Білім • 16 Сәуір, 2025

Білікті ұстаз, білімді шәкірт

0 рет
көрсетілді
8 мин
оқу үшін

«Алты алаштың баласы бас қосса, төр – мұғалімдікі», деп ұлы ақын, педагог Мағжан Жұмабаев бекер айтпаған. Алайда еліміз тәуелсіздік алып, кеңес заманындағы жос­парлы экономикадан нарықтық қатынастарға көшіп жатқан өтпелі кезеңде мұғалім мамандығының беделі төмендеп, білім сапасы да нашарлап кетті. Президент Қасым-Жомарт Тоқаев 2019 жылы тамыз конференциясында Үкіметке мұғалімдердің жалақысын алдағы төрт жыл ішінде екі есе көбейту туралы тапсырма беріп, сол жылы желтоқсан айында алғашқы «Педагог мәртебесі туралы» заңға қол қойғаннан кейін ғана қоғамдағы ұстаз беделі арта бастады.

Білікті ұстаз, білімді шәкірт

Суретті түсірген – Ерлан ОМАР, «EQ»

Мұғалім мамандығын таңда­ған талапкерге қойылатын талаптар да қатайып, олар үшін 2021 жылдан бастап Ұлттық бірыңғай тестілеуден өту балы 50-ден 75 балға дейін көтерілді. Өткен жылы 1 қыркүйектен бас­тап болашақ педагогтердің стипендиясы 20 пайызға көбейіп, 75 600 теңге болды. Ең бас­тысы, мұғалімдік мамандықты таңдаған мектеп түлектерінің арасында үздік оқыған талапкер саны артып келеді. Мәселен, 2023 жылы 1528 «Алтын белгі» төсбелгісінің иегері педагог ма­­мандығы бойынша жоғары оқу орындарына (ЖОО) түс­кен болса, былтыр бұл көрсеткіш 1 797-ге жеткен. Ұстаздықты қала­ған осындай өрендердің алды биыл жоғары білімі туралы дип­лом алып, педагог­тік еңбек жолын бастайды. Ал қазір жұмыс істеп жүрген мұғалімдердің елеулі бір бөлігі – кезінде орта мектепті «үштік» бағаға бітіріп, әйтеуір «көк» диплом алып шығып, білім ұйымдарына жұмысқа орналасуды ойлаған, біліктілігі төмен мамандар. Білім саласында қолға алынған реформалар оң нәтиже бере бастағанымен, ілгерілеу барысы әлі де баяу еке­нінің негізгі себебі осы. Мұны Экономикалық ынтымақтас­тық және даму ұйымы (ЭЫДҰ) ­білім алушыларды бағалау жө­нін­дегі PISA-2022 халықара­лық зерттеуінің нәтижелері айғақ­тап берді. Қазақстан 81 елдің ішінде математикадан 46-шы (2018 жылы – 54-орын), оқу­дан 61-орын (2018 жылы – 69-орын), жаратылыстану пәнінен 49-орын­ды (2018 жылы – 69-орын) иеленді. Еліміз оқушыларының 64 па­йызы оқу сауаттылығы бойынша алты күрделілік деңгейі­нің екіншісін де еңсере алмаған. Салыстыру үшін ЭЫДҰ елде­ріндегі орташа көрсеткіш – 26 пайыз. Шәкірттеріміздің 50 па­­йызы математика бойынша ба­за­лық деңгейді ғана көрсет­кен (ЭЫДҰ-да – 31 пайыз), 45 пайызы ғылы­ми сауаттылық бо­йын­ша қара­пайым тапсыр­ма­ларды ғана орын­дай алған (ЭЫДҰ-да – 24 пайыз). Әрбір онын­шы оқу­шымыз ғана PISA шка­ла­сы бойынша креативті ой­лау­­дың жоғары 5-6 деңгейін көр­сет­кен, ал Сингапурда – әр­бір екінші, Эстонияда – әрбір үшін­ші шәкірт осындай нәтиже­ге ие болған. Сон­дай-ақ білім жетістіктерінің елдік мониторингі тоғызыншы сынып оқушыларының орташа балының 2022 жылғы 47,3-тен 2023 жылы 36,8-ге дейін төмендегенін көрсеткен. Ұлт­тық білім деректері базасының мәліметіне қарағанда, 8-9 сынып оқушыларының 39 пайызы­ның үлгерімі нашар.

