
Санкт-Петербордан оншақты дәптер дерек әкелдім
– Бала күніңізден бейнелеу өнеріне жақын екенсіз. Суретке салуға қайдан құштар болдыңыз?
– Мен Ақмола облысы, Ақкөл ауданы Өрнек ауылында тудым. Сондағы сегіз жылдық қазақ мектебінде оқыдым. Жоғары сыныпты Кеңес ауылындағы білім ошағында тәмамдадым. Бұл сол жылдардағы аудан көлеміндегі жалғыз қазақ мектебі еді. Ата-анам ерте дүние салып, үлкен апам екеуміз әкемнің інісі Дәулетбай көкемнің қолында тәрбиелендік. Ол кісі бізді өз балаларынан кем қылмай өсірді. Оқытты, тоқытты. Бетімізден қақпады.
Көкем ауылдағы санаулы жоғары білімді азаматтардың бірі еді. Мектепте тарих пәнінен сабақ берді. Кейін директор болып істеді. Кітап оқығанды жақсы көретін. Үйде бай кітапханасы бар-тын. Әсіресе тарихи кітаптарды көп жинайтын. Бір жағынан, тарихқа жақын болуыма сол кісінің де ықпалы тиді. Кітапқа байланысты бір оқиға есіме түсіп тұрғаны. Оқушы кезім. Бірде аудан орталығына барғанда кітапхананың алдында бір топ кітап үйіліп жатыр екен. Қарасам, бәрі де қазақша. Бір кітап бір тиын тұрады. Қалтамда бір сом бар еді. Соған келгенше Сәкен, Ілияс, Бейімбет және тағы басқа қазақ жазушыларының кітаптарын сатып алып, үйге келдім. Кітапқа деген құштарлық осылай жалғаса берді.
Суретті жас күнімнен салдым. Ержеткенде суретші болсам деп армандадым. Оған құштарлығым табиғатқа жақын болғанымнан шығар деп ойлаймын. Біздің ауылдың табиғаты өте көркем еді. Бұған көкем де қарсы болған жоқ. Қайта, мені қолдап, қанаттандырды. Мектеп бітіргеннен кейін ауылда бір жыл жұмыс істедім. Келесі жылы сол кездегі Н.В.Гоголь атындағы Алматы көркемсурет училищесіне оқуға түстім. Онда бізге қазақтың көрнекті қылқалам шеберлері дәріс оқыды. Солардың үлгі-өнегесін көрдік. Бәрі де адамгершілігі биік оқытушылар еді. Шалғай ауылдан келгендерге жанашыр болды. Қамқорлығын аяған жоқ. Үнемі қолдады. Бейнелеу өнерінің қыр-сырын үйретті. Жанрлардың ерекшелігін түсіндірді. Әсіресе қазақтың белгілі суретшілері Молдахмет Кенбаев, Мұхит Калимов сынды ұстаздарыма алғысым шексіз. Өз басым бұл кісілерден көп тәлім алдым. Соңғы курста Ресейдегі іргелі жоғары оқу орындарына баруға жолдама келгенде Мұхит аға: «Сенің шығармашылық стилің Ленинград суретшілеріне ұқсайды. И.Е.Репин атындағы сәулет және мүсін, кескіндеме институтына бар», деп ақыл-кеңесін берді.
– Сөйтіп, Санкт-Петербордан бір-ақ шықтыңыз ба?
– Иә. Осында алты жыл оқыдым. 3-курстан бастап атақты суретші, профессор Юрий Непринцевтің шеберханасынан білім алдым. Қимылы жылдам, елгезек адам еді. Студенттерді жақсы көрді. Мұнда әйгілі И.Репиннен бастап, орыстың майталман қылқалам шеберлері түлеп ұшқан. Шынымды айтсам, осындай іргелі білім ордасында оқығаныма қуанамын.
