Білім • 28 Мамыр, 2025

Таным тақпақтан басталады

90 рет
көрсетілді
10 мин
оқу үшін

Қытай даналығы «Бір жыл­дығыңды ойласаң – күріш ек, он жылдығыңды ойласаң – ағаш ек, жүз жылдығыңды ойласаң – адам тәрбиеле» дейді. Адам тәрбиелеу – бала­дан басталады. Ал бала­ның танымын қалыптас­тырып, тілін дамытуда тақпақтың алатын орны ерекше. Ғылым дәлел­деген, зерттеулер көр­сеткен айғақты артық­шылықтарын шып-шырға­сымен түгендеуге кіріссек, есебіне жетіп болмаймыз. Әйтеуір, көп. Ең кернеу дегендері – баланың есте сақтау қабілетін арттырады, ойлау жүйесін дамытады, тіл байлығын молайтады. Сонымен қатар тақпақ арқылы балада бейнелі ойлау қалыптасып, дүниетанымы кеңейе түседі. Бірақ бүгінгі балабақшада айтылатын өлең шумақтарының тақпақтан гөрі шатпаққа көбірек ұқсайтыны неліктен? Балдырғандарға сапалы өлеңдерді қалай таңдаған дұрыс? Тілі кеш шығатын бөбектерге жаңылтпаштың қандай пайдасы бар? Осы сұрақтардың жауабын біз кәсіби мамандардан сұрап білдік.

Таным тақпақтан басталады

Суреттерді түсірген – Ерлан ОМАР, «EQ»

Жаңылтпаш жаттаған жөн

Кейінгі кезде «Балам екіге келсе де, әлі тілі шықпады», «Сөйлесе де, кей дыбыстарды дұрыс айта алмайды» деген ата-аналардың шағымын жиі еститін болдық. Бұрын бұл сирек кездесетін жағдай болса, бүгінде қалыпты құбылысқа айналып бара жатқандай. Ойын баласының гаджетке тәуелді болуы, жұмысбасты ата-ананың өз перзентімен сөйлесуге, бірге тақпақ жат­тауға уақыт бөле алмауы – бұған әсер етіп отырған негізгі фактор­лардың бірі.

12 жылдық тәжірибесі бар логопед-дефектолог Майра Болат­бекқызының айтуынша, тақпақ жаттату – жай ғана ойын немесе балабақшадағы формалды әрекет емес, нақты нәтиже беретін әдіс.

«Қазіргі буынның ойын анық жет­кізе алмауы, есте сақ­тау қа­білетінің төмендігі біраз алаң­датады. Сөйлей алатын баланың өзі көбіне З мен С-ны, Ш мен С-ны шатастырады. Осындай сәтте біз тақпақ пен жаңылтпашты негізгі құрал ретінде қолданамыз. Біріншіден, тақпақ – баланың миын, тілін, ойлау қабілетін бір ме­зетте дамытатын тиімді жаттығу. Мысалы, «Алма кетті домалап» деген қарапайым тақпақты бірнеше рет қайталау арқылы біз Л дыбысына машықтандырамыз. Бұл жаттығу бір сабақта 20-30 рет қайталануы мүмкін. Осылайша, бала тек дыбысты емес, есте сақ­тауын, зейінін, тыңдау қабілетін, сөз­дік қорын да қатар дамытады. Екіншіден, жаңылтпаш жат­тау да ерекше тәсіл. Оның арти­куляциялық пайдасынан бө­лек, баланың мінезіне де әсер ете­ті­нін байқадық. Қалай дейсіз ғой? Мысалы, бала жаңылтпаш жаттағанда бір сөзден шатасса, оны мінсіз айтқанша қайта­лай береді. Мінекей, осы «жаңылт­пашты жаңылмай, мағынасын жоғалтпай, жылдам айтып шығу керек» деген түсінік баланың бойындағы табандылық пен шыдамдылықты дамытады», дейді М.Болатбекқызы.

