Еңбек: кеше, бүгін, ертең
Нұрсұлтан Әбішұлының «Қазақстанның әлеуметтік жаңғыртылуы: Жалпыға Ортақ Еңбек Қоғамына қарай 20 қадам» атты еңбегінде тікелей де, астарлап та бүгінгі тек біздің қоғамдағы ғана емес, кеңірек айтсақ, әлемдегі әлеуметтік даму жолындағы айтарлықтай кедергілер мен мүмкіндіктер талданады.
Мақалада осы күрделі проблеманың әлемдік және қазақстандық еңбек қатынастарына байланысты тұстары сараланады.
Нұрсұлтан Әбішұлының «Қазақстанның әлеуметтік жаңғыртылуы: Жалпыға Ортақ Еңбек Қоғамына қарай 20 қадам» атты еңбегінде тікелей де, астарлап та бүгінгі тек біздің қоғамдағы ғана емес, кеңірек айтсақ, әлемдегі әлеуметтік даму жолындағы айтарлықтай кедергілер мен мүмкіндіктер талданады.
Мақалада осы күрделі проблеманың әлемдік және қазақстандық еңбек қатынастарына байланысты тұстары сараланады.
ЕҢБЕК ҚАЖЕТТІЛІК ПЕ, ӘЛДЕ МӘЖБҮРЛІК ПЕ?
Ағылшын тіліндегі Оксфорд сөздігінің пайымдауынша, 1776 жылы еңбекке қоғамның материалдық сұраныстарын қанағаттандыруға бағытталған күш-қимыл деп анықтама беріле бастаған. Кейінірек тек қана қара күш емес, ой еңбегі де байлықпен байланыстырылады. Бүгінгі энциклопедияларда еңбекке құралдар көмегімен табиғи дүниелерді өз мүддесіне қарай игеретін, оңалдыратын, бейімдейтін адамның мақсатты, саналы әрекеті деп жалпы анықтама беріледі.
Бірақ еңбек төңірегіндегі ғылыми ізденістер, пікір-таластар жалғасуда. Мысалы, еңбек ету қажеттілік пе, әлде мәжбүрлік пе деген сауалға жауап әртүрлі. Өмір сүру үшін адамның еңбек етуі, күнкөріске керекті қаражат табу, еңбектің материалдық және рухани игіліктің көзі екені өзінен өзі белгілі. Қай заманда да ауыр еңбек қоғам тіршілігі, күнкөрісімен байланыстырылды. Сондықтан еңбекке жаза, айып ретінде, болмаса амалсыздықтан, айналып өтуге болмайтын, мәжбүрліктен шыдап қана көнуге тура келетін, мүмкін болса басқаға аудара салатын іс ретінде қараған.
Антикалық қоғамда еңбек етушілер азаматтардың санатына қосылмаған. Тек құлдарды ғана емес, қолөнершілер мен саудагерлерді Аристотель «сөйлейтін сайман» деп қараған. Осылай адамның шынайы өмірі еңбек қажеттілігіне, күнделікті тіршілікке тәуелді емес деген пікір орныққан. Антикалық қоғам саяси белсенділікке, спорттық жарыстарға, шығармашылық жұмыстарға, ойын-сауыққа зор мән берген. Ал ойшылдар мен философтар еңбек мәселесі жөнінде әртүрлі жүйелі ой-пікірлер айтқан.
Географиялық мектептің негізін қалаған Ш.Монтескьенің айтуынша, климат пен рельеф, жердің пішіні, таулы, тегіс, сулы болуы адамдардың мінезіне, темпераментіне, тәртібіне және еңбек етуіне әсер етеді. Бұл «халықтың рухын», қасиетін, ерекшеліктерін айқындайды, оған заңдардың да, саяси биліктің де рухы сәйкес келуі қажет. Мысалы, Монтескьенің ойлауынша, климаты өте ыссы елдерде ауыр еңбекті тек мәжбүрлеп, ықтиярсыз, күшпен істетуге болады, сондықтан оларға құлдық жүйесі қолайлы.
Ал « еңбек етпеген ішіп жемейді» деген марксистік қағида адамзаттың басым бөлігінің нан табу үшін тер төгуге мәжбүр екендігін ақиқатқа айналдырды. Демек, еңбек ету табиғи емес, әлеуметтік қажеттілік, сондықтан адамдардың басым көпшілігі еңбекке тартылған. Олай болса еңбекпен қамтамасыз ету, оны ұйымдастыру мемлекеттің парызы.
ИНДУСТРИЯЛЫҚ ЖӘНЕ ПОСТИНДУСТРИЯЛЫҚ ҚОҒАМ: ЕҢБЕКТІҢ ӨРЛЕУІ МЕН ҚҰЛДЫРАУЫ
Жаңа заманда еңбек күнкөрістің көзінен адам өмірінің мәніне, мақсатына айналды: жалдама еңбек, мамандық, кәсіпорын, еңбекақы, жұмыс уақыты сияқты шаруашылық тіршіліктің жүйесі қалыптасты. Жалдамалы еңбекке кешегі шаруалар тартылды. Еңбек пен мамандық адамның күнкөрісін, мәртебесін, табысының көзін, өмір сүру салтын, адамдармен адамдардың қатынасын айқындайтын негізге айналды. Кәсіби мәртебесі оның ұлттық, діни, тектік қасиеттерінен жоғары болды. Индустриялық қоғамда еңбек демократиясы қалыптасты, халықтың басым көпшілігі экономикалық мәселелерге араласты, азамат ретінде еңбек құқын таныды.
