – Құмай тазы», «Еркетотай», «Тен­тек­тер», «Эхо по кругу», «Ша­лунья» атты туындыларды тарту етті. Сон­дай-ақ драматург ретінде театр өнеріне де «Бәрі де анадан бастала­ды», «Нөсер», «Ала жіп аттаған­дар», «Беймаза әйел», «Жан алқым­да», «Обыр» сынды пьесаларымен олжа салды. Осы­лай қазақ пен орыс тілдерінде сауатты жаза ала­тын талантты қаламгер Мәскеудегі Максим Горь­кий атындағы Әдебиет институтында алған бі­лі­мін Алаш әдебиетінің көркеюіне бағыштады.

Қазақ ұлтының есесі кеткен кеңестік заманда тек қаламгер болу аздық ететін еді. Содан да болар, қазақтың қара қызы халқының жоғын жоқтап, рухын тіктеу күресіне де бел шеше араласып, тура жолдан тайған жоқ. Мәселен, 1975 жылы «Жазушы» баспасынан Алтыншаш Жағанованың қол қоюымен Олжас Сүлейменов­тің әйгілі «АЗиЯ» кітабы оқыр­манға жол тартты. Олжас Сү­лейменовтің орыс руха­ния­тының темірқазығы саналған «Игорь жасағы туралы жыр­дың» түп-тамыры түркі дүние­сімен сабақтас екенін батыл дәлел­деуі кеңес одағы ғылыми ортасында бұрын-соңды бол­маған дүрбелең туғызды.

Өздерін аға халық санайтын орыс әдебиет­шілері мен ғалымдары авторға қарсы жаппай шабуыл бастап, даудың жаңғырығы Кеңес одағының бас хатшысы Леонид Ильич Бреж­невке дейін жетті. Осы бір оқиға туралы классик жазу­шымыз Төлен Әбдік: «Алты­н­­шашпен әдебиетке қатар келдік. Біздің туындылары­мыз қазақ халқына енді жетіп жатқанда ол үш жүз миллиондық аудиториясы бар Одақ деңгейінде танылды. Есімі мәскеулік атақты жас ақын-жазушылар қатарында жазылып, әдебиеттегі жолы ашылды. Бірақ Олжастың «АЗиЯ» кітабы шыққаннан кейін бәрі өзгерді. Алтыншаштың «Жазушы» баспасының редакторы ретінде бар жауапкерші­лікті мойына алып, «АЗиЯ» кітабының жарыққа шығуына қол қоюы – оның өмірін өз­гертті. Жазықсыз жазаланып, қыз­меттен қуылған соң, ол қазақ­ты ағарту жолын таңдап, сая­сат­қа бет бұрды. Бұл бағытта да Алтыншаш Жағанованың айы оңынан туып, талай игі­лік­ті істердің басы-қасында жүрді. Мысалы, көші-қонды басқарғанда миллиондаған қандастың атажұртқа оралуына еңбек етті», дейді.

Сүлейменов қатаң сөгіс алып, Жағанова қызметтен қуылған осы бір оқиғадан кейін Алтыншаш Қайыржанқызы кино саласына ауысып, 1976–1982 жылдары Қазақ КСР Кинематография мемлекет­тік комитетінде редакторлық қызмет атқарды. 1982 жылы «Жаңа фильм» журналының редакторы ретінде тағайындалып, кино насихатының жүйелі жүруіне үлесін қосты. ­

Бұдан кейін «Қазақстан әйелдері» журналын тізгіндеп, елімізде елеулі жетістіктерімен танылған әйелдердің өнегелі істерін насихаттады. Қайта құру кезеңінде осы журналда қызмет ете жүріп, Қазақ КСР Жоғарғы Кеңесіне депутат болып сайланды. Бұдан кейінгі жылдарда жылқышы Қайыржанның қызы мемлекет және қоғам қайраткері ретінде қаншама қызмет атқарды. Сол қыруар жұмыспен қатар ғасырлық тарихы бар «Қазақстан әйел­дері» журналының жабылып қалмауына барын сал­ды. Яғни Алтыншаш Жағанова қайтпас қайсар мінезімен қазақ қыз-келіншектеріне арналған басылымның ғұмыр жасын ғасырға дейін ұзартты.

Еліміз тәуелсіздік алған­нан кейін заман өзгерді. Қа­зақ­­тың өшкені жанып, өл­гені ті­ріл­ді. Осындай қым-қуыт ке­­­зеңде қазақтың арда туған оғ­ландарымен бірге Алтын­шаш Жағанова да жарғақ құла­ғы жастыққа тимей ел ісіне ара­ласты. Әлемнің түкпір-түк­пі­ріне та­­рыдай шашылып кет­кен қа­зақтарды тарихи Ота­ны­­на орал­ту миссиясымен, К­ө­ші-қон және демография агент­­­тігін басқарып, КСРО рес­пуб­ликаларында, Еуропада, әсі­ресе Ауғанстан, Иран, Қы­тай, Моңғолия, Түркия сынды елдер­де тұрып жатқан қан­дас­тарымызды елге шақы­ру ісіне батыл кірісті. Оларды мың-мың­­дап жедел көшіріп әкелу, ата­жұртқа жайластыру сынды жауапты істі ойдағыдай жүзеге асырды.

