Әдебиет • 23 Мамыр, 2025

Кекек

20 рет
көрсетілді
4 мин
оқу үшін

Әдебиет болған соң, әуелі кейіпкері болуы керек. Ақын, әлде жазушы екенсің, әдебиетке кейіпкер қоспасаң атың қала ма, жоқ па, ол жағы беймәлім. Бейімбеттің Мырқымбайы, Жүсіпбектің Ақбілегі, Ақанды Құлагерімен қоса иеленіп алған Ілияс деп ол заманның дүлдүлдерін тізе бермей, беріге келгенде Жұматайдың Ләйләсының өзі неге тұрады? Жұматайды оқыған жан оның Ләйләсына, Кенежирені мен Сарноқайына қоса тәнті болары сөзсіз ғой. Ойсазы қандай керемет. Осының бәрін қасында болмасаң да, сезесің, сүйген қызы, мінген аты, жүрген жері... Осылардың арасынан Кенежирен тұлпарға тоқталу арқылы Есенқұл Жақыпбек ағамыздың сөзіне соғып, Абайдан бір-ақ шығуды көздеп отырмыз.

Кекек

«Жирен тұлпар – іштен туа қасқа бас,

Молда мінсе, дұғасынан тастамас.

Бермейтін-ақ атым еді, қайтейін,

Бес моторлы самолетке баспа-бас.

Таңда өзі ашып тақтай қақпа есігін,

Шыбынға да тигізбейтін кесірін.

Жабағыдай жатағандау болғасын,

Кенежирен қойып едім есімін»

дейді Жұматай ақын. Бес моторлы ұшақ­­та жүрек жоқ қой, кімге сатсаң да, қай­­да жібердің мені демейді. Ал бап­тап мінген тұлпарың – екі дүниедегі пыра­­ғың, сырласың. «Құ­лагермен болады сөй­лесуге» деген Ақан. Расында, Жұме­кең Кенежиренін ұшаққа айырбас­тамас еді.

Өткен айларда ақын Байбота Қошым-Ноғай Есенқұл Жақыпбектің Жұматай Жақыпбаевты жоқтап жазған жырларын әлеуметтік желіге салыпты. Есенқұл ақынның «Өмір бойы өлең деп қана өмір сүріп өліп кеткен жалғыз-ақ ақын көрдім, ол – Жұматай ағам» деген жазбасы есімізде. Есенқұл әлгі жырларының басында:

«Сана саяз. Құрсақ тар.

Айтқаныңды ел қақпайды.

Кекек деген бір шөп бар,

Жылқы жесе, шаппайды.

Жанқожадай намазын

Өлімімен өткеріп,

Кенежирен сабазым

Кекек жемей кетті өліп...»,

деп жазыпты. Байбота Қошым-Ноғай жариял­аған бұл өлеңді оқыған Мұрат Рақымжан Facebook парақшасына былай деп пост салғанын көрдік: «Кекек – бұрын-соңды түрін көрмек түгілі, атын естімеген шөбім екен. Мені, әсіресе, «оны жеген жылқының шаппайдысы» қызықтырды. Содан уикипедия деген «білгішке» жүгіндім. Бақсам, «кекек» құмды жерде өсетін, түрі жоңышқа пішіндес, бірақ жапырақтары мен ша­шақ гүлдері аздап ірілеу келетін шөп екен. Кекек жеген жылқының мінезі бұзылып, ауруға шалдығады дейді. Оны жеген малдың көзі көрмей, жүйкесі сыр береді. Былайша айтқанда, кекек – «анашаның» бір түрі. Мал бір рет дәмін татса болғаны, қуалап жүріп жеп, есінен адасып, нашақор секілді кекек жемесе тұра алмай, соңына түседі. Сосын бойы­на уыты дарыған соң, теңселіп, бір орнында шыр айналып, одан қалса көзіне қос көрінгендей алдындағы қылдай шыбықтан бөренеден қарғығандай қар­ғып, жынданып, басқа шөпке қарамай арып-ашып, ақыры өліп тынады-мыс...

«Кенежирен сабазым, Кекек жемей кетті өліп», деп түйіндепті Ес-ағам өлеңін».

Бұл сөз мен үшін үлкен жаңалыққа айналды. Себебі осы сөзден Абайдың «Заманақыр жастары» өлеңінің түйіні тарқатылып кеткендей. «Заманақыр жастары, қосылмас ешбір бастары» деп басталатын өлеңін хакім:

«Күлмеңдеп келер көздері,

Қалжыңбас келер өздері.

Кекектеп секек етем деп,

Шошқа туар сөздері»,

деп аяқтайды. Яғни мұндағы кекек – жоғарыда түсініктемесі берілген шөп. Оны жеген жануарға ұқсап қалған мастың ісі белгілі. Қазақтың ащылап, тұщылап жатыр дегеніндей, кекектеп алған жылқыны көр де, сондай жағдайға тап болған кісіні елестетсеңіз, образ бірден ашылады.