Капитализм орасан зор зауыттар мен фабрикаларда мыңдаған адамдардың басын қосты. Генри Форд бірде өз жұмысшыларының еңбекақысын екі есе көтеріп, олардың өз қолымен жасалған автомобильдерді сатып алуына жағдай туғызған. Бұл шындығында қулық болатын. Жұмысшылар зауытта жасалған автомобильдердің азғантайын ғана сатып алатын еді, ал еңбекақының өсуі өндіріс шығындарын көбейтті. Бірақ еңбекақымен қызықтырып, тәуелді етіп, Форд жұмысшыларды мәңгі бақи компанияның кәсіпорындарына таңып қойды. Осылай жұмыс күшінің тұрақсыздығын азайту, олардың кәсіби біліктілігін жетілдіру, еңбек өнімділігін арттыру көзделді. Себебі, капиталистің жеке байлығы мен құзыры жұмысшыларға тәуелді. Еңбек пен капитал осылай бір-біріне байланды: капиталдың иесі еңбек күшін сатып алуға қабілетті болса, еңбектің иесі әр уақытта да түрі өңді, дені сау, тартымды, кәсіби біліктілігі жоғары, сатып алушылар одан үрікпейтін болуы қажет. Әр жақтың өз мүддесі бар. Еңбек пен капиталдың үйлесуі, түсінісуі, тіл табысуы саясаткерлер мен мемлекеттің де парызы, ал жұмыссыздар болса, олар еңбек резерві, әр уақытта еңбекке сақадай дайын болуы керек. Капитализм осы қағидаларды ұстануға тырысты. Фордтың компаниясына келген жас жұмысшы (подмастерье) өзінің еңбек жолын осында бастап, осында аяқтайтынына сенімді болды.
Индустриялық қоғамдағы жұмыспен қамту жүйесі белгілі бір стандарттарға, үлгілерге негізделген: еңбектік келісім-шарт, жұмыс орны, жұмыс уақыты, еңбекақы және тағы басқалар. Дені сау адамның зейнетке шыққанға дейінгі еңбек баспалдақтары негізінен белгілі. Қызметкерлер белгілі бір үлгідегі еңбек шарттарына отырады, оның көп жақтары кәсіподақтар мен кәсіпкерлердің ұйымдарымен келісіледі. Еңбек процесі белгіленген уақытта фирма ұсынған арнаулы орындарда жүзеге асады.
Постиндустриялық қоғамда жағдай өзгере бастады. Өмір бойына жұмыс беретін кәсіпорындар азайды. Бізді тек ажал ғана айырады дейтін «мәңгілік неке» сирек құбылысқа айналғаны сияқты, ұзақ мерзімді жұмыспен қамту да мүмкін бола бермеді. АҚШ-тағы соңғы зерттеулер бойынша, орта білімді америкалық жас жігіттер мен қыздар өз өмірінде кемінде он бір рет жұмыстарын ауыстыратын көрінеді. Себебі, ұзақ мерзімге компаниялар келісім-шарт жасамайды, жұмыс орындары азаюда, жұмыс іздеушілер көбеюде. Сондықтан халықтың азғана бөлігі тұрақты еңбек етеді, қалғандары күтуде, ізденісте. Бүгінгі еңбек қатынастарына белгісіздік, беймәлім, ертеңгісі күмәнді ахуал тән.
Еңбек қатынастарының ақпараттық, постиндустриялық замандағы тағдыры қалай болмақ? Ғалым А.Тофлердің айтуынша, ауыр өнеркәсіптің, ірі зауыттардың орнына шағын, икемді компьютермен басқарылатын өндірістер келеді. Адамдар жалықтыратын, біркелкі жұмыстан білім, ақпарат өнімдеріне, қызмет ету саласына ауысады. Еңбек бірте-бірте интеллектуалдық сипат алады. Күні бүгіннің өзінде, мысалы, АҚШ-та білім жүйесі мектеп, университет және ғылыми-техникалық зерттеулер оларға қамтылған адамдардың саны және қаржы жағынан ең ірі салаға айналды. Бұл заңды өзгеріс, ақпараттық, постиндустриялық қоғамда басты қызметті терең білімді, жаңа ғылыми озық технология және жаңа мәдени құндылықтар өндіруге қабілетті адамдар атқарады.
Материалдық өндіріс бүгін сан жағынан көп жұмысшыларға мұқтаж емес, себебі ғылыми-техникалық прогресс ең жоғары еңбек өніміне қол жеткізіп отыр. Еңбекпен қамту, жұмыссыздық, еңбекпен жартылай қамту, бос уақыт деген ұғымдар өзінің мәнінен айырылып барады. Болашақта адамдарды жұмыссыздық қана емес, кәсіптің қай түрін таңдаумен қатар, бос уақытты көңілі сүйетін жұмыстардың қай түрлерін таңдау да ойландыратын болады. Еңбекке аз уақыт бөлініп, зейнетке ертерек кететін, білім жетілдіруге көп уақыт алатын заман туа бастады.
Бұл заман бірден емес, бірте-бірте келеді. Егер мыңдаған адамдар, әсіресе жастар, жұмыссыз болып, уақыттың молдығынан теледидар алдында, болмаса футбол көрумен шектелсе, олар өмірден де түңіледі, маскүнемдікке, нашақорлыққа, қылмысқа да үйір болады. Осыдан білім жүйесіне, жалпы қоғамдық байлықты бөлуге, бюджет саясатына өзгерістер енгізу қажеттілігі туады. Бүгін бірқатар экономикасы дамыған елдер жұмысты адамдар арасында әділетті негізде бөлу мәселесімен шұғылдануда. Дәстүрлі еңбектің қоғамдағы орнының өзгеруі, «еңбектің ақыры» деген ой-тұжырымдарға итермелеп отыр. Бүгін жеке мүдде алға шығып, корпоративтік, ұжымдық мүдде ірі кәсіпорындарда ыдырай бастады. Сондай-ақ ешкім меншік құқын жоққа шығармағанымен, меншік, байлық не деген де мәселе туды: білім бе, банкідегі депозит пе, несие карточкасы ма?