Санкт-Петербор – ежелден орыс руханиятының ордасы. Бір жағынан, тарихи және архитектуралық ескерткіштерге өте бай шаһар. Біздің институттың ғимараты да айрықша көркем. Бұған дейін мұндай сәулетті нысан көрген емеспін. Алғаш көргенде таңғалдым. Сырты ғана емес, іші де әсем. Қаладағы музейлер мен кітапханалардан аяқ алып жүре алмайсыз. Әрбір демалысты бос өткізбеймін. Мұражайға барамын, кітап дүкенін аралаймын. Соның арқасында бейнелеу ғана емес, тарих пен этнография саласын терең таныдым. Шығармашылығымды жаңаша дамытуға баса мән бердім. Курстық жобаларға тарихи тақырыптарды арқау еттім. Дипломдық жұмысымды да соған арнадым. Оны «Дабыл» деп атадым. Ертеде алыстан келе жатқан жаудың жақындап қалғанын хабарлайтын жаушылар болған. Олар түн ортасында ауыл шетіне келіп, халықты оятып, дабыл ұрған. Мен осы көріністі бейнеледім. Ұстаздарым бұған дән риза болып, дипломдық еңбегімді жоғары бағалады. Аталған оқу орнын тәмамдағаннан кейін өзім білім алған Алматыдағы көркемсурет училищесіне келіп, шәкірт тәрбиеледім. Шығармашылықпен айналыстым. Республикалық көрмелерге жұмыстарым қойылды. Есімім елге танылды. Қазақстан Суретшілер одағы мүшелігіне қабылдандым.
– Қырық жылдан бері қару-жарақ саласын зерттеп жүрсіз. Бұған не түрткі болды?
– Мені көне қару-жарақтар қатты қызықтыратын еді. Бірақ бұл жайында ақпарат тым мардымсыз екенін байқадым. Мүлдем жоқ десе болады. Сондықтан осы саланы тереңдеп зерттеуіме тура келді. Оны студент кезімнен бастадым. Алдымен Санкт-Петербордағы музейлер мен кітапханалардың сирек қорындағы материалдарды қарадым. Сондай-ақ біздің оқу орынның ғылыми кітапханасында қолға түспейтін тарихи кітаптар мол еді. Соны оқыдым. Қысқасы, жоғары оқу орнын бітіріп келгенде Алматыға он шақты қалың дәптерге жазылған біраз дерек жинап алып келдім.
Бабаларымыз от қаруды XV ғасырдан қолданған
– Бұған дейін бұл сала зерттелмеген бе?
– Солай десе болады. Өйткені оған Кеңес билігі тарапынан қарсылық болған секілді. Мен шығармашылық адамымын. Еркінмін. Сондықтан маған ешкім кедергі жасамады. Бұл тақырыпқа толық ену үшін көшпелілер тарихын зерттедім. Сақ, ғұн, түркі дәуіріне терең бойладым. Біраз мұрағат деректерін қопардым. Сөйтіп, көне қару-жарақ зерттеушісіне айналдым. 90-жылдардың басында тәуелсіздік алдық. Ақ түйенің қарны жарылды. Ұлт рухы оянды. Тарихымыз бен төл мәдениетіміз туралы жазбаларға сұраныс пайда болды. Кезінде мерзімді баспасөзде мемлекеттік рәміздер туралы мақалалар жариялана бастады. Мен де Ту, байрақ, жалау туралы материал жазып, оны «Ана тілі» газетіне апарып бердім. Ол басылымның айқарма бетіне жарық көрді. Осы газетте біраз зерттеуім жарияланды. Сонымен бірге бірқатар дүниелерім «Қазақ елі» газеті мен «Парасат» журналында басылды. 1992 жылы академик Әбдуәлі Қайдар, ақын Мұзафар Әлімбаевтармен бірге «Ана тілі» газетінің лауреаты болдым. Бұл мен үшін үлкен құрмет еді. Осы мақалаларым есімімді жұртшылыққа танытты. 1996 жылы «Жараған темір кигендер» атты кітабым шықты. Туындымды тарихшы мамандар жоғары бағалады. Шындығында, көне қару-жарақтарды зерттеу тақырыбы сан-саланы қамтиды. Оның түбіне жету қиын. Түпсіз терең мұхит сияқты.
– Осы қару-жарақтарға тоқталасыз ба?
– Кейбір жазбаларда қазақтарда от қару болмаған деп жазған. Бұл түбірімен қате пікір. Біздің бабаларымыз XV–XVI ғасырдан бастап, от қару пайдаланған. Сол дәуірдегі мылтықтарды қолданған. Бірақ атты әскерде от қаруды қолдану ыңғайсыздық тудырады. Өйткені шиті, пілте мылтықтардың бәрі ұңғысынан оқтанады. Бұл ұзақ уақыт алады. Мәселен, ат үстінде шауып келе жатып, сіз оны оқтай алмайсыз. Соғыста от қаруларды жаяу әскерлер өте жақсы қолданды. Тарихи деректерде XIX ғасырдың соңына дейін Еуропада атты әскерлер от қаруды аз қолданған деп айтылады. Алайда әскери күштің салмағы бәрібір жаяу әскерде басым болды. Сондықтан жаяу әскері бар мықты елдер алға шықты. Қару-жарақ түрлерін жаңаша дамытты.