Маманның айтуынша, тақпақ айту – балдырғанның тіліне ғана емес, көпшілік алдында сенім­ді сөйлеуіне де пайдалы. Бұл ба­ланы өзін еркін ұстауға үйре­теді. Кейбір тақпақтарда астарлы мағына, қызықты оқиға желі­сі болатындықтан, мұндай мазмұн­дар балалардың логикалық ойлау қабілетін шыңдай түседі. Сон­дық­тан бөбектермен сөйлесуді, бірге тақпақ жаттауды ешқашан кешік­тірмей, күнделікті өмірдің бір бөлігіне айналдыру қажет.

 

Тақпақтар талғаммен таңдалса...

Кейде балабақшадағы бөбек­тердің айтқан өлеңін естігенде бір күліп, бір күрсінесің. Өйткені ба­ланың жан дүниесіне сай жазы­луға тиіс өлеңдер кейде ересек­тердің өзіне түсініксіз. Әрине, әдебиетімізде балаларға арналған өміршең өлеңдер өте көп. Өтебай Тұрманжановтың «Нан қиқымын шашпаңдар, жерде жатса баспаң­дар…» деп басталатын немесе Әнуарбек Дүйсенбиевтің «Апаң сенің базардан» деген сияқты өлеңдері әлі күнге дейін өзектілігін жойған жоқ. Бірақ көзіне төрт қатар көрінсе болды, интернеттегі дайын дүниені алып, балаларға тақ­пақ қылып тарата салатын тәр­бие­шілердің көбейгені жасырын емес.

Балалар ақыны, түрлі ұй­қас­ты тақпақтар мен тілі жеңіл өлеңдердің авторы Олжас Қасым­ның айтуынша, балабақ­шада балдырғандарға жаттатылатын өлеңдер көп жағ­дай­да талғаммен таңдалмайды. Он­дағы бөбектер «Наурызда бәрі­міз, әткеншек тебеміз, жасымыз, кәріміз, көп көже ішеміз», деген сияқты интернетте жарияланған жеңіл-желпі, олпы-солпы тақпақ­тар­ды жаттап жүр. Себебі бала­бақ­ша тәрбиешілерінің қолында жүйеленген, дайын көмекші құрал жоқ. Сайттар мен әлеуметтік желіні кезіп жүрген кез келген өлеңді балаға ұсынып, жаттатады.

«Бірде үлкенім ертеңгілікке қатыспақ болды. «Алғыс айту» күніне байланысты апайы тақпақ беріпті. Жаттайын десе, әлгі өлеңнің жолдары бір-бірімен ұйқаспайды. Баланың тіліне де ауыр. Сондықтан жаттай алмай әлек болды. Сосын өзім «Алғыс айтамын» деген өлең жазып бердім. Оны балам дереу жаттап алды. Содан бастап бала­лар әдебиетіне қалам тарта бас­тадым. Өлеңдерім кішкентай оқырмандардың қазіргі өміріне сай келгенін қалаймын. Бүгінгі баланың танымы мүлдем бөлек қой. Бұрынғыдай шана туралы немесе «Мен ақылды боламын» деген мәндегі өлеңдер өтпейді оларға. Сондықтан көшеге шыққанда, ойын алаңында жүргенде түрлі жастағы баланы бақылап, қылығын «аңдимын». Өйткені балалардың арасындағы өмірді көріп, түйсініп жазғанға ештеңе жетпейді», дейді Олжас Қасым.

Оның айтуынша, қазіргі балалар кез келген өнімді визуалды түрде қабылдауға бейім. Сондық­тан кітаптың иллюстрациясына, YouTube платформасындағы жо­ба­ларға баса мән берген жөн.

