Тәрбие • 14 Қаңтар, 2025

Әке жұмыста. Баланы кім тәрбиелейді?

210 рет
көрсетілді
16 мин
оқу үшін

Әлдебір данышпан «Балаңды тәрбиелеме, алдымен өзіңді тәрбиеле» деп айтқан екен. Бұл қазіргі қоғамды да ойландырады. Кейде орынды айтылған бір сөз атқан оқтан да ауыр тиетіні рас. Тәрбиені жалпылама деп қарастырсақ, оның ішіндегі әке тәрбиесі үлкен маңызға ие. Бұрнағы қазақтың «кімнің баласысың?» дегенінде де өзгеше мән жатқандай. Бұдан «Кімнен тәрбие алып жатырсың?» деген сүбелі сөздің мәйегін аңғарамыз.

Әке жұмыста. Баланы кім тәрбиелейді?

Суретті түсірген – Ерлан ОМАР, «EQ»

Сонымен қоғам дамып, біз соның көшіне ілесу үшін өмір сүріп келеміз. Ал осы барыста біз – әкелер қауымы ең маңызды жауапкершілігімізден тай­қып бара жатқандаймыз. Әрине, ол – ба­ла тәрбиесі. Шыны керек, қазір қоғамда көбіне бала тәрбиесімен ана­лар айналысады. Сол үшін де көп жағ­дайда әйел қауымының аузынан «әкесі – жұмыста» дегенді көп естиміз. Жұ­­мыс­тағы әкенің үйдегі баласына деген әкелік тәр­биесі ақсай бас­та­ғанына да біраз уа­қыт болды. Өмір сүру үшін, отбасын асы­рау үшін ер-аза­мат­тардың үнемі жұмыс­та жүре­тініне біздің қоғам да үйренді. 

Шындығында, бала тәрбие­сіне өмірлік тәжірибе мен мейірім-махаббат, хакім Абай­дың сөзі­мен айтсақ, «жылы жүрек, нұр­лы ақыл» керек екені анық. Онсыз берілген тәрбие әлсіз һәм жеткіліксіз болмақ.

Сол үшін де біздің халқымыз ғасырлар бойы өз дәстүрінен айнымай, бала тәрбиесі ұлт болашағын қалыптастыратын ең маңызды міндет­тердің бірі деген түсінікте болды. Көпте­ген ұлы тұлға өз өмірлік тәжірибелері мен даналықтарын бала тәрбиесіне ар­нап, осы бағытта маңызды ойлар қал­дыр­ды. Олардың өмір жолы мен ұста­нымдары бізге балаға тек білім мен тәртіп үйретіп қана қоймай, оның рухани, моральдық қасиеттерін де дамыту қажет екенін түсіндірді.

Әлемнің екінші ұстазы атанған әл-Фараби тәрбие мен білімнің үйлесімділігі хақында және оның рөлі туралы «Тәрбие­сіз берілген білім – адамзаттың қас жауы» дегені бәріміздің есімізде. Оның ойынша, балаға білім беруде оны тәрбие негіздерімен ұштастыру керек. Тек білім­ді ғана емес, адамгершілік, ізгілік, жауап­кершілік қасиеттерін бойына сіңірген адам ғана қоғамға пайдасын тигізеді. Әл-Фарабидің бұл пікірі бала тәрбиесінде ақыл мен жүректің қатар қалыптасуында әкенің рөлі зор екенін көрсетеді.

Ал хакім Абай «Адамның жақсысы – адам­ға сүйіспеншілікпен қарай­тыны» деп, тәрбиенің басты мақ­са­ты – баланы адам­гершілік пен еңбек­қорлыққа тәр­бие­леу екенін жет­кізеді. Мұнда дала даныш­паны­ның ойынша, бала ата-анадан көрге­нін қайталайды деген ұғым жатыр. Егер «заманына сай адамы» дегенді алға тартар болсақ, қазір­гі балаларға әкенің құшағы, мейірімі, махаббаты, жылы сөзі мен шабыты, тіпті қас-қабағы қажет екенін аңдаймыз. Лев Толстой бала тәрбиесінде махаббаттың және сенімнің ерекше орын алатынын жазады. Ол балаларды өз пікірін ашық айтуға және жауапкершілікті өз мойнына алуға баулуды ұсынған. Толс­тойдың педагогикалық көзқарасы бойынша, бала тәрбиесінде ұрыс-керіс­пен емес, махаббат пен мейірім арқы­лы тәрбиелеу тиімді. Балаға оның құнды­лығын сезіндіру, оған сенім арту – оның болашақта өзіне сенімді, жауапты тұлға болып қалыптасуына ықпал етеді.

