Білім • Кеше

Орта білім сапасын қалай көтереміз?

40 рет
көрсетілді
12 мин
оқу үшін

Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаев 2020 жылы Түркістан қаласында өткен Ұлттық қоғамдық сенім кеңесінің отырысында: «Қазақстан, оқушылардың білім деңгейін халықаралық бағалауда, дамыған елдерден айтарлықтай артта қалды. Оның басты себебі – осы аса маңызды салада жүйелі және ойластырылған реформалардың жоқтығы», деп айтқан еді. Содан бері 5 жыл уақыт өтсе де білім сапасын көтеруге қатысты жүйелі шешім қабылданған жоқ.

Орта білім сапасын қалай көтереміз?

Суретті түсірген – Ерлан ОМАР, «EQ»

Біз 2003 жылдан бері жүр­гі­зілген «PISA» зерттеуінің нә­ти­жесін саралап, білім сапа­сы озық елдерді анықтадық. Бұлар: Сингапур, Макао (Қытай), Жапония, Оңтүстік Корея, Қытай Халық Республикасы, Гонконг (Қытай), Эстония, Канада, Финляндия, Польша. Енді осы елдердің бі­лім моде­лі­не көңіл аударайық. Себе­бі білім моделі бала­лар­дың ­пси­­­­­­­­­­хо­­­логия-физио­логия­лық да­­­­му ерекшелігіне сай қа­был­да­на­ды. Мәселен, 6–11 жа­сы­нан ба­ла­лардың бойында ойлау, есте сақтау, сөй­леу сияқ­ты таным­дық және пси­хи­ка­лық үдерістер ­дамып, олар­дың әртүрлі ғы­лым негізін меңгеруге қабілеті қалыптаса бастайды. Ал 12–14 жас ара­лы­ғында олардың ойлауы жеті­ліп, өз бетімен жұмыс істеу қабі­летінің қалыптасуына бай­ла­нысты, оқу іс-әрекеті жаңа деңгейге көтеріледі. Сондай-ақ 15–17 жас аралығында олар өзін-өзі танып, жоспар құрып, оқуға қызығушылығы артады. Соның негізінде қалаған білімін терең меңгеруге талпыныс жасай­ды. Аталған елдерде балалардың осы даму ерекшеліктері ескеріліп, 6 + 3 + 3 білім моделі қабыл­дан­­ған. Олар 6 жыл (6–11 жас ара­лығы) – бастауыш мектепте, 3 жыл (12–14 жас) – орта, 3 жыл (15–17 жас) жоғары мектепте білім алады.

Біздің елімізде 4 + 5 + 2 мо­делімен жұмыс істейтін 11 жыл­дық мектеп сақталған. Әлем­нің басқа елінде мұндай мо­дел­ьмен жұмыс істейтін білім ордасы жоқ. Себебі бұл әдіспен оқыған балалар жақсы білім ала алмайды деп есептелінеді. 

Мәселен, 10 жасында бас­­тауыш сыныпты аяқтаған оқу­шылар 5-сыныпқа келеді. Онда ғылым негіздері берілетін әр­­түрлі пәндер оқытылады. Мұн­­дағы білім мазмұны бала­лар­дың психология-фи­зио­ло­­­гия­лық даму ерек­ше­лі­гі­не сәй­кес кел­мейтін­діктен, олар­­ға ол пәндерді түсіну қиын. Қан­­ша талпынғанымен оларды түсі­­ну қиындық тудырады. Баста­­­уыш сы­ныпты жақсы оқыған ба­ла­лардың үлгерімі 5-сынып­та ­күрт төмендейді. Ал 5–6 сы­нып­тар­­да берілетін білімді дұ­рыс игер­меген оқушылар, жоға­ры сыныпта жақсы оқып кете алмайды.

Дамыған елдерде оқыту үдерісі қалай іске асқан? Біз Қазақстан мен Жапония, Оң­түстік Корея, Финляндия, Кана­да елдеріндегі 7–9 сыныптар­да оқитын пәндер мен олардың жүктемесін салыс­тыр­дық. Бұл елдерде осы сыныптарда 4–6 негізгі пәндер оқытылса, бізде 7–8 сыныптарда – 13, ал 9-сыныпта 14 не­гізгі пән оқытыла­ды. 7–9 сы­нып­тарда химия, биоло­гия, география пәндері бізде жеке-жеке пән ретінде 578 сағат көлемінде оқытылса, бұл елдерде осы пәндер топтастырылып ғылым пәні ретінде 1,8 есе аз, тек 324 сағат көлемінде оқытылады. Соған қарамастан, бұл ел оқу­шы­ла­рының жаратылыстану сауаттылығы біздің балалардың жаратылыстану сауат­тылығына қарағанда әлде­қайда жоғары екенін «PISA» зерт­теуі көрсетіп отыр.

