Зерде • Кеше

Қапаста сөнген бір жұлдыз

1200 рет
көрсетілді
8 мин
оқу үшін

Байбатыр Ержанұлы – ХХ ғасырдың басында өмір сүрген (1897–1935), Алаш қозғалысына белсене қатысып, халық ағарту жұмыстарына үлкен еңбек сіңірген қызылжарлық ақын, жазушы, драматургтердің бірі. Ол Міржақыптың 1907 жылы Қызылжарда жазылып, 1909 жылы Қазанда жарық көрген «Оян қазақ!» кітап-ұранын «Тұр, қазақ!» өлеңімен жалғастырып, қалғыған халқының санасын селт еткізуге тырысқан.

Қапаста сөнген бір жұлдыз

Б.Ержановтың мектепте мұғалім болып жүрген кезінен бір естелік

«Байғұс-ау, он сегізге жасың келді,

Әр түр муһим істен пайда алатын.

Миләтке күн-түн демей пікірін шаш,

Өткізбей қараңғылықта жастық шақты.

Өзгеден қазақ сорлы артта қалып,

Кезі екен дін, дүниесі қалған кеміп,

Тарылған бұл қазақтың дін, дүниесін,

Жігіттер, келіңіздер кеңітелік»,

депті ол 1914 жылы жылы Қазанда шыққан «Тұр, қазақ!» жинағында. Өлең­нің көркемдігі жоғары болма­ға­нымен, мазмұны ғажап, ұлтына жаны ашып, шырылдаған ұланның сөзі.

«Тұр, қазақтан» басқа оның «Оқуға махаббат» деген негізгі өлеңдері жастарды білім алуға, өнер білуге шақырған, білімнің артықшылығын дәріптеген өлеңдер жинағы да шыққан. Ол тек өлеңдер емес, «Есентай» атты пьеса да жазған. Өлеңдері мен мақалалары «Айқап» журналы мен «Қазақ» газет­теріне, кейін Қызылжарда шығып тұрған «Жас азамат» газетіне жиі басылып тұрған. Мысалы, «Жас азаматтың» бір санында оның «Земствоның қыс­қаша жәйі» деген танымдық мақа­ла­сы жарияланыпты. Жазушы С.Мұ­қа­новтың жазуына қарағанда, ол әде­биет үйірмелеріне пьесалар жазумен ай­налысқан.

Филология ғылымдарының докторы Серікқали Байменше Байбатырдың «Айқап» журналына ұсынған бір жұмбағы туралы былай жазады: «Ай­қап» журналының мазмұнды, оқырман үшін қызықты жарияланымдары аз емес. Мысалы, 1914 жылғы оныншы сан­ында оқырманға бірнеше жұмбақ ұсынғаны бар. Байбатыр Ержанов жол­даған сол жұмбақтың бірі мынадай еді:

«Бала көтеріп тұрған қатынға бipey:

– Бұл көтеріп тұрған бала өзіңізге қай жағынан жақын болады? – деп сұрағанда, қатын:

– Баламның баласы, байымның інісі деп жауап береді, бұл қалай?»

Осы жұмбақты Бимұхамет (Бейім­бет) Майлин шешіпті. Жауабы мынадай екен: «Мысалы, бip баласы бар тұл қатын бip күңді ер жеткен баласымен сатып алады. Содан соң күңнің баласын азат қылып, өзі соған тиеді. Қожа қатынның баласы күңіне жақындық қылса, содан туған бала – баласының баласы, байының ініci болады». («Қазақ», 1998, 228-бет).

Байбатыр Ержановтың туған жылы туралы деректер әртүрлі. Бір жазбаларда оны 1892 жыл, тағы біреулерінде 1897 жыл деп көрсетеді. Солтүстік Қазақстан мемлекеттік архивінің директоры Сәуле Мәлікова тапқан анкеталық құжатта ол 1897 жылы туған деп көрсетілген екен. Бұл құжат Шығыс Қазақстан облыстық НКВД-сының 1935 жылы Семей қаласындағы Совет көшесі, 99 үйде тұрған Байбатырды алғаш рет тұтқындағанда толтырылған. Алайда бұл құжатта Байбатыр туған жерін Қарағанды облысы Тұңғиық ауылы деп көрсетіпті. Есіл ер туған-туыстарына зия­ны тиіп кетпес үшін туған жерім деп мүлде басқа мекенді айтқан екен.

Байбатыр Ержановтың шын туған жері қазіргі Солтүстік Қазақстан облысы Есіл ауданындағы Тауағаш ауы­лы, бұрын ол Қарағанды облысы Преснов ауданына қарайтын. 1932 жылы Қарағанды облысы құрылғанда оның құрамына қазіргі Ақмола, Көкшетау, Қарағанды, Солтүстік Қазақстан облыстары еніп, орталығы Петропавл қаласы болған.