Бұл туралы ақын Бауыржан Бабажанұлы: «Алтыншаш апай көші-қонды басқарғанда көп шаруа тындырды. Мен оның бір ерлігін айтайын. Адалбек Ақмәди деген ғажап ақын бар. Аты айтып тұрғандай, ондай адал, ондай аңғал, ондай әпен­ді адамды шаммен ізде­сең де таппайсың. Сол Адалымыз Қытайдан қуғын көріп, елімізге Моңғолия арқылы қашып келді. Елге келе салып, үйленді. Құжаты жоқ жас отбасының осыдан кейін көрмеген қорлығы жоқ. Басы ауырған милиция сол үйдің есігін қағып, Адалдың құжаты жоқтығын айтып, Қытайға қайтарып жіберетінін шегелеп, ашық бопсалайды екен. Осыны естіген Алтыншаш Жағанова құзырлы органдарға шығып, Адалдың мәселесін шешті. Тіпті Алматының қақ ортасынан үй әперді», дейді.

Ал 1992 жылы Моңғолия­дан оралған белгілі суретші, мәдениет қайраткері Өмір­зақ Рыстан Алтыншаш Жаға­нованың депутат ретін­де жат елде жүрген қандастары­мыз­дың атажұртқа оралуына сіңір­ген еңбегі туралы: «Біз ес біл­гелі Қазақстан туралы ра­дио­дан естіп, біліп өстік. Со­сын бізге Қазақстаннан «Жұл­дыз», «Қазақстан әйел­дері», «Мәдениет және тұрмыс» сынды журналдар жиі келіп тұра­тын. Алтыншаш апайымызды «Қазақстан әйелдері» арқылы таныдық. Апайымыз әр жерде тарыдай шашы­рап жүрген Моңғолия, Қытай, Ауғанстан, Иран елде­рінде ғұмыр кешіп жат­қан бір мил­лионға жуық бауыры­мыздың Отанға ора­луына дәнекер болды. Әрине, ол үшін мемлекет көмектесті. Бірақ көмектесу үшін де қаражат сұрау, істің көзін табу, сөзін өт­кізе білу керек. Ал ол үшін сөз­сіз тұлғалық қасиет, табанды мі­нез керек. Сол жылдары көшіп келген қандастарымызға өте қиын уақыт болды. Соның бәрін мемлекетіміз еңсе­ріп шық­­ты. Атамекенге келгендерге бар­­лық жағдай жасалды. Әрине, бұл орайда Ал­тын­­шаш апайымыздың еңбегі ұшан-теңіз», дейді. Осы екі ес­телік­тен Алтыншаш Жаға­но­­ваның қо­ғамдық істегі қажырлы еңбегінің нәтижесіз қалмағанын аңғарамыз.

Жазушы-журналист Шар­хан Қазығұл: «Заман мен адам арасындағы мәңгілік тылсым диа­логке құрылған рухани кеңіс­тікті барынша меңгерген Алтыншаш Жағанованың прозасы – нәзік те терең. Сол кезде оның кейіннен мемлекет және қоғам қайраткері дәрежесіне көтерілетінін ешкім болжап білмесе де, жалпы тегін адам емес екенінен бәрі хабардар еді. Алтыншаш Жағанова – жазушы ғана емес, өз қоғамының санасын оятуға атсалысқан қай­раткер», деп бағалапты. Осы бағалауды оқығанда кейіп­­керіміздің көркем шы­ғар­­ма жазар уақытының бә­рін тәуелсіздіктің түтіні түзу ұшуы­на сарп етіп, депутат бо­лып, пар­тия құрып («Руха­ният» пар­тиясын айтып отырмыз) жүріп, әдебиетке барлық кү­шін сар­қып бере алмағанын бай­қа­­дық. Десе де Алтыншаш Жа­ға­­но­ваның: «Мен әлемнің жарты бөлігін араладым. Талай дүниені көрдім. Бірақ ешқашан шетелге қызыққан емеспін. Мен үшін барлық керемет өз елімде, өз жерімде! Айналайын, жас­тар, міндетті түрде оқың­дар, тоқыңдар, шетелді де көрің­дер, бірақ Отанға, өз туған хал­қыңа қыз­мет етіңдер. Қазақ екенде­рің­ді мақтан тұтыңдар. Бүгінгі Тәуел­сіздігіміздің қадіріне жете біліңдер», деген сөзін есті­генде іштегі өкінішіміз сетінеп сала берді.

Соңғы жаңалықтар