Тұлға • 22 Мамыр, 2025

Өнерде – үздік, дәрісте – білікті

100 рет
көрсетілді
6 мин
оқу үшін

Иә, әр салада ұстаз, білікті тәлімгер бар. Біз үшін сондай жанның бірі – Кәдірбек Каметов. 1952 жылы Қызылордада туған, 1969–1975 жылдары Алматыдағы Н.Гоголь атындағы көр­кемсурет училищесінде (К.Дүйсенбаев пен Б.Пак шеберханасы) оқыған. Мұнан кейін 6 жыл В.Суриков атындағы Мәскеу мемлекеттік көркемсурет институтында (О.Савастюк, Н.Воронков, М.Лукьянов шеберханасы) білім алған. Бір салада 12 жыл көз майын тауысып оқу мен шебер­лік деңгейін көтеру – айтқанға ғана оңай. Суреттері Париж­ден (ЮНЕСКО көрмесі, 1979) бастап, Вена, Мәскеу, Баку, Алматы, т.б. беделді көрме алаңдарына қойылған. Кәде­кең шығармашылығы туралы Е.Зальцман, И.Юперова, Б.Бар­манқұлова, Р.Ерғалиева, Ж.Берістен, К.Ли, т.б. өнер­танушылар талай рет жазды.

Өнерде – үздік, дәрісте – білікті

Кәдірбек Әбдіқадырұлы бізге 1982 жылы Алматы көркемсурет училищесінің 2-3 курсында оқып жүрген кезімізде (Мәскеудегі беделді Суриков институтын бітірген кезі) сурет және көркем графика пәндерінен дәріс оқыды. «Жақсы ұстаз – шәкірт бағы» де­мек­ші, шынында қазақ елінің түкпір-түкпірінен келген, өнерде кө­зін жаңа ашқан бөлтіріктер сияқ­ты әр үлгісін құныға қабыл­дап, сурет әлеміне бойлай бердік. Ауыл балаларының алдында бі­лікті де білімді, сөзі мен ісі үйлес­кен тұл­ғаның тұруы шәкірттің зор ол­жасы еді. Біз мұны кездей­соқ­­тық емес, пешенеміздегі жазу деп білдік.

Көркем графика тәсілі – бейнелеу өнері саласындағы мүсін құюдан кейінгі машақаты мол, теріс ойып оң басатын, кәсіби қыр-сыры адамнан шыдамдылық пен сүйіспеншілікті қатар қа­жет ететін күрделі жанр. Тұла бойы осы қасиетке ие Кәдірбек ағайымыз сол сирек амалды әр­қай­сысымыздың жанымызға сенім­ді түрде сіңдіре білді. «Ұста­зы жақ­сының ұстанымы жақсы» деген қанатты ой осындайдан туса керек.

а

Қоғамдық ортада руханият көзі ретінде кітап пен көркем гра­фиканың байланысы тонның ішкі бауындай. Сол кітаптарға иллюс­трация жасау – халық тал­ғамын, түсінігін жетілдіру деген сөз. Ұлы қаламгерлердің ұлы шы­­ғармалары басылымдарын бе­зен­діру – қай-қай суретшінің де кәсіби олжасы. Хас суретшінің еңбегі әде­биет парағының арасында жұтылып қалмай, әдебиетпен қатар тұрған терезесі тең авторлық өнер туындысы ретінде әлеуетін көтеріп, пластикалық тіл бітіріп, әдебиетке шапан жапқандай оқырманның үйлесімділік танымын, дәрежесін арттырады. Бүгінде қазақ ауыз әдебиетінің жауһарлары тасқа басылып, көркем графика бейнелеген суреттермен толық сипат алып, халықтың рухани мұрасына айналып отыр. Сурет бүтін кітапсүйер қауымды саламаттандырып, эсте­тика-этикалық парасатын қа­лып­тастыруға зор ықпалын тигізсе, оның бәрі – суретшілер сом­даған соны бейнелердің қуаты. Міне, бізге осы ой-парасат­ты жас күні­мізден Кәдірбек Әбді­қа­дырұлы сынды ұстаздарымыз сіңірді. Жай сөзбен емес, қылқалам күшімен.

