Өнер • Кеше

Сезімді селт еткізген соната

60 рет
көрсетілді
5 мин
оқу үшін

«Олар Бетховеннің «Крей­цер сонатасын» ойна­ды. Бірінші бөлімін білуші ме едіңіз? Білесіз ғой. Түу... бұл соната мас­қара ғой. Әсіресе осы бөлімі. Жал­пы, музыка дегенің масқара ғой. Бұл не бұл? Түсінбеймін мен. Музыка деген не? Ол не істетпейді? Сол істегенін неге істейді ол? Музыка адамның рухын көтеруге көмектеседі деседі. Сандырақ, жал­ған!» деп салады Лев Толс­той «Крейцер сонатасы» повесінде.

Сезімді селт еткізген соната

Ал керек болса! Атақты Бет­ховеннің әйгілі туындысы туралы осылай деген соң еріксіз сол «№9 сонатаны» тыңдайсыз. Тыңдайсыз да таңғаласыз. Әйгілі неміс композиторының мұндай ұлы туындысын осыншама күстәналаған әйгілі жазушының мұнысы несі дейсіз. Бұл данышпан немеңіз тұтас повесін осы Бетховен сонатасымен атай­ды ғой. Түптеп келгенде, мә­тін басында біз келтірген үзін­ді жүйкесі әбден тозған, іш­тей өзін-өзі жеп тынуға шақ қал­ған адамның лепесі екенін ұғын­дырса керек. Сонда да сөз астарында бір шындық бары анық.

Бетховеннің «Крейцер сонатасы» – композитордың ең күр­делі туындыларының бірі. Осы­лайша аталып, №9 деп нө­мірленетін камералық шығарма біткенше мың құбылып есті ала­ды. Әуен баяу басталады, бипаз­дай басқан созылыңқы леп бі­разға ұзаңқырайды. Сөйте-сөйте скрипка шаңқ еткенде, арқаң шымыр етеді. Тыңдарманға ескерту жасап, алдағы екпінді жүріске дайындап алғандағысы білем. Тағы да ілби бере одан іші пысқандай немесе әлденеден құр қалған өлермендей заулап ала жөнеледі. Біразға барады сол екпінмен. Өте жылдам өрекпіген екпінді әуен бір уақта тағы да мамырлап, арқаны кеңге салады, мүмкін салдырады. Екпіні баяулағанмен, қарқыны басылмаған әуен сыры бір кезде әртүрлі ырғаққа ойысып, мың құбыла шырқайды. Осылай кете барады да, тағы да екпіндей қалықтап, неше түрлі қылық шығарып, шалқып-балқып, тізгінді қайыра жиып, тыныс та­уып бір арнаға түседі. Осылайша, құбылған әуендегі ырғақтар бір-бірін қайталамай, тұс-тұстан қылаң ұрып, әртүрлі хәл кешуге итермелейді әлде шақырады. Меніңше, музыканы қабылдау да әркімнің ба­сын­дағы жағдай мен көңіл күйіне, таным-түйсігіне байланысты. Сондықтан сіз басқаша түсініп жатсаңыз, артық-кемі жоқ.

Фортепиано мен скрипкаға арналған соната музыка тілін­де үш бөлімнен тұратыны айтыл­ғанымен, жіліктеу музыката­нушылардың үлесінде. Бірақ туынды тым ұзақ секілді. «Шығар­маның жалпы ұзақтығы орындаушының тәсіліне қарай 37–40 минут шамасында, бұл XIX ғасырдың басындағы сонаталық форма үшін әдеттен тыс ұзақ саналады» делініпті. Қазіргі уақытпен есептегенде де қысқа емес, бірақ ғаламторда сонда да аз тыңдалмайтыны байқалады.

Бетховен бұл шығармасын бастапқыда скрипкашы Джордж Бриджтауэрге арнап жазған деседі. Аталған скрипкашы болса бұл туын­дыны 1803 жылдың 24 мамырында Венада алғаш рет орындаған көрінеді. Бір қызығы, Бетховен шығарманы премьераның алдында ғана аяқтағандықтан, ноталар толық көшірілмей қалады. Сондықтан шығарма тұңғыш орындалғанда, Бетховен фортепиа­но партиясын өзі түсірген қағаз бойынша (черновиктерімен), ал скрипкашы кей тұстарда нотаны пианистің иығынан қарап ойнаған деседі. Осыншама атаққа жеткен туындының бастапқы арнау мәтіні де әзіл түрінде жазылыпты:

«Мулаттық соната, мулат Бриш­дауэрге арналған, үлкен әзілкеш және мулат ком­позитордан» (итал. Sonata mulattica composta per il Mulatto Brischdauer gran Pazzo e compositore mulattico).

Бір ғажабы, отырықшы Батыс елдерінің жазу-сызуға аса мән бергені, қолжазбаны қадірлегені, ұрпақтан-ұрпаққа жеткізе білген бұлжымайтын заңы дер едік. Сондай өнегенің арқасында жоғарыдағы дүниелер Бетховеннің қолжазба архивін­де сақталыпты. Шынымен-ақ ғажап емес пе? Әйгілі композитор қолжазбалары халық қазы­на­сы үшін теңдессіз қазына есебінде болса, музыканттар үшін Бетховен құпиясына дәнік­тірер теңдессіз күш.

Ұлы шығарма неге бірден Бридж­тауэрге емес, француздың атақты скрипкашысы, дирижер Родольф Крейцерге арналып, «Крейцер сонатасы» аталып кеткені туралы бірнеше әңгіме нұсқасы бар.

Кең тараған әңгіме бойынша, премьерадан кейін Бетховен мен Бриджтауэр бір әйелге байланысты ренжісіп қалған, тіпті Бриджтауэр Бетховеннің танысына тіл тигізген делінеді. Соның салдарынан Бетховен бұрынғы арнауды алып тастап, сонатаны француз скрипкашысы Родольф Крейцерге арнаған.

Александр Уиллок Тейер «Бет­ховеннің өмірі» атты еңбе­гінде әлгіндей әңгіменің шетін шығарып, ел арасына жайылып кетіпті. Сөйтсе де алғаш рет бұл оқиға «Musical World» журна­лына (1858, желтоқсан) жарияланғаны туралы дерек келтіріледі.

Музыкатанушы Николай Сло­нимскийдің пікірінше, мұның бәрі Бриджтауэрдің кейін ойлап тапқан қиялы, ал Бетхо­вен шын мәнінде арнауды Крей­цердің аты белгілі болған­дықтан ғана өзгерткен деген уәж айтады. Ал түптің-түбінде Крейцердің өзі бұл сонатаны еш­қашан орындамаған, тіпті ол оны ойнауға қолайсыз деп санаса керек. Біз осының бәрін жиып қойып, бір мезгіл сонатаны тыңдауға кеңес берер едік.