Бабаларымыз кезінде әскери өнерді де жақсы меңгерген, соғыста жауды қоршау, айналдыра қоршау, қаша отырып ұрыс жүргізу, тұтқиылдан соққы беру секілді түрлі әскери іс-қимылды жақсы пайдаланған.
– Халқымыз «ер қаруы – бес қару» дейді...
– Иә, бұл ұғымның мәні терең. Бабаларымыз бес қаруға ату, кесу, шабу, түйреу, соғу қарулары түрлерін кіргізген. Мәселен, ату қаруының бірі – садақ. Кейін бұған мылтық қосылды. Садақ ағаш, сүйек, мүйіз, қайың қабағы және тарамыс сынды материалдан жасалған. Оның жебелерінің бірнеше түрі болады. Ұшы жалпақ екі айыр болып келетін жебені «қозы жауырын» десе, үшкір, үш-төрт қырлы жебе «сауыт бұзар» немесе «көбе бұзар» деп аталған. Жебелері сүйектен, мүйізден, ағаштан жасалған «доғал оқтар» болған.
Кесу қаруына семсер, қылыш және сапы деген үш түрі жатады. Қылыш басының қайқылығы мен сабының пішініне орай бірнеше түрге бөлінген. Мысалы, наркескеннің қайқылығы бірден алқымынан басталады, сондықтан кесу күші жоғары болған. Кейбір қылыштарды шапқанда ауыр болу үшін басын үлкейтіп, жалпақ қылып жасаған. Мұндай ауыр қылыштар «алдаспан» деп аталған. Зұлпықар деген қылыш бар. Өткір. Екі жүзді. Зұлпықар – арабша «жасын» деген мағына береді. Ол Әзірет Әлінің (Мұхамед пайғамбардың немере інісі әрі күйеубаласы, төртінші халиф Әлі ибн Әбу Тәлібтің) аты аңызға айналған қасиетті екі басты қылышының аты. Осы қаруды да бабаларымыз қолданған.
Ал түйреу қаруы екі түрлі болған. Жебесі жалпақ болып келетін түйреу қаруын «найза» десе, жебесінің ұшы жіңішке, қырлы жасалған ұзын «сүңгі» деп айтқан. Ол жаудың сауытын тесіп соққы беруге арналған. Қазақ батырлары найза мен сүңгіге байрақ, ту, жалауша, шашақ сынды белгілер таққан. Ту – жалпы әскердің белгісі, байрақ – әскербасының дәреже белгісі.
Ертеде бабаларымыз шабу қаруының үш түрін пайдаланған. Бұл қарудың бір түрі – «балта». Оның жүзі орташа болып келеді. Жүзі ай пішіндес әрі енді келетін балтаны «айбалта» деп атаған. Жүзі сына тәріздес болып келетін қаруды «шақан» деп айтқан.
Соғу қаруының ең көне түрі – шоқпар. Ол ағаштан, ауыр сойыл түрінде жасалады. Соғу қаруының екінші түрін «гүрзі» дейді. Басы металдан құйылған ауыр шоқпар. Соғу қаруының үшінші түрі – «бұздыған» деп аталған. Бұздыған – басы алты не сегіз қырлы темірден жасалатын шоқпардың жеңіл түрі, бірақ соққысы өте қатты. Ал басы темірден, сүйектен жасалып, сабына шынжырмен, қайыспен бос байланатын соғу қаруын «босмойын шоқпар» деп атаған.
Еліміздегі бірқатар музейдің тапсырысымен осы қару-жарақтардың реконструкциясын жасадым. Сонымен қатар ғұн, қимақ, қыпшақ дәуірі мен Алтын орда кезеңіндегі әскери жауынгерлердің киімдерін, қару-жарақтарын қайта жаңғырттым. Шын мәнінде, көшпелілердің сол кездегі шеберлері қару-жарақ жасаудың технологиясын өте жетік меңгерген. Таңғалдырады.
Кеңестік кезеңде ұсталық өнер әуесқойлық деңгейге құлдырады
– Зерттеулеріңізде қандай деректерге сүйендіңіз?