Ал ғаламдық кеңістікте енді еңбектің мәні не болды? Не үшін адам еңбек етеді? Әншейін күнелту, ішіп-жеп, дүниені тұтыну үшін бе, әлде еңбек жай алданыш, жұбаныш, көңіл көтеру демалыс арасындағы ермек пе? Ертең басқа жұмыс, басқа көлік, басқа отбасы, бәрі өткінші, сондықтан жаныңды салып, беріліп еңбек етудің қисыны жоқ. «Страдиваридың скрипкасын» енді ешкім жасамайды деп топшылайды бірқатар авторлар.
Бүгін постиндустриялық қоғамда «еңбек еңбекті күйретті» деген тұжырым айтылады: ұдайы еңбек айналып келгенде еңбектің өзін жоюға әкелді. Ғылыми-техникалық прогресс, еңбек өнімділігінің қарқынды өсуі жұмыс күшіне сұранысты күрт азайтты. Бүгін аздаған адам көптеген тауармен қызмет үлгілерін өндіреді. Соңғы 150 жылда дамыған елдердің жалпы өнімі он есе өссе, бір адамға шаққандағы жұмсаған сағат саны екі есеге азайған. Ал дамыған елдерде ауыл шаруашылығында халықтың 2-3 %-ы ғана жұмыс жасайды.
Өндірісті автоматтандыру, робототехниканың дамуы арқасында адамсыз цех, зауыттардың жұмыс істеуі бүгін құрғақ қиял емес. Сондай-ақ бухгалтерия, байланыс, көлік, сауда, қонақ үй бизнесінде, кеңсе, банк қызметкерлері қысқарды, электронды жүйе кітапханашыларды қысқартады. Мәселе кейбір мамандықтарға сұраныстың азаюында ғана емес, адам еңбегінің азаюының ортақ үрдіске қарқынмен айналуында. Ал білімі, тәжірибесі ескіргендер жоғары технологиялық өндіріспен байланысты жаңа жұмыс орындарына бара алмайды. Кәсіби қайта даярлаудың да маңызын асыра бағалауға болмайды. Кешегі жұмысшының озық инженер-техникалық маман болуы екіталай.
Екінші дүниежүзілік соғыстан кейін экономика қарқындап өскен тұста еңбекпен толық қамту концепциясы пайда болды, еңбекке жарамды халық өндіріске тартылды, жұмыссыздық өнеркәсібі дамыған елдерде 1-3% ғана құрады. Ал 1990 жылы жұмыссыздық сол елдерде енді 6-8%, ал Еуропа елдерінде-8-11%-ға жетті. Грекия, Испания сияқты елдерде бүгін ол 25%-дан асты. Футурологтар бүгін толық жұмыспен қамтитын заманға оралу жоқ, оны ашық айтуымыз керек деп отыр. Жұмыссыздықтан ем табам деушілер ақиқаттан аулақ. Жұмыссыздықтың тағы бір себебі өндірісті арзан жұмыс күші бар елдерге көшіру болып отыр. Егер әлем халқының қарқынмен өсуін де ескерсек, жұмыссыздық біздің заманымыздың жаһандық проблемасы екені анық.
Еңбек уақыты ұдайы қысқаруда. Индустриялық қоғамның алғашқы кезінде жұмыс аптасына 72 сағат еді. ХХ ғасырдың екінші жартысында 5 күндік 40 сағаттық еңбек аптасына қол жеткізілді. Бүгін көптеген елдерде еңбек аптасының ұзақтығы одан да азаюда. Франция заңдық негізде 35 сағаттық еңбек аптасына көшті. Басқа елдерде, әсіресе Дания, Нидерланды, Бельгия, Германияда жұмыс аптасы азаюда. Жұмыс уақытының азаюын мынадан көруге болады: XIX ғасырдың екінші жартысында қызметкердің еңбек уақыты жылына 3 мың сағат болса, бүгін көптеген елдерде еңбек уақыты екі есе азайды. Германияда ол 1950 жылы 2300 сағат болса, 2000 жылы 1397 сағат болған. Сонымен бірге дамыған елдерде өмір жасының ұзақтығы өсті: соңғы 150-200 жылдар ішінде он екі есеге өсіп, 75 жасқа жетті. Осыдан 120 жыл бұрын адам өмірінің 35%-ы жалдама жұмысқа арналса, бүгін ол 12-13% құрайды және ол азаюда.
Осыдан 10 жыл бұрын неміс әлеуметтанушы ғалымы Р.Дарендорф мынадай бір мәлімет жариялаған. Дамыған елдер халқының 20%-ы еңбекке дейінгі жастағылар, тағы да 20%-ы зейнеткерлер,10%-ы оқу орындарында. Қалған 50%-дың бірқатары ешқандай кәсіби қызметке ұмтылмайды. Басқалары әртүрлі себепке байланысты еңбекке қабілетсіз. Егер бұлар 15% десек қателеспейміз. Тағы да 10% жұмыссыздар. Қалғандары халықтың 25%-ын құрайды. Сонымен, халықтың төрттен бірі ғана еңбекпен қамтылған. Адам өмірінде еңбектің алатын уақыты азаюда.
Қазір Батыста «еңбек плюрализмі» деген бар. Бүгін ресми жұмыссыз болып тіркелгенмен жұмыссыздар деп айтуға болмайтындар көбеюде. Бір адамды, бір жағынан, жұмыссыз, екінші жағынан, жұмыспен қамтылған деп айтуға болатын жағдайлар жиі көрініс алып отыр. Бүгін Германияда халықтың төрттен бірінің, Ұлыбританияда үштен бірінің ғана тұрақты жұмысы бар. АҚШ та еңбек рыногының жағдайға икемділігі соншалықты тек бірнеше жерде жұмыс жасап қана күн көруге болады. Орта есеппен америкалықтар еуропалықтарға қарағанда көп еңбек етеді, олар тәуекелшіл, белсенді, өз тағдырына өздері жауапты, ізденгіш, бәсекеге, қабілетті. Біреуінің аузына түсейін деп тұрған нәпақаны екіншісі жолдан қағып алады. Прагматик америкалықтар табысты, пайданы басты мақсат етіп қояды. Сондықтан АҚШ- тағы қылмыстың ең көп тараған түрі меншік, ақшамен байланысты.