Байбатырдың арғы түбі керейдің танаш деген атасынан тарайды. Оның ішінде тарышыдан тарайтын ұрпақ. Осы тарышыдан біраз ұрпақ тараған соң Самай деген баласынан Дүйсенбі, одан Тәттібай туған. Соңғының екінші ұлы Құлантайдан Сәдірбай, одан Құлақбай туады. Құлақбайдан Байбатырдың әкесі Смайыл, Ербатыр және Ержан туады. Алайда Байбатыр әкесінің інісі Ер­жанның бауырында өседі. Бұл тұқым орта дәулетті, өз мал-мүлкімен өмір сүрген жандар екен. Сондықтан балаларын оқытуға мүмкіндігі болыпты. Байбатырдың Қызылжардың медресесін бітіріп жүргені де сол. Ал ол кездегі медреселерде діннен басқа он шақты пән оқытылған, соның ішінде араб, парсы, татар тілдерімен қатар орыс тілі де үйретіледі екен. Ал зайырлы пәндерден география, математика, жаратылыстану, тарих оқытылып, тәртібі қатаң болған. Ол кездегі солтүстік қазақтарының негізінен оқитын орындары – Қызылжардағы Бегішев, Троицкідегі «Уазифа», сосын Уфадағы «Ғалия» медреселері. Оқуды өздері іздеп, аңсап барған жас­тар болғандықтан медреселердің түлектері сол кездің бағамымен ештеңеге алаңдамай терең білім алып шыққан. Байбатыр осылардың ішінен «Уазифа» медресесін бітірген мұғалім болады. Анкеталық сауалнамада ол өзінің мамандығы туралы «религиозный учитель» деп көрсетіпті.

Байбатырдың бірде Ержанов, тағы бірде атасы Құлақбаевтың атын көрсетіп, кейде әкесі Смайылов болып жазылып жүргенінің себебі, жоғарыда айтқанымыздай, әкесінің інісінің бауы­рында өскендіктен. Байбатырдың өз кіндігінен Едіге, Тельман деген ұлдары, Роза деген қызы болған. Аталған анкетада әйелі Маржан да көрсетіліп, оның 22 жаста екені жазылған. Бұл Байбатырдың екінші әйелі болуы керек, өйткені үлкен ұлы Едігенің өзі сол кезде 12 жас­та. Байбатырдың Едіге деген ұлынан Қайыр, одан Ерлан, Нариман деген ұлдар бар. Ал Тельманнан Ерке­бұлан есімді ұл бар.

Солтүстік Қазақстан облыстық архи­вінен алынған анықтамаға қараған­да Ақмола губерниялық оқу басқар­масының 1925 жылғы 21 ақпандағы бұйрығына қарағанда ол №1 қазақ мек­те­бінің меңгерушісі болып т­ағайын­далған. Бұл мектеп Петропавл қа­ласының Ямская көшесіндегі №76 үйде орналасқан. 1927 жылғы құжатта да ол осы мектеп мұғалімдерінің тізімінде және бұрынғы меңгерушілік орнында екені көрсетілген. Одан әрі облыс бір болғандықтан Байбатыр Ақмола мұсылмандары педагогикалық курсына мұғалім болуға ауыстырылады.

Алаш көсемі Әлихан Бөкейхан большевиктер өкіметті түпкілікті басып алғаннан кейін өзінің жақтастарына енді компартияның қатарына кіріп алып, ұлтқа қызмет етуге шақырғаны белгілі. Байбатыр да осы бастаманы қолдап, партия қатарына өткен екен. 1931–1932 жылдары елді қолдан орнаған аш­тық жайлағанда ол Қа­рағанды облысындағы кеншілер қа­ласы Степ­някқа ауысып, осындағы зауыт-фабрика мектебінде сабақ береді. Уикипедияда Байбатырдың осыдан әрі Ақмола облысы Ерейментау ауда­нында алтын кенінде директордың орынбасары болып қызмет істегенін жазады. Ал одан әрі Байбатырдың Семей қаласындағы Қазақ тау-кен геологиялық барлау техникумында мұғалім қызметін атқарғаны айтылады. Бұл оқу орны геологтерді даярлау үшін 1932 жылы ашылған жалғыз оқу орны болатын. Байбатыр Ержанов осында 1933–1935 жылдары мұғалім, ди­ректордың орынбасары, дайындық курсының меңгерушісі қызметтерін атқарған. Осы қызметте жүргенде ол 1935 жылдың 14 желтоқсанында атақты 58-баппен тұтқындалған. Тергеу уақыты 2 айға созылып, 1936 жылдың 21 ақпанында 8 жылға сотталыпты. Осы кезеңде ол «Колхоз үшін» деген шы­ғармасын жазады. Кейінгі зерттеу­шілердің қолына оның «Өлім құшты» деген бөлімі ғана тиген.

Артынан, 1960 жылғы ақтау қағазында Байбатыр Ержановтың 1939 жылы жүрек талмасынан түрмеде қай­тыс болғаны айтылады. Қызыл қыр­ғынның бір құрбаны болған, елім деп еңіреген бір азаматтың тағдыры  осындай. Құдайға шүкір, оның артында ұрпақтары бар. Алайда есімін еске алып, жаңғырту жолында ешқандай шара жасалынбай келеді. Қызылжарда идеологиялық тұрғыдан ескірген бір көшенің аты берілсе, артық болмас еді.