– Мен осы еңбектеріме 4 ғылыми деректемені негізге алдым. Біріншісі – жазба деректер. Әсіресе түркілер туралы Еуропа мен Ресей еліндегі архивтерде көптеген дүние сақталған. Соған біраз үңілдім. Одан кейін араб, парсы тілінде жазылған мәліметтерді зерттедім. Сонымен бірге «Қорқыт ата» мен «Оғызнама» сияқты түркі халықтарының жазба деректеріне сүйендім. Осының барлығында көне қару-жарақ туралы тың деректер айтылған. Екінші – ауыз әдебиеті. Анығында, қару-жарақтар туралы құнды дүниелерді ауыз әдебиетінен алдым. Әсіресе көне эпостарда, дастандарда, аңыз-әңгімелерде, ертегілерде батырлардың ұстаған қару-жарақтары жайында бүге-шігесіне дейін айтылған. Мұндағы деректердің дені шындыққа негізделген. Әрине, шығарма сюжетінде көркемдік әсірелеу болғанымен қару-жарақ туралы кеңірек мағлұмат береді. Тіпті қарулардың жасаған технологиясын да келтіреді.
Үшіншісі – өнер ескерткіштері. 1970 жылдан бері орыстың белгілі қару-жарақ зерттеуші ғалымы М.В.Горелик әр дәуірдегі өнер ескерткіштерінде бейнеленген көшпелілердің қару-жарақтарын зерттеп, оны әлемге танытты. Сондай-ақ ол өнер ескерткіштерінің деректік маңызын дәлелдеп жазып, оның әдістемесін қолданудың үлгісін көрсетті. Айталық, еліміздегі көне балбал тастардан жауынгерлермен бірге бейнелеген қару-жарақ түрлерін жиі кездестіресіз. Петроглифтерде де солай. Бір жағынан, өнер ескерткіштерінің жазба деректеріне қарағанда өзіндік ерекшелігі бар. Мәселен, жазба ескерткіштерін зерттегенде тіл білу қажет. Ал өнер ескерткіштері нақтылығымен құнды саналады.
Ал төртіншісі – археологиялық және музейлік заттық ескерткіштер.
Кейін осы зерттеулеріммен танысқан сол кездегі Тарих және этнология институтының директоры, академик Манаш Қозыбаев ағамыз өзі басқарып отырған ғылыми мекемеден кандидаттық диссертация қорғауға ұсыныс айтқан еді. Бірақ сәті түспеді. Кейін Орталық музей директоры, этнограф-ғалым Нұрсан Әлімбайдың жетекшілігімен «Қазақтың дәстүрлі жарақтары: генезисі, құрылымы, ұлттық мәдени қызметі» атты тақырып алып, тарих институтында ғылыми еңбегімді қорғадым.
– Қазір ұсталар жайында көп айтылмайды. Бұған не дейсіз?
– Бұған отаршылдық жүйенің салқыны қатты тиді. Олар қазақтың ғажайып ұсталық өнерін жоюға күш салды. Патша заманында қазақтарға темір, күкірт сатпау туралы құпия жарлық болған екен. Ал кеңестік кезеңде ұсталық өнер әуесқойлық деңгейге дейін құлдырады. Мысалы, Өзбекстанда халық шеберлерінің дәрежесі Суретшілер одағы мүшелерімен бірдей саналды. Олар мемлекеттік тапсырыс алып, жұмыс істеді. Ал біз атадан балаға мирас болып келген өнеріміздің бағасын білмедік. Оны Мәдениет министрлігіндегі әуесқойлық өнермен біріктіріп қойды. Бүгінде елімізде алтын қақтау, күміс булауды білетіндер жоқ. Қазіргі шеберлердің дені еуропа ұсталық өнерінің әдіс-тәсілін үйренген. Ал ұлттық өнердің қыр-сырын білетін маман сирек.
Бұрын ел ішінде ұсталардың беделі өте зор болған еді. XIX ғасырда қазақ ұсталары жайында орыс зерттеушілері біраз дерек қалдырған. Мұндай мазмұнды мәліметтерді Шоқан Уәлихановтың да жазбаларынан да кездестіресіз.
Өткен ғасырдың 50–60 жылдарға дейін халық арасында темірден түйін түйген ғажап ұсталар өмір сүрді. Оларды жұрт ерекше сыйлады. Қазақ «жер астының патшасы – ұста» деп таныды. Ұста дүкенінде әдепсіз сөз айтылмайтын. Өкінішке қарай, осының бәрі ұмытылды.
– Бір мақалаңызда «батыр» деген ұғымға басқаша мағына беріпсіз. Соны ашып айтасыз ба?