Сонымен, дәлірек айтсақ, мәселе еңбекақы төленетін жұмыстың жойылуында емес, еңбекпен толық қамтамасыз ету мүмкіндігінің азаюында. Егер индустриялық қоғамда адамдар бос уақытын шаршататын, жалықтыратын жұмыстан кейін күш-қайратын, денсаулығын қалпына келтіруге жұмсаса, енді жұмыс сағаттары, күндері азайған тұста адамдар бос уақытында немен айналысады деген сауал туады. Енді не істеу керек? Сауал негізсіз емес. Бірқатар ғалымдар адамдар еңбек бұғауынан бостандық алып, енді шынайы еркіндікке, саналы, байыпты іспен айналысуға мүмкіндік алады десе, екіншілері қоғамға төніп келе жатқан қауіптен сақтандырады. Еңбек қалай дегенмен адамды тәртіпке үйретеді, іске жұмылдырады. Жаңа қоғамда енді маскүнемдікке, нашақорлыққа, қылмысқа жол ашылып, қоғам олардың алдында әлсіз болып қалмай ма? Бүгін тұтынушылық қоғамға қатер туа бастаған жоқ па? Еңбек құлдырап, кәсіби жетістіктер бағаламаған тұста адамды қадірлеудің өлшемі қандай? Еңбектен тыс қандай лауазым болуы мүмкін? Белгілі бір мамандықтың, қызметтің иесі болмаса адамдарды қалай қабылдаймыз?
Осы басқа да сауалдарға футурологтар жауап беруде: кәсіби еңбектен басқа адамның өзін танытатын салалар көп. Бүгінге дейін біз адамды экономикалық белсенділігіне, табысына қарай мәртебесін айқындасақ, енді басқа қырынан да байқай аламыз. Оған қандай мүмкіндіктер бар? Біріншіден, бос уақытты белсенді, мазмұнды өткізу, білімді, жүйелі істермен айналысуы, мысалы, спорт, көркемөнер, музыка, т.б. адамзаттық бастамалар. Екіншіден, нарықтық және әкімшілік (мемлекеттік) сектордан бөлек үшінші сектор бар, бізше айтқанда, мемлекеттік емес ұйымдар. Дамыған елдерде адамдар әлеуметтік мәселелерге, азаматтық бастамаларға аса зор ықылас танытады. Ол экологиялық, құқық қорғау, қайырымдылық ұйымдар, жергілікті өзін өзі басқару, мәдени шаралар және т.б. АҚШ-та әрбір азамат волонтер, өз еркімен әртүрлі бастамалардың жұмысына ақысыз аптасына 4-5 сағат қатысады. Германияда әрбір үшінші азамат қоғамдық іспен айналысады. Үшіншіден, отбасындағы еңбек, отбасы мүшелеріне тұтынатын игіліктер өндіру, бұл байлықты ресми статистика есепке алмайды. Бала тәрбиелеу кәсіби еңбектен құнсыз емес. Ол қоғамның өте маңызды функциясы. Оны көркем өнер, жазушылық, саяси, қоғамдық қызметке теңеу жөн, зейнетақы алуға, медициналық тегін көмек алу құқын беру жөн. Төртіншіден, үздіксіз білім алу, жасына қарай шектемеу, білім аса ауыр еңбек түрі. Бұл тұста білімге адамның өзін өзі тануы, рухани жетілуінің амалы деп қарау жөн.
Осы аталған еңбек түрлерінің бүгін беделін көтеру маңызды болып отыр. Социологтардың айтуынша, мәнсіз, мағынасыз, уақытша жүз мыңдаған қоғамдық жұмыс орындарын аша бермей, сол қаржыны мұғалімдер мен тәрбиешілердің, музейлер мен кітапханалардың, спорттық кешен қызметкерлерінің санын өсірген жұмыссыздарға да, халыққа да тиімді. Р. Дарендорфтың айтуынша, еңбек қоғамының күйреуі шынайы демократиялық қоғамға бастайтын маңызды қадам. Оның ойынша, еркіндік үшін еңбек ету құқы еңбек етпеу құқынан маңыздырақ. Азаматтық құқықты саудаға салуға болмайды. Азаматтық мәртебе мамандықтан жоғары, еңбек ету, не етпеу адамның жеке мәселесі. Бірақ мәселе түбегейлі еңбек етуден бас тартуда емес. Әр адам бірнеше жыл еңбек етіп, кейін отбасы мәселелерімен айналысып, қайтадан жұмысына оралып, ол жалықтырғаннан кейін саясатқа белсенді араласуы мүмкін. Осылай өмір бойы кейде еңбекақы алып, кейде еркіндікті таңдайды. Осы тұрғыдан қарағанда, өзін өзі жұмыспен қамту, толық апта жұмыс жасамау, уақытша бір жұмысты істеп тастау, үй жағдайындағы шаруалар – күнкөрістің көзі, екінші жағынан, ешкімге жалтақтамай өз өміріне өзің қожа болу деген сөз.
Сірә, қоғамның ең басты мәселесі басым көпшілік жұмыс жасамайтын қоғам адамдарын материалдық жағынан қамтамасыз ету болмақ. Бұл өте күрделі мәселе және оны шешу жолы әлі толық анықталмаған. Бүгін капиталистік елдерде жұмыспен қамтудың француздық, жапондық, америкалық, шведтік модельдері қалыптасқан. Бірқатар елдерде жұмысыздыққа байланысты жәрдемақы төленеді, ұзақтығы әр мемлекетте әртүрлі, 25, 60, 90-аптаға дейін жәрдемақы төленетін елдер бар, жәрдемақының мөлшері де бірдей емес, дегенмен ол аш та етпейді, тоқ та етпейді, үйренген соң жәрдемақымен өмір сүретіндер көп. Жұмыссыздар жәрдемақыдан салық төлейді. Қазіргі экономикалық дағдарыс жәрдемақы алушыларға қауіп төндіріп отыр.