Енді жоғары мектептердегі оқыту жайын қарастырайық. Бізде жоғары мектеп саналатын 10–11 сыныптарда балалар 2 жыл оқиды, ал бұл елдерде жоғары мектепке 10–12 сыныптар жатады, яғни балалар 3 жыл оқиды. Біздегі жоғары мектеп пен бұл елдердің жоғары мек­тебін мүлде салыстыра алмаймыз. Себебі олар өзгеше жұмыс істейді.

Бізде оқушыларға жаратылыстану – математикалық, қоғам­дық – гуманитарлық ба­ғыт­тар бо­йынша білім беру қа­растырылған. Осы екі ба­ғыт­та 78–89% көлемінде бір­дей пән­дер оқытылады, шын мәнінде – бірдей білім бері­ле­ді. Ал бұл елдерде 10–12 сы­нып­тар­дың бас­­ты мақсаты – оқу­шылардың бо­лашақта таң­даған мамандығын университетте жақсы меңге­ру­ге қажетті білім беру. Мысалы, инженерлікті таңдаған оқушы­лар мен дәрі­гер­лікті қалаған бала­лар 3 жыл бойы бөлек оқу бағдар­­ла­ма­сы­мен білім алады.

Соңғы жылдары елімізде бір­қатар шетелдегі танымал уни­верситеттің филиалы ашылды. Қазір осы филиалдарда оқитын жастарымыз, сол елдерде оқитын студенттер сияқты жақсы білім ала алмайтынын, ауыр да болса ащы шындық ретінде ашық айтуымыз керек. Себебі ол елдерде бұл университеттерге мектепте 12 жыл оқыған, оның соңғы 3 жылында сол жоғары оқу орнында оқытылатын күрделі пәндерді терең меңгеру үшін мектептерде қажетті білім алған түлектер келеді. Негізінде мұнда үлкен айырмашылық бар екені айтпаса да түсінікті.

Біздің техникалық универ­ситеттерді жүздеген инженер тәмамдайды. Дегенмен тех­никалық жоғары оқу орнына түскен мектеп түлектері еш­қандай арнайы дайындық ал­мағандықтан ондағы бері­ле­тін білімді терең меңгере алмайды. Ал жоғарыда біз мысалға келтірген елдерде техникалық университеттерде бір маман­дықтың өзінен екі түрлі оқу бағдарламасы негізінде білім береді. Онда: өндірісте жұмыс істейтін инженерлер және ғалым-инженерлер даярланады. Біздің университеттер тек өндірісте жұмыс істейтін инженерлерді даярлайды. Ал бірде-бір жоғары оқу орны ғалым-инженерлер даярламайды. Оларды оқыту бағдарламасы университеттердің оқу үдерісіне енгізілмеген. Себебі ондай оқыту бағдарламасын мектептен келген түлектер меңгере алмайды. Өкінішке қарай, біз бұл елдерден техникалық кадрлар даярлауда бір саты артта қалып келеміз. Әлі күнге дейін ғалым-инженерлер даярлау жұмысы басталған жоқ.

Енді елімізде және осы шет мемлекеттерде оқушыларға «бі­лім қалай беріледі?» деген сұ­рақ­қа тоқталайық. Бұл педа­го­­­ги­калық тұрғыдан күрде­лі сұ­рақ болғанымен, оны қара­па­йым түрде қарастыруға бола­ды. Мысалы, барлығымыз да мектепте күрделі пәндердің бірі – химия пәнін оқыдық. Менде­леев­тің периодтық жүйе­сін­дегі бар­лық химиялық эле­мен­ті­мен та­ныспыз. Бұл пәнді оқу жеңіл емес, оған қан­ша уақыт пен біраз күш жұм­салады. Енді осы пәнге қа­тысты бірер қарапайым сұрақ бар. Күн­де­лікті өмірде пайдаланатын сұйық сабынның сыр­тында оның химиялық құра­мы жа­зылған. Біз соларға қарап, бір сабынның екінші сабын­нан қандай айырмашылығы бар екенін айта аламыз ба?

Жалпы, осы химия пәнін оқы­ғанда алған білімімізді өмір­де қалай пайдаланып жүр­міз? Егер де пайдаланбайтын бол­сақ, онда оны оқуға неге сонша күш жұмсадық? Басқа пәндер бо­йынша да осындай сұрақ қою­ға болады. Осы жайларды біл­ген танымал орыс ғалымда­ры кезінде қатты күй­зелген еді. К.Д.Ушинский: «Біз кез келген жарамсыз қо­қыс­ты баланың басына тас­тай береміз, ал бала оны қалай пайдалануды білмейді» десе, В.К.Бацын: «Бала өмірінің ең маңызды шағында 10–11 жыл бойы мектепте алған білімінің 90%-дан астамы жарамсыз болып қала береді» деп, жазған еді.