– Біз соғыста ерлік көрсеткенді батыр деп түсінеміз. Бір жағынан, бұған келісемін. Ал шын мәнінде, бұл ұғымның мәні басқаша. Батырлар көшпелі қоғамдағы кәсіби әскерилердің әлеуметтік жігі. Олар тек әскери іспен ғана айналысқан. Батырлардың мақсаты – халықты сыртқы жаудан қорғап, елдегі ішкі тәртіпті сақтау. Олардың әулетінде әскери кәсіп атадан балаға жалғасқан. Әскери әдіс-тәсілдерді де жетік меңгерген. Қаруларды шебер қолданған. Шын мәнінде, қазақ қоғамында әскери өнердің барлық түрі осы кәсіби ортада сақталып, дамып отырған. Батырлардың қоғамдағы басқа әлеуметтік топтармен қарым-қатынасы да, іс-әрекеті де өзгеше болған. Сондай-ақ батырлар соғыста жауымен жекпе-жек шыққанды мәртебе санаған. Өлімнен қорықпаған. Қайта, майдан даласында ерлікпен көз жұмуға даяр болған. Тіпті соғыста мерт болуды мақтаныш көрген. Біздің тарихымыздың дені батырлармен тығыз байланысты. Олар ел ішінде ерекше құрметке ие болды. Ел мен жерді жаудан қорғаған батырлардың есімдері ру ұранына айналды.
Шығыс бейнелеу өнерінің бәсі биік
– Сан қырлы өнердің иесісіз. Өзіңізді кіммін деп есептейсіз?
– Ең алдымен, суретшімін. Содан кейін этнограф-қару танушымын.
– Бірақ суретшілігіңіз тасада қалған жоқ па?
– Шынында да, суретшілігіме аз уақыт көңіл бөлдім. Алайда қылқаламымды тастаған жоқпын. Қазір алаңсыз шығармашылықпен айналысып жатырмын. Өз басым Шығыс халықтарының бейнелеу өнерін жоғары бағалаймын. Әсіресе жапон қылқалам шеберлерінің тұңғиық ойға тартатын түрлі-түсті графикалық туындыларын ерекше көремін. Соларға еліктеп, біраз жұмыс істедім. Қытай суретшілері де ұнайды. Олардың пейзаждарында су, жартас, ағаш бейнесі ерекше рәміздік, философиялық мәнге ие болады. Су – тұрақсыздықтың белгісі. Ағып кетеді. Тау – мәңгілік, ал ағаш солардың ортасында биікке ұмтылып өсіп келе жатқан күш-жігер рухы ретінде бейнеленген. Бір жағынан, бұл – рәміздік дүниелер. Бірақ адамды философиялық ойға жетелейді.
Бейнелеу өнерінің барлық жанрын жақсы көремін. Алайда пейзаж бен портрет жаныма жақын. Көркем әдеби кітаптарды да безендірумен айналыстым. Сонау жылдары «Жалын» баспасынан шыққан «Қазақ ертегілері» мен басқа да кітаптардың иллюстрациясын жасадым.
Менің пейзаждарымда шығыс суретшілеріне тән өрнек-нақыштар жиі кездеседі. Өйткені біздің өнерде әлі де болса еуроцентристік көзқарас басым. Ал маған Шығыс бейнелеу өнерінің бәсі биік.
– Өмірде өкінішіңіз бар ма?
– Өкінішім жоқ. Жас күнімнен армандаған дүниеге қолым жетті. Жоғары оқу орнында оқыдым. Жақсы ұстаздардың тәлімін алдым. Қызметтен де кенде болған жоқпын. Жақын араласатын суретші достарым да жетеді. Бастысы, отбасыдан да жолым болды. Зайыбым да елге танымал суретші. Біраз туындылары елімізде және шетелде өткен көрмелерге қойылған. Жалпы, суретшілердің өмірі жеңіл деп айта алмаймын. Олар шеберханадан шықпай, өзімен-өзі оңаша жұмыс істегенді ұнатады. Жолдасым екеуміз осы жағынан бір-бірімізді жақсы түсінеміз. Бір-біріміздің кемшін тұстары болса, толықтырамыз. Шығармашылықта да жақынбыз. Қазір балаларымыз өсіп, немере сүйіп отырмыз.
Менің екі қаламым бар: біріншісі – қылқалам, екіншісі – қауырсын қалам. Осы екі қаламды қатар ұстап келе жатырмын. Соның арқасында өмірде де, өнерде де өз жолымды таптым.
– Әңгімеңізге рахмет.
Әңгімелескен –
Азамат ЕСЕНЖОЛ,
«Egemen Qazaqstan»