Әлемді өзгерткен ғалымның бірі Томас Эдисон бала тәрбиесінде өз қа­те­лік­тері­нен сабақ алудың маңызын ерек­ше атап өткен. Ол өз анасының оның қателік­терін сынаудың орнына, әрдайым қолдау көрсетіп, жаңа нәрсені үйренуге ынталан­дырғанын еске алады. Эдисонның бұл көзқарасы баланы әр қателік үшін жазалау емес, оны тәжірибе ретінде қабылдауға баулудың бала тәрбиелеп отырған ата-ана үшін қажетті екенін түсіндіреді. Өйткені қателіктерден сабақ алу арқылы бала өмірлік маңызды дағдыларды меңгереді. Бәріміз білетін үнді көсемі Махатма Ганди әкенің бала тәрбиесіндегі маңызы туралы айта келіп, әкенің өз баласына үлгі көрсетудің тәрбиенің ең мықты әдісі екенін алға тартады. Осындайда ойымызға қазақтың «әке көрген оқ жонар» деген даналығы түседі. Махатма Ганди «Сен өзің көргің келетін өзгерістің үлгісіне айнал» деген қанатты сөзімен-ақ өзінің өмірлік тәжірибесін қорытындылайды. Пайымдасақ, оның пікірінде асқар тау әке­лер балаларын әділеттілік, қарапайымды­лық және мейірімділікке тәрбиелеуде өз мінез-құлқымен үлгі болуға үндейді.

Біз мысал келтірген ұлы тұлғалардың бала тәрбиесіне қатысты айтқан ойлары ғасырлар бойы жинақталған өмірлік тәжірибе мен даналықтың жемісі. Тәрбие барысында тек білім беру ғана емес, сонымен қатар рухани құндылықтарды қалыптастыру, баланың жеке тұлға болып жетілуіне жағдай жасау өте маңызды екенін бүгінгі қоғамдық жағдайлар сезіндіріп отыр.

Қазіргі балалардың мінез-құлқы, қызығушылығы, тәртібі, арманы мен мұраты, күнделікті өмірі бұрынғы заманға мүлде ұқсамайды. Технократтық қоғамда өскен баланың өміріне техникалар араласты. Біз қазір балалардың балалық шағын, қоршаған ортамен байланысын, рухани құндылықтарға деген ұмтылысын жоғалтып алдық. Ал осындай қоғамда бала тәрбиесі тіптен қиындап барады.

Әсіресе ұл бала үшін әке бейнесі нағыз азаматтың үлгісі мен өмірлік ұстазы болмақ. Бала біреуден жәбір көрсе немесе қиналса «әкеме айтамын» дегені соның дәлелі. Ол үшін әкесінен биік, әкесінен мықты ешкім жоқ. Ендігі біздің міндетіміз – әке ретінде балаларымызды жауапкершілікке, тәртіпке, еңбексүйгіштікке баулу. Ұл бала отбасындағы әкенің іс-әрекетін, сөзі мен қарым-қатынасын бақылау арқы­лы өмірлік құндылықтарды үйренеді. Мысалы, әкенің күнделікті еңбегі, отбасы мүшелеріне деген қарым-қатынасы, сабырлығы мен табандылығы баланың бойына көшеді, сіңеді.

Психологтердің айтуынша, әкесімен жақын қарым-қатынаста өскен бала сенімді әрі батыл болып өседі. Ол өзіне жүктелген міндеттерді атқаруда еркін қимылдап, дұрыс шешім қабылдауға қабілетті келеді. Осы орайда біз әке тәр­би­е­сінің рухани негіздері туралы да тоқтала кетпекпіз. Ұлттық дәстүрлерді құрметтеу, адалдық, шыншылдық және жақындарына қамқорлық көрсету – мұның бәрі әке арқылы балаға берілетін құндылықтар. Мысалы, ертеде әке баласына «төрт құбылаң тең болсын», «елге қызмет ет» деген сияқты өсиеттер арқылы оның азаматтық парызын түсіндірген. Бұл туралы мысалдар жетерлік. Абылай хан­ның тұлға болып қалыптасуына әкесі Көркем Уәлидің тәрбиесі үлкен әсер етті. Көркем Уәли ұлын жастайынан ел басқару, әділдік және жауапкершілік қасиеттеріне баулыған. Жас Абылай әкесінің өнегесін алып, батырлығымен, ақылдылығымен елдің ықыласына бө­лен­ді. Бұл Абылайдың бүкіл қазақ хал­қы­ның ханы болуына негіз болды. Абайдың даналыққа толы өмір жолында әкесі Құнанбайдың орны ерекше. Құнанбай қажы – өз дәуірінде әділдігімен, көрегендігімен танылған тұлға. Ол баласына терең білім алу, әділ болу және халықтың мұң-мұқтажына құлақ асу сияқты қасиеттерді сіңіргені бел­гілі. Абайдың ойшыл әрі әділ болып қалыптасуына Құнанбайдың қатал тәр­тібі мен өнегелі тәрбиесі әсер етті. Құнан­бай ұлының тек өз отбасына емес, бүкіл қазақ еліне қызмет етуін мақсат тұтты. Нәтижесі ойдағыдай болғаны шындық.