Бүгінгі айқын көрініп тұрған амал жаңа жұмыс орнын ашу қиын болғанмен, бұрын бір адам істеген жұмыс орнына бірнеше адам қабылдап, бірақ жоғары еңбекақы төлеу болып отыр. Ең бастысы, бүгін бар жұмыс орындарын сақтау. Мұндай шаралар Еуропада бүгінде іске асып та жатыр.
«ЖАЛПЫҒА ОРТАҚ ЕҢБЕК ҚОҒАМЫНА» ӨТУДІҢ КЕЙБІР ТҰСТАРЫ
Еңбектің әлеуметтік және экономикалық астарлары.
Қазақстан басқа да посткеңестік елдер сияқты дамыған елдерді «қуып жетуші» мемлекеттердің қатарына жатады. Сонымен бірге дамыған елдерді ойландырып отырған «еңбектің ертеңі ғана емес, еңбексіз ертең» қоғамының ащы сабағының жағымсыз салдарының алдын алу да бізді мазаландырып отырғаны сөзсіз.
Біз социализм мен жоспарлы экономика жағдайында «әркімге қабілетіне қарай, әркімге еңбегіне қарай» деп теңгермешіліктің тар соқпағынан шыққан елміз. Еңбек ету кеңес заманында түгелдей мемлекет бақылауында болды. «Әскери коммунизм» тұсында тұтастай барлығын жұмыспен қамтитын жүйе болса, «жаңа экономикалық саясат» тұсында оңды жағдай туып, еңбек рыногы қалыптасып, жұмыссыздық еңсеріле бастады. Бірақ еркін еңбек таңдау, өз тізгінің өзіңде болуы ұзаққа бармады. Ұжымдастыру еңбекшілерді құлдардың жағдайына түсірсе, индустрияландыру кеңес елін үлкен зауытқа айналдырды, еңбек кітапшасы енгізілді, жұмысшылар өнеркәсіп орындарына бекітілді. Гулаг, құрылыс батальондары, жаппай ауылшаруашылық жұмыстарына жегу, тағы басқаларды да халық басынан кешірді. Өз еркімен жұмыс орнын ауыстыруға 50-жылдардың ортасында мүмкіндік туды. Посткеңестік елдерде еңбек рыногы социалистік жүйе тарағаннан қалыптаса бастады.
Соңғы 20 жылдан астам уақыт еліміздегі экономикалық реформалар біз қалайық, не қаламайық бір жеке адамның бұйрығымен емес, нарыққа өтудің амалсыз қадамдары болды. Жоспарлы экономика еңсеріліп, нарықтың тетіктері енгізілді. «Социалистік лагерьдің» барлық елдерінде тауарға зәрулік жойылды. Бұл жағынан алғанда тұрмыс барлық елдерде жақсарды. Өмір жаңарды, интернет, ұялы телефон, ноутбук, цифрлы теледидар, тағы басқаларға үйрендік. Сонымен бірге рухани-психологиялық салаларда абыржу, үрей пайда болды, жұмыссыздық пен қылмыс өсті. Кеңшарлар мен ұжымшарлар тарап, көптеген кәсіпорындар жабылып, балапан басына, тұрымтай тұсына кетіп, әркім өзінше, өз жөнімен күнкөріс қамын ойлады, дәстүрлі ынтымақтастық, жанашырлық кейде ұмытыла бастады. Бүгін қоғамның кескіні әлі толық қалыптаспаған, бытыраңқы, енжар.
Халықтың жанына батқан 90-шы жылдардағы жоқшылық, жұмыссыздық, материалдық қиындықтар, еңбекке теріс көзқарас тудырды. Нұрсұлтан Әбішұлы айтқандай, «аз жұмыспен, көп табу», «ауадан ақша жасауға» бейімделдік. Мансап, биік әлеуметтік мәртебеге қол жеткізу, аттестат, диплом, сертификат алу маңызды болып, еңбектің өзі құндылық болмай қалды. Сонымен бірге, еңбек етем деушілерді «артық», пайдасыз адам етіп кемсітті, қорлады. Бүгін де сол жанға салған психологиялық жарақат, оның салдары жазылған жоқ, ең бастысы, еңбек еткен адамға деген құрметтің жанданатынына сенім әлі аз. «Халықтың елеулі бөлігі 90-шы жылдары – дейді Н.Назарбаев, – «мәжбүрлі жұмыссыздық мектебінен өтті». Бүгінгі ұрпақ солардың балалары мен немерелері.
Соңғы деректерге қарағанда, Қазақстанда еңбекпен қамтылған халықтың 23%-ы мемлекеттік, 74,5 жеке және 2,5%-ы басқа мемлекеттердің меншігіндегі секторларда қызмет етеді. Салалар бойынша қарағанда еңбек етушілердің 18,9%-ы ауыл, орман, балық шаруашылығында, 18,9-ы өнеркәсіп пен құрылыста және 51,77% халыққа қызмет ету (білім, ғылым, денсаулық сақтау, сауда, мейрамхана, қонақ үй бизнесі, т.б.) саласында. Сондықтан, еңбек адамы дегенде біз кәсіпорындарда жұмыс жасайтындарды ғана емес, жазушы, ғалым, артист, педагог, дәрігер, кітапханашы, бір сөзбен айтқанда, қол еңбегі мен ой еңбегі қызметкерлерін айтуымыз керек.