Ұлт кітап әлеміне сурет­пен жан бітіру – Кәдірбек Каме­тов шығармашылығының елеу­лі бағыты. Мұны көзі ашық оқыр­ман жақсы біледі. Әлемдік дең­гейдегі қазақтың ұлы ақыны Абай тұлғасын сомдауда атақты Е.Сидоркин, М.Қисамединов сияқты графика-суретшілерінің қатарында Кәдірбек Каметовтің қолтаңбасы айдан анық.

ап

ХХ ғасырдың күрделі де жауапты кезеңдерінде қазақ қолданбалы өнерінен бейнелеу өнеріне қадам басқан шақта, еуропалық дәстүрді тез және орнымен мең­геріп, кенептегі кескіндеме, гра­фикалық кескіндеме сынды элитарлық жанрларға түрен салып, сурет өнері тарихында бет­бұрыс жасалғаны – тарихи факт. Әбілхан Қастеев, Орал Таңсықбаев, Әу­бәкір Исмаилов, т.б. атымен байланысты рухани мәдениетіміз жаңа серпінмен дами бастады. Ежелгі антика заманынан бастау алған, мың жылдаған даму тарихы мен дәстүрі бар зайырлы Еуропа елдерінен келген биік өнерді қазақ суретшілері жатсынбай қабылдап, ә дегеннен кәсіби заңдылықтарын тез игеріп, игі нәтиже көрсете білді. Әрине, бұл өнер тікелей жетпей, екшеліп-сүзіліп, кеңестік идеологияның құрылымы мен әлеуметтік әуенін ескеріп енген еді. Бірақ талант пен ізденіске, шешім мен тапқырлыққа шек жоқ. Бей­нелеу өнері мен кес­кін­де­ме-гра­фикадан білім алған ұлт ма­мандары «алпысыншы», «жет­­пісінші» жылдықтар болып, бей­ресми айшықталып, топ­тасып, лек-легімен бой көр­сете бас­тады. 80-жылдары өнерге ат ойнатып келген буын басында К.Каметов, Е.Төлепбай, Б.Түл­киев­тер тұрды. Осы үшеуден кейінгі буын 90-жылдықтар шы­ғармашылығына, яғни біздің өнерімізге бұлардың әсері айқын.

Соның ішінде бұрынғы одақ, республика, кейінгі ТМД, түркі дүниесі аясында танымал Кәдірбек Каметов – өнердің сара жолында кейінгі буын мен шәкірттеріне үлгілі тұлға, өнегелі ұстаз.

Кәдекең бізге ұстазық еткен соң, сөзсіз ықпалы күштірек болды. Сондай-ақ суретшінің шығармашылығын да, өзін де жақын таныдық. Артық сөзге жоқ, мінезі тік. Өзіне де, студенттеріне де талапшылдығы мен қағидат­шыл­дығы көп жағдайда кәсіби жетілуімізге әсер етті. Сондық­тан шығар, аға буынның да, орта буынның да, өзімізден кейін­гілердің де халықаралық кәсіби ортадағы бедел-құрметін көріп-білген сайын ұстазымыз үшін марқайып жүреміз.

Ал осы Мәскеу сыйлап, Баку бағалаған, Париж таңданып, Вена қадірлеген Кәдірбек Каметовтің бірде-бір мемлекеттік марапаты жоқ десе, сенесіз бе? Қазақстанда қылқалам ұстағаны бар, өнерді бағалайтындар бар, руханият саласы мамандары бар – бәрі «Кәдірбек Каметовтің ұлт бейнелеу өнеріндегі орны бөлек» деп бағалап жатса, бұл елдік үлкен марапаттың негізі деп есептейміз.

«Ештен кеш жақсы», барды бағалай білген – азаматтық. Өнер тұлғасын, өнер туындысын қадірлей білу – әрі сауаттылық, әрі жауапкершілік.

Суретші Кәдірбек Каметов салған бейнелер, кескіндемелер, портреттер ХХ ғасырдың үздік шығармалары ретінде мәртебелі орында тұр. Бұл – ақиқат.

 

Сембіғали Смағұлов,

Мемлекеттік сыйлықтың лауреаты, шәкірті