Мемлекет білім жүйе­сін да­мытуға басымдық беріп, оны қар­жыландыруды жыл­дан-жыл­ға арттырып келеді. Осы салаға жұм­салған шығыс 2019 жыл­­ғы 1,3 трлн теңгеден 2024 жылы ­­4,8 трлн теңгеге дейін, яғни 3 есе ұл­ғайтылды. Алайда Жоғары аудиторлық па­лата жүргізген мемлекеттік аудит орта білімді дамы­ту бойынша қабылда­нып жат­қан шаралардың тиімді­лі­гін төмендететін бірқатар проб­лемалық мәселе мен кемші­лік барын көрсетті. Мәселен, білім саласындағы стратегия­лық құ­жат­тардың министр ауыс­қан сайын өзгертілуінің салдарынан бұрынғы бастамалар аяқсыз қалып жатады. Сол себепті білім саясатында сабақтастық пен тұрақтылық жоқ. Оқу жоспарларындағы жиі өзгерістер оқулықтарды қайта қарауға және бюджеттің тиімсіз шығыстарына әкеліп соғып отыр. Кейінгі 5 жылда оқу­лықтарды қайта қараудан келтірілген экономикалық шы­ғын 16 млрд теңгеден асқан. Лицензиялау – сапалы білімнің кепілдігі саналғанымен, мем­лекеттік мектептерді қоса ал­ғанда, 66 мектеп лицензиясыз жұмыс істеп келген. Орта білім ұйымдарының аттестат­таудан сәтті өту пайызы төмен – небәрі 18,2 пайызы ғана сынақ­тан еш сүрінбей өткен. Оқу-ағарту министрлігінің мәлі­метіне сүйенсек, өткен жылы жүргізілген педагогтердің білі­мін бағалау барысында педа­го­ги­калық ЖОО-ның 7 653 түле­гінің 45 пайызы ғана оң нә­тиже көрсеткен. Бұл мектеп мұғалімдерін даярлау деңгейі әлі де төмен екенін аңғар­та­ды. Осыған орай Парламент депу­тат­тары мен сарапшы­лар педа­гогикалық жоғары оқу орын­дары мен колледждердің білім бағдарламаларын және педагогтердің біліктілігін арттыру курстарының қызметін қайта қарау қажет деп санай­ды. Әсіресе «Өрлеу» акционер­лік қоғамы жұмысы тиімділігі­нің төмендігі алаңдаушылық туғы­зып отыр. Оған кейінгі 3 жыл­да ел қазынасынан 23 млрд теңге бөлінгенімен, соншама қаржының қайтарымы мәз емес. Бұған ел оқушыларының алған білімінің сапасы жақсармай тұрғаны дәлел.

Осы ретте Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаев былтырғы «Әділетті Қазақстан: заң мен тәртіп, экономикалық өсім, қоғамдық оптимизм» Жол­дауында: «Үздік оқу бағдарла­масы, заманауи мектептер, озық басқару жүйесі болса да, ұстаз білікті болмаса, оның бәрі бекер екені анық. Сондықтан педа­гогикалық жоғары оқу орындарына талапты, қабілетті жастарды қабылдауға баса мән беру керек», деп атап айтқан болатын.

Білікті ұстаз дегенде ойы­мызға Солтүстік Қазақстан об­лы­сының шалғайдағы Уәли­ха­нов ауданының орталығы Кіш­кенекөл ауылындағы №1 орта мектепте ұзақ жылдар бойы математика пәнінен са­бақ берген Абылай Белгібаев оралады. Ең қиын пәнді өз әдістемесімен оқытып, оқу­шы­ларының математикаға ынтасын оята білген ғажап ұстаз еді. Шәкірттерінің арасынан 20-дан астам физика-математика ғылымдарының докторы мен кандидаты шыққан. Осы еңбегі үшін оған «Солтүстік Қазақстан облысының Құрмет­ті азаматы» атағы беріліп, ­облыс әкімінің қолынан жеңіл автомобиль­дің кілтін сыйлыққа алған еді. Орны – кеңес заманында да, еліміздің тәуелсіздігі кезінде де әрдайым төрде болды. Ел ішінде мұғалім мамандығын жүрек қалауымен таңдап, кәсі­би шеберлік шыңына шыққан осындай ұлағатты ұстаздар аз да болса бар. Өкінішке қарай, дипломды көбінесе жекеменшік жоғары оқу орындарынан сатып алып, қара басының қамы үшін өзін де алдап, оқушыларды да алдап жүрген мұғалімсымақтар да бар. Мысалы, бұрнағы жылы прокурорлар Ақмола облы­­сын­да арнайы тексеріс жүр­гі­зіп, жалған дипломның көмегі­мен қызметке орналасып қана қой­май, «Дипломмен – ауыл­­­ға!» бағдарламасымен мемле­кет­тік қолдау қара­жа­­тын алған 13 адам­ды әш­керелеген. Маңғыс­­­­­тау облы­сын­дағы колледждер­­­дің ­8 оқыту­шысының жалған дип­ломмен жұмыс істеп жүрген­­дігі анық­тал­ған. Былтыр Қызылор­­да облы­сының Байқоңыр қала­­сын­дағы 2 мектепте – 3 қызмет­­кер, Қазалы ауданындағы 3 мектепте – 4 қызметкер, Қармақ­­­шы ауданындағы 1 мектепте 2 қыз­меткер білім туралы қолдан жа­­­­­салған құжатпен жұмыс­қа ор­на­­ласқандығы әшкере бол­­ды. Бұдан бөлек, арнайы жүргі­зіл­­­­ген талдау аясында ЖОО-лар ­­1 028-і мұғалімнің дипломын өз­дері бергендігін растамаған. Міне, осындай ар-ұяттан жұр­дай жал­ған педагогтерден толық арылмайынша, білім саласы­ның өрге басуы неғайбіл.