Жұмысшы табы, ұжымшар еңбекшілері мен интеллигенциядан тұратын кеңестік таптық жүйе өзгерді. Кеңес қоғамында орта тап қалыптасуға белгілі жағдайлар жасала басталған еді. Қазақстанда да техникалық, ғылыми, педагогикалық және мәдени-ғылыми интеллигенция, өндірісті басқаратын персонал, жоғары маманды жұмысшылар болды. Олардың интеллектуалдық әлеуеті, материалдық жағдайы басқа социалистік республикалардан кем түспейтін, елде олардың саяси беделі мен ықпалы да зор болды. Алғашқы баламалы сайлауларда олар халықтың қалаулылары болды, Қазақстанның тәуелсіздігінің іргетасын қаласты. Нарықтық экономикаға көшкен тұста олардың көбіне сұраныс болмады, бірқатар диаспора өкілдері тарихи отанына оралды. Шынайы, білімді, ақылды адамдар бағаланбады. Осылай интеллигенцияның қоғамдағы орны төмендей берді. Соңғы 20 жылдағы қаптаған ғылым кандидаттары мен докторлары елдің білім деңгейінің өскенінен гөрі, дилетанттардың санын ғана өсірді.
Кәсіптік-техникалық білім жүйесі әлсіреп, жұмысшылардың мамандық деңгейі төмендеді. Кейбір есептер бойынша 38%, 10%-ға түсті: Ел халқы кедейленді, бүгін де кедейлердің саны ресми статистика көрсеткеннен жоғары, себебі, күнкөріс минимумы толыққанды өмір сүріп, қажетті тамақ ішіп, киім кию, емделуге жетпейді. Ол деңгей дамыған елу елдермен салыстыруға келмейді.
Әлеуметтік зерттеулер посткеңестік елдерді әлеуметтік құрылымы жағынан төрт топқа бөледі: жоғары, орта, негізгі, төменгі және әлеуметтік мәртебесі айқындалмаған, ешқандай топқа жатқызу мүмкін еместер. Жоғары топқа билік басындағылар, генералитет, бизнес-элитаны жатқызады.
Орта топ: онда орта таптың нышандары баршылық. Орта топ туралы әлеуметтану ілімінде пікір алуан түрлі: 1) орта топ бар және ол өсуде; 2) орта топ бар, бірақ ол енді ғана қалыптаса бастады; 3) орта топ бар, бірақ оны батыстық қоғамдағы орта топқа теңеуге болмайды, біздің орта топ білімі, мәртебесі биік болғанымен, кедей топ. Бұл пікірмен келісуге болар. Бүгін дарынды, сапалы, терең білімді, жаңалыққа құштар, ой өрісі кең азаматтардың еңбегі өз дәрежесіне сай бағаланбай келеді. Бүгін мәдени әлеуетінен гөрі пысық, кейде ар-ұяттан аттайтындар озды, соңғы уақытта ғана білімді, тәжірибелі мұғалімдерге, дәрігерлерге, инженерлерге сұраныс туа бастады, ал ғалымдар, мәдениет және өнер қызметкерлері, гуманитарлық саладағы мамандардың еңбегі бағаланбайды. Мемлекеттік емес салада жоғары мамандық иелеріне сұраныс өсіп, олардың еңбекақысы жоғарылай бастады. Ал мемлекеттік секторда еңбек адамдарын бағалауда екі ерекшелену байқалады. Мемлекеттік жүйенің басым бөлігінде бұрынғыша еңбегіне қарай емес, жалпылама бағалау, ой еңбегінің маңызына назар аудармау орын алуда. Осыдан келіп қаржы, отын-энергетикалық және экспорттық салаларда, жоғары басқару, бірқатар экономика және заң қызметкерлерінің еңбекақысы жоғары да, бюджеттік мекемелерде төмен. Біліміне қарай орта топқа, табысына қарай орта топқа жатқызуға келмейтіндер көп. Дегенмен, орта топтың басым көпшілігі кәсіпкерлер, орта, кіші кәсіпорындардың менеджерлері, орта деңгейдегі мемлекет қызметкерлері, аға офицерлер, жоғары маманды инженерлер, ғылыми элита, жоғары санаттағы педагогтар, дәрігерлер. Бұл бүгін сан жағынан өсіп, күш алып келетін топ, әлеуметтік реформалардың жүргізуші күші, тұрақтылықтың тірегі осылар. Президент кәсіпкерлер туралы былай деді: «Атап айтқанда, ІЖӨ-дегі шағын және орта бизнестің үлесі 40 пайызды құрайды. Еңбекпен қамтылу құрамында білікті мамандардың үлесі де 40 пайызға жетті».
Негізгі әлеуметтік топ сан жағынан ең көлемді, еңбекке жарамды халықтың тең жартысына жақын, олар көбіне реформаларға қатысушыдан гөрі олардың құрбаны, өтпелі дәуірдің қатаң талаптарына бейімделе алмады, зейнетақы да жинай алмады, басым көпшілігінің білімі орта, қалаларға қоныс аударған, тұрақты жұмысы жоқтар, отбасылық табыстары төмен, жұмыссыз қалғандар, шамалы малы мен ауласындағы шаруашылығымен күнкөрушілер, өзін өзі еңбекпен қамтығандар. Олардың саны үш миллионға жуық, шамалы бөлігін табысы жағынан орта топқа да жатқызуға болар, дегенмен, басым көпшілігінің жұмысы жоқ, табысы аз.