Енді бұл сұрақ дамыған елдерде қарастырылған ба, оның қандай шешімі табылған? – де­ген сұрақ туындайды. Біз Қазақ­стан мен Ұлыбританияда био­логия пәні қалай оқытылаты­­нын қарас­тырдық. Бұл да күр­делі пәндердің бірі. Екі елде де биология пәнінің «тыныс алу» бөлімін оқыту қарастырыл­ған. Біздің оқулықта 11 тақырып, ал Ұлыбритания оқулығында 3 қана тақырып берілген. Бізде әр тақырыпты оқығанды көп көлемде ақпарат беріледі және олар ғылыми сипатта болады. Ал Ұлыбританияда – көлемді ақпарат берілмейді, әр тақырып тәжірибеге бағытталып, өмірлік жағдайлармен байланыстырылып оқытылады. Онда оқушылардың алдағы өмірінде қаншалықты маңызды екенін түсіндіруге көп көңіл бөлінген. Бұдан біз, білім беруде, осы уақытқа дейін оқушыларға әр пән бойынша көп білім, көп ақпарат беруге негізделген, орыс ғалымдары үлкен ренішпен айтқан, «білім, білім, дағды» парадигмасынан шығып, дамыған елдерде 30 жылдан аса уақыт бойы пайдаланылып келе жатқан «оқушылардың құзыреттерін қалыптастырып, нәтижеге бағдарланған білім беру» парадигмасына өте алмай келе жатқанымызды көрсетеді. Бұл – өте өкінішті жағдай. Алдағы уақытта ен­гізілуі жоспарланған жаңа білім беру стандарты мен оқу бағдар­ламасының сапасына, ғалымдар мен мұғалімдар тарапынан, көп­теген өте маңызды сыни пі­кір айтылды.

Халықаралық «PISA» зерт­теу­лерін саралап қараға­нымызда, біз­дің оқушылардың «PISA 2022» зерттеуіндегі көрсеткіші «PISA 2012» зерттеу көрсеткіштеріне қарағанда төмен екенін көреміз. Бұл соңғы 10 жылда елімізде бі­лім сапасы көтерілмегенін көрсетеді.

«PISA» зерттеулері 6 дең­гейлік тапсырмалар негізін­де жүргізіледі. Оның 1–4 дең­гей­лері, негізінен, алған білім­ді анықтауға бағытталған болса, 5–6 деңгейлік тапсырмалары оқушылардың алған білі­мін өмірдегі жағдайларды қа­лай пайдалана алатынын, құ­зырет­терінің қалыптасу дең­ге­йін анықтайды. Өкініше қарай, «PISA 2022» зерттеуінде отандық оқушылардың тек 3–4% ғана 5–6 деңгейлік тапсырмаларды орындай алған, ал 96–97% мұндай тапсырмаларды орындай алмаған. Бұл біздің оқушылардың білім деңгейі төмен екенін толық дәлелдеп отыр.

12 жылдық мектеп туралы әңгіме көтерілетін болса, біраз адам­ қаражат жоқ деп, бұл мәсе­­ленің шешілуін кешеуіл­дете береді. Ел келешегін, ұрпақ бола­шағын ойламайтын және білім беру проблемасын мүл­де түсінбейтіндердің пікірі се­німді... Шетелдердің озық тә­жі­рибесін ескере отырып, 12 жыл­­дық мектепке өтуді 4 кезең­де іске асыру керек: алдымен, 2 жыл көлемінде тиянақты ҒЗЖ жүргізіп, бастауыш мектеп­тің білім мазмұнын жасап, 1-сы­ныптың оқу құралын дайын­дау керек; 2-кезеңде жыл сайын бір сыныптан жаңа оқу бағ­дар­­­ламасына көшу және 7–9 сы­нып­тардың білім маз­мұнын жа­сау қажет; 3-кезеңде, 7–9 сы­нып­тардың өтуін қамтамасыз етіп, 10 –12  сынып­тар­дың білім мазмұнын жасау керек; ал 4-ке­зеңде 10–12 сыныптардың өтуін қамтамасыз ету қажет. Сонда мек­тептерге 12-сыныпта оқитын оқу­шылар 12 жылдан кейін ғана ке­летін болады. Ол уақытта елі­мізде қосымша бір сыныпты оқы­туға қажетті жағдай болады деп есептейміз. Осындай рефор­ма жүйелі жүргізілсе, он­да алдағы 7–8 жылда баста­уыш мек­теп оқушыларына озық елдер деңгейінде білім беріледі. Бас­тауыш мектепте алған білім жал­пы білімнің мықты іргетасы бо­лады. Сондықтан барлық дамы­ған елде бастауыш мектепте сапалы білімге ерекше маңыз береді.

Қорыта айтқанда, біз білім сапасын көтеруге байланыс­ты бірнеше аса маңызды про­б­ле­маға тоқталдық. Мем­лекет басшысының орта білім сапасын көтеру мақсатында ойлас­ты­рылған жүйелі реформа жасау туралы айтқан ұсынысының мәнін біз осылай түсінеміз.

 

Асқарбек ҚҰСАЙЫНОВ,

педагогика ғылымдарының докторы, профессор, Мемлекеттік сыйлықтың лауреаты