Басылым • Бүгін, 09:45

Әлем газеттен бас тартпайды

30 рет
көрсетілді
5 мин
оқу үшін

Төрткүл дүниеде күнделікті газет таралымы азайып, цифрлық жазылым саны өсіп жатқаны белгілі. Еуропада оқылымның «print» һәм «online» нұсқаларын салыстырғанда жастардың қағаз басылымдарды көп тұтынбайтыны мәлім болған. Газет­ті көп оқитын Жапония мен Үндістанда да электронды ақпа­рат құралдарының даму қарқыны байқалады. Сөйтсе де, әлем жұртшылығы дәстүрлі медиақұрал – газеттерден бас тар­тып отырған жоқ.

Әлем газеттен бас тартпайды

Кейінгі онжылдықта интернет кеңіс­тігіндегі әлеуметтік желілердің һәм азаматтық журналистиканың қарқынды дамуы газеттерге кәдімгідей бәсекелесе бастағаны баршаға мәлім. Әлемдік зерттеулер газет оқитын оқырманның орташа жасы 52+ жас екенін көрсеткен. Бүгінгі таңда әлем мемлекеттері саяси-экономикалық, мәдени-қоғамдық өмірдің айнасы саналатын басылымдардың тынысын қайта кеңейту жолында батыл қадамдар жасап жатыр.

Мәселен, Швеция елдегі 100-ге жуық газетке мемлекеттік субсидия береді. Бұл субсидия көлемі әлсіз басылымдардың жылдық табысының 15–20 пайыз көлемін құрайды. Норвегия газеттерге тікелей қолдау көрсетіп, салықтық жеңілдік жасау арқылы елдегі шағын газеттерді сақтап отыр. Люксембург жыл сайын кемі 5 журналист ұстайтын журналдар мен апталық газеттерге субсидия бөледі (жылына 7–8 млн еуро көлемінде). Сонымен қатар пош­та тарифтерін төмендетіп, табыс салығына жеңілдік жасайды.

Канада газеттерді сақтап қалу үшін жылына 75 млн доллар қаржы жұмсап отыр. Ал АҚШ-тың Нью-Йорк штаты жергілікті баспасөзге арналған «Newspaper and Broadcast Media Jobs Program» аясында жыл сайын 30 млн доллар қаржы бөледі. Сонымен қатар «Local Journalism Sustainability Act» жобасы арқылы жергілікті газет жазылымдарына 250 долларға дейін мемлекет тарапынан салықтық несиелер қарастырылған. Вирджиния, Вашинг­тон, Иллинойс штаттарында жур­налистерге салықтың жеңілдік жасайтын және жарна­маға қолдау көрсететін платформалар бар.

Демек, әлем мемлекеттері түрлі тетіктер арқылы (субсидиялар, салық жеңілдіктері, гранттар, міндетті жарнама, бюджеттік бөлу, т.б) газет индустрия­сын қорғауды мақсат тұтып отыр. Себебі әлем үшін демократия мен ақпараттық әртүр­лілікті сақтау маңызды стратегия саналады. Баспасөзді эконо­микалық қиындықтан қолдау мәселесінде біздің ақпарат саласында да соны ізденіс керек секілді. Заман ағымына сай жаңашыл басылым жасаудың жаңа концепциясын әлем қалай жасап отыр? Біздің елдегі аза­маттық журналистика мен ресми журналистика бір-бірі­нің алдын орамай, екі күштің ағыны бір арнаға тоғысып, мемлекет иде­о­л­огиясын дұрыс ырғақты жол­мен қалыптастыру үшін не істе­мек керек?

Жалпы, ғаламдық газет индус­трия­сының қазіргі ахуалы анау айтқандай жаман емес. Бүгінгі таңда әлемде 23 мыңнан аса газет шықса, оның жарнамалық табысы 86 млрд долларға жуықтайды екен. 2023 жылғы есеп бойынша, дүние жүзінде 420 млн оқырман газеттерге ақы төлеп жазылған. Мысалы, Жапонияның «Yomiuri Shimbun» басылымының күнделікті орташа таралымы 8,6 млн данадан асады. Бұл газет «Guinness World Records» ұйымының деректері бо­йынша әлемдегі ең көп таралымды күн­делікті газет ретінде танылған. Ал Жапо­нияның «Asahi Shimbun» газеті күнделікті 5,9-6,6 млн данамен оқырман қолына тиеді. Үндістанда ағылшын тілінде жарық көретін «The Times of India» басылымының қағаз нұсқасын күнделікті 1,87 млн халық оқиды. Сондай-ақ АҚШ-тың «USA Today», «The Wall Street Journal», «The New York Times», «The Washington Post» сынды басылымдар таралым жөнінен ешкімге шағым айтпайды. Демек, жұмыр жер бетінде газет таралымы қанша ке­мі­ді дегенмен, оқырман азайған жоқ.

Десе де, газеттің болашағы туралы пікірталас ешқашан толастаған емес. Олардың бір тарапы «15-25 жылдан кейін әлем баспасөзді ұмы­тып, ақпаратты тек интернет­тен тұтынады» деген пікірде. Радио пай­да болғанда газеттердің өлетіні, медиа нарыққа теледидар келген­де радио­ның уақыты біткені туралы да әңгі­ме­лер айтылған. Әлем мұн­дай пікір­та­ласқа назар аудар­мастан газеттерін шығарып, оқыр­ман­ды көбейту үшін түрлі стра­те­­гиялар мен тактикаларды қол­да­нып, өз аудиториясын кеңейту үстінде.

Демек, бізге де газеттердің бағытына өзгерту енгізіп, біз де басылымдарды жаңа идеялардың қазанына айналдыруы­мыз қажет. 

Соңғы жаңалықтар

Шекарасыз ақпараттық майдан

Басылым • Бүгін, 11:20

Нейрожелі БАҚ-тың бағын байлай ма?

Жасанды интеллект • Бүгін, 10:50

Журфак сабақтастығы

Пікір • Бүгін, 10:40

Жәдігерлер жоқшысы

Егемен Қазақстан • Бүгін, 10:30