Әке тәрбиесінің заманауи талаптары бү­гінде қоғамда әке тәрбиесіне қатыс­ты көзқарастар өзгеріп келеді. Әкелер бұрынғыдай тек асы­раушы рөлінде қалып қой­май, баланың күнделікті өмі­ріне белсене араласуы керек. Осы туралы көзқарасын білу үшін, «Тәрбие танымдары» кітабының авторы, бала тәрбиесі туралы сарапшы Оразбек Сапарханды сөзге тарттық. «Бүгінгі бала­ның өмірінде әке бар ма? Болса, бала тәрбиесіне ықпа­лы қаншалық? Бұл бала тәр­бие­сінің сапасын шешетін елеулі сұрақтар. Себебі әкенің ық­палы болмаған тәрбие жұ­мысы ақсақ, қанаты қайырылған құс сияқ­ты шоқалақтап, жер бауырлап қалады. Тәрбие жұмысы кешенді, ауқымды іс болғандықтан, тек бағып-қағумен, экономикалық тұрғыда қамтамасыз етумен әкенің міндеті бітпейді. Өкінішке қарай, бізде әкенің де міндетін анасы қоса атқарып жүретін жайттар бар. Ана – бала тәрбиесіндегі маңызды тұлға. Алайда қаншалықты дегдар, қан­­шалықты білімді, өнегелі болса да әке­нің орнын ана ешқашан баса аламай­ды. Бүгінде баланы мектепке апару, үй тапсырмасын қадағалау, қосымшаға беру сияқты бірқатар жұмыстарымен қоса, тәрбие жұмысының барлық жауап­кершілігін ананың мойнына артып қоятын жағдайлар бар. Тіпті қай баласы қай сыныпта білім алатынын білмейтін әкелерді, тәрбиеден ақау шықса, «не қарап отырсың?» деп жұбайынан сұрайтын отағасыларды көріп таңғал­дым. Бала тәрбиесінде әкенің мұндай салғырттық, немқұрайдылық танытуы, жауапкершіліктен қашуы дұрыс емес. Әкенің болмыстық маңызы. Мақалда айтылатын «әке – асқар тау» ұғымы үлкен мәнге ие. Бала тәрбиесінде әкенің таудай биік болмысы, кең мінезі, саф ауасындай таза жүрегі, «бұлақ» пен «құрақтан» аласармайтын асыл қасиеті ерекше рөл ойнайды. Әке баланы белгілі тұлғалық қасиетке баулиды. Бір байқағаным, әкелер өзара, қазіргі ұл балалардың қыз мінезділігін жиі сынайды. Бұл қоғамдық тенденцияның астарында әкелердің тәрбие ісінде өз рөлін толық атқармауы жатыр. Тұрмыстық қажеттілігі, интеллектуалдық жәрдемді былай қойғанда, мектептегі іс-шаралар­дың өзінде әкелерді өте сирек көреміз. Барлық жерде маңызды, жәрдемші, сыртқы көріністегі қамқоршы тұлға анасы. Мұндайда ұлдар қыз мінезді болмай не болады? Бұл тұрғыдан әкенің бала өмірінде өз рөлін ашық орындауы, көз алдында болуы, бастамашы тұлға екенін көрсетуі аса қажет дүние. Ана беретін мінез бар да, әкеден даритын мінез бар. Анадан жұғатын іскерлік болғаны сияқты әкеден көретін іскерлік бар. Сол сияқты әкенің балаға беретін тұлғалық қасиет, интеллектуалдық деңгей, психикалық күйді басқа адам бере алмайды. Әрбір әке осыны ескеріп, бала тәрбиесін ұлттық мәселе ретінде қарап, бір жағында өзі жүріп қол салып кіріспесе тәрбие жұмысы толық болмайды».

Әке тәрбиесі – баланың өмірлік бағыт-бағдарын айқындайтын маңызды фактор. Әкенің сөзі мен ісі, мейірімі мен талапшылдығы баланың тұлға ретінде қалыптасуына негіз болады. Қазақ халқында «Әке көрген оқ жонар» деген мақал бар. Бұл сөз баласының өмірлік тәжірибесі мен құндылықтарды әкесінің үлгісі арқылы үйренетінін дәлелдейді. Әке атұстарына тек тәртіп пен жауапкершілік үйретіп қана қоймай, оған сүйіспеншілік пен мейірім көрсетуді де ұмытпауы тиіс. Осылайша, әке балаға өмірлік жолдама беріп, оның мықты, сенімді әрі рухани бай тұлға болып өсуіне ықпал етері анық.