«Бұл санаттағылардың арасында мал ұстайтын жеке аула иелері (былайша айтқанда, ұсақ фермерлер), өз автокөліктерімен жеке тасымал жасаушылар, бірнеше пәтер ұстап, соларды жалға берушілер бар. Өзін өзі жұмыспен қамтығандардың елеулі бөлігін тұрақты жұмысы жоқ, еңбекке қабілетті адамдар құрайды, – дейді Нұрсұлтан Назарбаев, – сондықтан бүгінгі күні өзін өзі қамтыған халықты нақты экономикаға қосуға бағытталған шараларды жүзеге асырудың маңызы зор». Алайда, Елбасы бұлардың санын анықтау тәсілінің шартты екеніне назар аударады, себебі, сатистика қалыптасқан жағдайды толық көрсете алмайды. Есепке алу, есеп беру, заңнамалық негіз, шаруашылықты жүргізушілердің әрекеттері бізде нақты жүйелендірілмеген. Еңбекке қабілетті халықтың 33-34%-ы өз өзіне жұмыс берушілер категориясына жатады. Әлемдік тәжірибеде жұмыс істейтіндер екі топқа бөлінеді: жалданбалылар және өзіне жұмыс табушылар деп. Ал мемлекеттік статистика өзін жұмыспен қамтамасыз етушілер деп өз бетімен тауар өндіру, сату және қызмет ету арқылы табыс табушыларды есептейді. Сонда олардың ресми жұмыс істейтіндерден айырмашылығы қандай деген сауал туады. Шындығында, өз бетімен еңбек етушілердің еңбек өтілі есептелмейді, зейнетақы қорына қаржы аударылмайды, олардың басым көпшілігі жұмыссыздар, кездейсоқ, уақытша табыспен күн көреді. Төрелігін айтсақ, бүгін біз Қазақстанда қанша адам жұмыс істейді және қаншасы жұмыссыз екенін толық білмейміз.
Ешқандай топқа жатқызуға мүмкін еместер – әлеуметтік жағынан азғындарды, қоғамнан шеттетілген, кейде қылмыстық топтармен байланыстағылар, қаңғыбастар, маскүнемдер, жезөкшелер, кейбір жазасын өтегендер. Олардың кейбірінің өмір салты негізгі топқа жақынырақ.
Сонымен меншік иеленуі, еңбегі, табысы мен мәртебесіне қарай қазақстандықтардың жаңа әлеуметтік келбеті осылай қалыптасу үстінде.
Біздің қоғамға енді экономика тұрғысынан қарасақ, оның еңбекке байланысты басқа да қырлары көрінеді. Мәселе ресми және бейресми экономика туралы болып отыр. Мемлекеттің бақылауындағы экономиканы – ресми экономика дейді. Мемлекет экономиканың қызметін бақылауға мүдделі, себебі, салық көп болған сайын ол өзінің қызметін жеңілірек атқарады. Бейресми экономика – толық немесе жарым-жартылай мемлекеттік реттеуге бағынбайтын, ешқандай шарттармен бекітілмеген, статистика және салықтық есептен тыс экономика. Бұл салада еңбек ететіндердің қызметі мемлекеттік ережелермен, заңдармен жүйелі, тікелей тәртіптелмеген.
Бейресми экономика, негізінен, дамушы, кенже қалған елдерге тән, «өркениетті» дейтін елдер экономикасында өріс алмаған деп саналған. Бейресми экономика саласындағылар, мемлекеттен кепілдік күтпейді, заң ретімен шартқа отырмайды, банктерден несие алмайды. Сондықтан Индонезияда оны «базар экономикасы» деп «фирмалық экономикаға» қарсы қояды. Африкадағы жұмыспен қамту мәселесін зерттеген ғалымдар мемлекеттік статусқа сүйеніп ол құрлық халқының 50%-ы жұмыссыз деген тұжырымға келген. Себебі, компаниялардың беретін жұмыс орны шектеулі. Осыдан келіп африкалықтарды еңсесі түскендер деп ойлауға болар еді. Жоқ, олай болмады. Мысалы, Гана мемлекетінің астанасы Аккра қаласының көшелерінде қайнаған өмір: көше толған саудагерлер, таксистер, қол жүктерін тасушылар. Мемлекет жұмыспен қамтамасыз етпеген соң, адамдар өздерінің күнкөрістері үшін әртүрлі жолдарды табады. Осыдан ХХ ғасырдың 70-жылдарында жұмыс беруші тек мемелекет деген ойдан экономикалық ғылым бас тарта бастады. Бара-бара бейресми экономиканы шешу, артта қалған елдермен емес, дамыған елдермен де байланыстырылатын болды, бұрынғы стеоротиптер бұзыла бастады. Батыста да бейресми экономика саласында адамдардың жұмыспен қамтылатыны анықталды. Оның үстіне шетелден қоныс аударушыларға да (бізде ауылдан келгендерге) уақытша жұмыс беру кең тарады.
Экономиканы, шаруашылық қатынастарды тұтастай реттеу, бақылау мүмкін емес. Тұтастай экономиканы бақылауға ұмтылыс мемлекетті қатал әкімшілдікке негізделген жүйеге айналдырып, оның ерте ме, кеш пе күйреуіне әкеледі. Оны біз басымыздан кешірдік. Бейресми экономика саласы бізде де етек алды. Соңғы деректерге қарағанда, еңбекпен қамтылған халықтың 23%-ы мемлекеттік, 74,5%-ы жеке және 2,5%-ы басқа мемлекеттердің меншігінде қызмет етеді. Ал бейресми экономика саласында қанша адам еңбек ететінінен хабарсызбыз.
Бейресми экономиканың өзі күрделі. Бұл саланы көлеңкелі және қылмыстық (криминалдық) экономика деп жіктейді. Олардың айырмашылығы мынада: көлеңкелі бизнесте еңбек етушілер мемлекет рұқсат берген тауарларды заңсыз жолмен өндіреді, ал қылмыстық экономика саласындағылар мемлекет тыйым салған тауарларды шығарады, заңмен тыйым салынған қызмет түрлерімен айналысады. Мысалы, тіркелмеген фирма бас киім шығарып салықтан жалтарады. Бұл көлеңкелі бизнес. Ал жезөкшелік, порнография, қару жасау, есірткі бизнесімен айналысу бұл экономикалық қылмыс. Көлеңкелі экономиканы жарыққа шығару керек болса, қылмысты бизнесті жою керек. Бейресми экономика өз саласына көп адамдарды жұмысқа тартады, «жасырын» («левый») тауар шығару және сату, жалған фирмалар құру, келісім-шартсыз жұмысқа қабылдау, таныстық, туыстық, жергілікті қатынастарды пайдаланып лауазымды адамдарды сатып алу, БАҚ-та пайдаланып қарсыластарын қаралау, беделін түсіру, тағы да басқа заңсыз әрекеттерге барады. Осылай ресми сала мен бейресми сала жең ұшынан жалғасып, астыртын келісіп, бірлесіп те жатады. Келісім-шартсыз жұмысқа қабылдау қызметкерлердің құқын бұзып, кіріптарлыққа, құлдыққа итермелейді: еңбекақысын мөлшерінде төлемейді, олар әлеуметтік жағынан (зейнетақы, жәрдемақы төленбейді, демалыс, аурулығына байланысты төлем алмайды) қорғалмаған, жұмыста қауіпсіздік техникасы сақталмайды. Құқық қорғау органдары олармен күреседі, бірақ олар да қауқарсыз, себебі, жалданып жасырын жұмыс істеушілер өте көп.