«Қазір балалар әдебиетіне қа­лам тартып жүрген авторларымыз аз емес. Кейінгі кезде осы қатар­ды толықтыратын ақын-жазу­шылар әлдеқайда артты. Десек те, олардың көбі кітаптарын шығару жағынан қиындықтарға тап болып жүр. Мәселен, баспалар балалар тақырыбына қалам тербейтін авторға өте аз мөлшерде қаламақы төлейді. Егер аты-жөні аса таныс еместері болса тіпті де шығара алмайды. Берілген қаламақы өзінің кітабын сатып алудан әрі аспайды. Екінші мәселе, иллюстратор­лар мен авторлар арасында байланыс жоғын байқап жүрміз. Ил­люс­траторлардың жұмысы ар­занға түспейді. Мысалы, кітаптың бір бетіне салынатын суретке қыл­қалам шеберлері кемінде 20 мың теңге алады. Ал сапасын арттырамын деген қаламгер кітабының бір бетіне 40-50 мың теңгеден төлеуге мәжбүр. Бұл жағдаят жазушылардың аяғына тұсау болып отырғаны жасырын емес. Кейінгі кезде қазақтілді YouTube арналарға мемлекеттік тапсырыс беріле бастады. Осы мүмкіндікті пайдаланып балалар контентін дамытып жатқан авторларға ар­найы тапсырыс беру жағын ой­лас­тырсақ. Сонда кішкентай көрер­мендерді сапалы, танымдық өнімдермен қамту аясы ұлғаяр еді», дейді ол.

 

Әрбір ана – логопед

Жаңа ұрпақтың сана-сезімін, болмыс-бітімін қалыптап жатқан алақандай смартфондағы ұшы-қиыры жоқ онлайн ресурстар екенін ешкім жоққа шығара алмайды. Digital дәуірде дүниеге келген ұрпақ үшін технология атаулы еш таңсық емес. Сол себеп­ті балаларға арналған цифр­лық қосымшалар мен білім жобаларының маңызы бұрын­ғыдан да арта түсті. Осыны ескерген Әйгерім Исатаева мен Әлия Сәрсенова біраз жыл бұрын бала­ларына арнап «Qonzhyq» атты мобильді қосымша жасап шығар­ған еді. Платформада 1 200-ден астам ертегі, тақпақтың түр түрі, заманауи жəне халық əндері, бесік жырлары, сонымен қатар Абайдың қара сөздерінің жеңілдетілген нұсқасы да қоса жүктелген. Ойын форматындағы оқу бөлімі де бар.

«Біздің кезде ертегіні, өлең-жырды кітаптан оқитын еді. Ал қазіргі балалар кітапханаға бара қоймайды. Сол себепті жаңа заманға сай, мобильді қосымша жасауды жөн көрдік. Ерекшелігі – пайдаланушыға ыңғайлы әрі қолжетімді. Ата-ана «Google» мен «YouTube-ті» шарлап, қажет дүниені іздеп отырмайды. Қазір бұл стартап 150 мыңнан астам қолданушының сүйікті платформасына айналды», дейді жоба авторлары.

Үшемің анасы Құндыз Орал­жанның айтуынша, «Әрбір ана – логопед». Өйткені тілі шықпаған баланың тілін түсінетін жалғыз жан – анасы.

«Мен үшемдерім дүниеге келмей жатып-ақ олардың тәрбие­сімен саналы түрде айналыса бас­тадым. Құрсақтағы кездерінен бастап оларға қазақтың халық әнде­рін, ұлттық әуендерді, түр­лі тақпақтар мен өлеңдерді тыңдат­тым. Өзіміздің дәстүрлі тәрбие әдістерін қолдануға тырыстым. Соның нәтижесінде балалардың тілі ерте шықты. Жастары бірге толмай жатып-ақ біраз сөздерді анық айтатын. Бір жарым жастарында түрлі ұғымдарды түсініп, еркін сөйлей бастады. Қызығы сол, олар екі жасқа жетпей тақпақ­тарды жатқа оқып, толық сөйлем құрай алатын болды. Көзім жеткені, балаға өнеге үйретудің ең тиімді жолы – өлең жаттату. Сондықтан тақпақ – жай ырғақ емес, тұтас таным құралы», дейді үшемнің анасы.