Ал қазіргі кезде біз әке тәрбиесінің әлсіреуі туралы жиі ойлануға және оның зардаптарын ұғынуға мәж­бүр болып отырмыз. Әке өмірінде­гі жұ­мыс­бастылық, отбасы құрылымын­дағы өзгерістер немесе әке мен бала арасындағы қарым-қатынастың жетіс­пеушілігі жоғарыдағы сөзімізге дәлел. «Кез келген отбасындағы бала негізінен әкеге қарап өседі. Себебі бала үшін ең мықты, ең әділ, ең білімді адам, ол – әкесі. Ер бала әкесінің үйдегі, түздегі әр қылығын, істеген ісін қайталап жүріп есейеді. Қыз бала да бойжеткесін дәл өзінің әкесі секілді жігітке жолыққысы келетіні бар. Бұл әр отбасындағы әкенің рөлі қаншалықты маңызды екенін аңғартса керек. Қазір, өкінішке қарай, біздің қоғамда толық емес отбасылар көбейді. Оған көп жағдайда әйелді кінәлап жатамыз. Бірақ таяқтың екі ұшы болатынын да ұмытпауымыз керек. Отбасындағы жауапкершілікті өз мойнына ала алмайтын жігіттерді де ақтауға болмайды. Қазір жастардың көбі құмарлықты ғашықтық деп ойлап отбасын құрады да, құмарлығы басылған соң ажырасып кетеді. Мұндай жағдайда екі ортада тірі жетім болып қал­ған балаға әке жауапты болу керек еді. Бірақ біздің жағдайда бұл керісінше. Әкелер бар жауапкершіліктен басын арашалап, баласынан безіп кете береді. Осыдан кейін тәрбиесі нашар, үлкенді тыңдамайтын, айтқанға көнбейтін балалар өсері анық. Себебі ол балада өзіне үлгі тұтатын, еліктейтін тұлға болған жоқ. Сондықтан әрбір әке өз міндетін, ұрпақ алдындағы жауапкершілігін ұмытпау керек», дейді бес бала тәрбиелеп отырған ақын Олжас Сәндібек. Әкенің қолдауы мен үлгісі баланың өмірінде маңызды рөл атқарып, оны толыққанды өзіне сенімді тұлға ретінде қалыптастырады. «Әке – асқар тау» деген мақал баланың өмірінде әкенің маңызын айқын көрсетеді. Әке тек тәрбиеші ғана емес, баланың өмірлік ұстазы, жол көрсетушісі және тірегі. Әке тәрбиесінің күшеюі – болашақ ұрпақтың жарқын кепілі.

Жаңа технологиялардың бала тәрбие­сіне әсері туралы айтпау да мүмкін емес. Қазіргі заман – жаңа технологиялардың дамып, күнделікті өмірімізге енуімен ерекшеленеді. Бала тәрбиесінде де бұл өзгерістер араласып кетті. Смартфондар, интернет, әлеуметтік желілер және білім беру платформалары тәрбие үдерісіне оң және теріс әсерін тигізіп жатқаны анық. Ендігі жерде біз технологияларды тәрбие құралы ретінде пайдаланып, балаға білім мен тәртіпті қатар сіңіре алатын қоғам мүшесінен болуға құлшыныс танытсақ игі еді. Технологияларды дұрыс қолдану арқылы біз баланы тек заман ағымына бейімдеп қана қоймай, оны толыққанды тұлға ретінде қалыптастыра аламыз. Ал бұл ретте де әкенің рөлі өте маңызды. Қо­ры­та айтқанда, әке – әкелік, ана – аналық рөлін атқарса, бала босып қайда барар?

Соңғы жаңалықтар

Аталар дәстүріне адалдық

Өшпес даңқ • Бүгін, 11:20

Жезді жәдігерлері

Көрме • Бүгін, 11:00

Елімізде 3 300 Жеңіс бар

Қоғам • Бүгін, 10:50

Құрметке лайық жандар

Инфографика • Бүгін, 10:30

Тарихи кездесу

Өшпес даңқ • Бүгін, 09:50

Қызылжар қырандары

Өшпес даңқ • Бүгін, 09:40

Ерікті болу – елдік іс

Архив • Бүгін, 09:30

Мәншүк есімі – АҚШ мұрағатында

Өшпес даңқ • Бүгін, 09:20

Бел жазбай жұмыс істеген балалар

Өшпес даңқ • Бүгін, 08:50

Ерлердің еңселі ескерткіші

Аймақтар • Бүгін, 08:45

Отыз жасында опат болған оғлан

Өшпес даңқ • Бүгін, 08:40

Жеңіске ерекше үлес қосқан өңір

Аймақтар • Бүгін, 08:30

Момышұлы ардақ тұтқан Мұхаметқұл

Өшпес даңқ • Бүгін, 08:20

Аңдатпа

Аңдатпа • Бүгін, 08:15