Сонымен, бейресми экономика саласындағы еңбектің өз ортасы, өзіндік психологиялық ахуалы, жазылмаған заңдары мен қарым-қатынасы, ең бастысы, өзара сенімі бар. Бұл саланы тұтастай мемлекетке икемдеу мүмкін де емес.
АДАМДЫҚ ФАКТОР
Сөз жоқ, Елбасы тәуелсіздік жылдарында әлеуметтік мемлекеттің іргетасының қаланғаны, бұл саланы реформалаудың бірқатар параметрлері бойынша ТМД елдерінің алдын орап, өз әріптестерінен озып кеткендігін, масылдықтың деңгейінің төмендегенін айта келіп, тұрақтылық пен игілік жемістерін қаншалықты тиімді пайдаланып келе жатқанының маңызды мәселе екендігіне тоқталады. Әсіресе, тұтыну идеологиясының бүлдіруші болғанына ерекше назар аударды. Оған себеп:
Нарықтық экономика еңбекпен қамту саласында терең өзгерістерге әкеліп, жұмыс күші мемлекеттік сектордан жеке секторға ағылды, қоғамның әлеуметтік құрылымы күрделенді, жеке меншік иелері, жалданбалы жұмысшылар, өз өзін жұмыспен қамтушылар, жұмыссыздар, бейресми экономикада қылмыстық кәсіппен айналысатындар да пайда болды. Байлыққа тойғандар тұтынушылық індетіне шалдықты. Ал миллиондаған адамдардың білімі, еңбек тәжірибесі мен күш-қуаты ел игілігіне толық қызмет жасай алмайтын жағдай туды. Нұрсұлтан Әбішұлы Назарбаевтың Жалпыға Ортақ Еңбек Қоғамы идеясы социализм тұсындағыдай «еңбек етпеген ішіп жемейді» деп жаппай еңбекке мәжбүрлеу емес, еңбек етем деген адамға жағдай туғызу. Өзі айтқандай, «Менің назарымдағы басты мәселе – әр қазақстандыққа қамқорлық көрсету».
Жаһандық дағдарысының басты себебі, әлеуметтік масылдық екенін айта келіп, Президент балама концепция ұсынды: «Тек бүкіл әлемде ғана емес, сондай-ақ, тіпті дамыған елдерде жүзеге асырылуы мүмкін болмайтын бұл жалған идеяғасындарлы балама табуға болады.
Және мұндай балама Жалпыға Ортақ Еңбек Қоғамы идеясы болып табылады».
Бұл идеяның негізі ой өзегі, басшылық қағидасы – экономикадағы негізгі құндылық адамдық фактор екендігін шегелеп, қадап айту.
Еңбек адамына өндірістің құрал-жабдығы сияқты элемент ретінде қарау бүгін орын алып келеді. Бұл көзқарас әрі кеткенде еңбек адамына мамандық иесі, оның шеберлігі, машықтығын ғана ескереді. Ал енді адамның өзінің еңбегіне, өндірісіне, оның басшыларына көзқарасы ескерілмеді, оның ниеті, көңіл күйі, қалыптасқан ахуалды қызметкердің қабылдайтыны не қабылдамайтыны, ұлты, діні көп жағдайда алаңдатпайды. Бұл үрдістің бүгін етек алғаны соншалықты, ғылымда «адамгершіліксіз экономика», деген ұғым қалыптасқан.
Адам – өндірістік процесті қалыптастырушы басты тұлға. Адамның араласуынсыз, оның жасампаздық білімін, күш-жігері, ұйымдастыру әрекетінсіз қандай да болсын жаңа механизм, құрал-жабдық жай ғана пайдасыз дүние. Адамсыз қандай да бір «ақылды» технология үйме темір, металл, ал өндіріс ғимараты – иесіз қаңыраған үй. Осыларға жан бітіретін адам ғана. Еңбек адамдарының басым көпшілігі саналы түрде өз еңбегін жетілдіруге тырысады. Сондықтан еңбек мәселесін адамдық факторсыз зерделеу мүмкін емес. Еңбекте де адамның азаматтығы, руханилығы, өзіндік қасиеті, қайталанбас тұлғалық ерекшеліктері көрінеді. Адам тек материалдық игілікті тұтынушы емес, оларды жасаушы, өндіруші. ХХ ғасырда еңбек өнімділігін 100-140 есе өндіру адамның мүмкіндігін көрсетеді. Осы тұрғыдан келгенде біз адамдық факторды тек экономикалық маңызы жағынан ғана емес әлеуметтік-психологиялық, тіпті физиологиялық қырынан да тануымыз керек. Олардың тиімділігі техникалық және технологиялық тетіктерден кем түспейді.
«Ақыр аяғында, – дейді Н.Назарбаев, – әлемдік өркениеттің барлық құндылықтары, барлық экономикалық және мәдени байлықтар «виртуалды қаржы институттарымен емес, адамның еңбегімен жасалады».
Адамдық фактор Президент еңбегінде үш деңгейде қарастырылады.
Экономикаға, еңбек