
Суреттерді түсіргендер – А.Дүйсенбаев, Е.ҮКІБАЕВ
«Адал азамат» мектепте қалыптасады
Отырыста сөз алған Мемлекет басшысы қатысушыларды дәстүрлі Тамыз конференциясының ашылуымен құттықтап, басқосудың маңызына тоқталып, жас ұрпақтың бойына білім нәрін сеуіп, озық ойлы ұлт тәрбиелеп жүрген педагог қауымға ризашылығын білдірді.
– Шын мәнінде, мұғалімдер мемлекеттік маңызы бар жұмысты атқарып жатыр. Ыбырай Алтынсарин «Жақсы оқытушыны бәрінен де қымбат көремін» деген. Елдің ертеңі мұғалімдерге тікелей байланысты. Сондықтан ұстаздың қоғамдағы орны бәрінен биік болуға тиіс. Біз бір ел, бір халық болып, Әділетті, Таза әрі Қуатты Қазақстанды құрып жатырмыз. Ұлттың жаңа сапасын қалыптастыру үшін нақты реформаларды қолға алдық. Бұл – ауқымды әрі күрделі жұмыс. Бүгінге дейін біраз шаруа атқарылды. Елдегі саяси жүйе толық жаңғырды. Ұлттық экономиканың жаңа бағдары айқындалды. Қоғамымыз дамып, азаматтардың сана-сезімі өзгеріп келеді.
Мемлекеттік қызметте меритократия қағидаты басты орынға шықты. Билікте де «отбасылық жүйе» жоқ. Азаматтарды қызметке тағайындау кезінде ең алдымен олардың білімі мен кәсіби білігі ескеріледі. Қазір елімізде рухы азат, ойы еркін ұрпақ өсіп келеді. Заңды сыйлау, тәртіпке бағыну қоғамның мызғымас қағидасына айнала бастады. Бір сөзбен айтқанда, Қазақстан жаңа сипатты ел болу жолына бет бұрды. Бірақ өзгерістерді жасау – бір бөлек болса, оны біржола орнықтыру – бір басқа мәселе. Ол үшін, ең алдымен, қоғам санасы түбегейлі жаңғыруы қажет. Осы ретте сіздерге, яғни ұстаздар қауымына зор жауапкершілік жүктеледі. Себебі нағыз «Адал азамат» мектепте қалыптасады, – деді Қ.Тоқаев.
Президент атап өткендей, ұлт ұстазы Ахмет Байтұрсынұлы «Мектептің жаны – мұғалім» деген. Сол себепті Мемлекет басшысы өркениетті ел боламыз десек, ұстаздарға барынша жағдай жасауымыз керектігін жеткізді.
– Мен білім беру саласына айрықша мән беремін. 2019 жылы Президент ретінде қабылдаған алғашқы шешімдердің бірі ұстаздарға қатысты болғанын білесіздер. Қазір – білім мен ғылымның заманы. Жаһандану дәуірінде озық білімді игерген, жаңа технологияны меңгерген елдің ұпайы түгел болады. Бүгін саналы ұрпақ тәрбиелей алсақ, ертең заман көшінің басында жүреміз. Сондықтан осы саланы қолдау мемлекеттік саясаттың негізгі басымдығы болып қала береді. Соңғы жылдары бұл бағытта ауқымды жұмыс атқарылды. 2019 жылдан бері білім саласының бюджеті үш есе артты. Осы уақытта 1 миллионнан астам оқушыға арналған 1200 мектеп ашылды. «Келешек мектептері» ұлттық жобасы аясында жалпы саны 217 мектеп құрылысы жоспарланды. Қазір 128 мектеп салынды. Бұдан бөлек, Білім беру инфрақұрылымын қолдау қорының қаржысына алпыстан астам мектеп салынды. Тағы 30-ға жуығы салынып жатыр. «Педагог мәртебесі туралы» арнайы заң қабылданды.
«Қазақстанның еңбек сіңірген ұстазы» атағы белгіленді. Бүгінде 74 мұғалім осы құрметті атаққа ие болды. Былтыр 2 ұстаз «Қазақстанның Еңбек Ері» атанды. Бұл – барша педагогтер қауымына көрсетілген зор құрметтің белгісі. Мұғалімдердің әлеуметтік жағдайын жақсарту әрдайым басты назарда. Соңғы төрт жылдың ішінде олардың жалақысы 2 есе өсті. Қазіргі таңда 500 мыңнан астам ұстазға үстеме ақы төленеді. «Білім берудегі өзгерістердің мың көшбасшысы» жобасы қолға алынды. Осы жобаға қатысқан 332 маман мектеп директоры болып тағайындалды. Мұғалімдер өз міндетіне кірмейтін артық жұмыстан босатылды. Ұстаздың назары бала оқыту ісінде болуға тиіс, – деді Қасым-Жомарт Тоқаев.
Қала мен ауыл білімін теңестіру – міндет
Президент мұғалімдердің жаңа толқынын даярлау айрықша маңызды жұмыс екеніне тоқталып, биыл білім беру саласына 13 мыңнан астам грант бөлінгенін айтты.
– Педагог мамандығы бойынша оқып жатқан студенттердің шәкіртақысы бес жылда екі есе көбейді. Жаңа оқу жылынан бастап шәкіртақы 84 мың теңге болады. Осындай нақты шаралардың нәтижесінде жастардың мұғалім болуға ынтасы артып келеді. Былтыр 1800-ге жуық «Алтын белгі» иегері педагог мамандығына оқуға түскен. Ал биыл 2 мыңнан астам үздік түлек ұстаз мамандығын таңдап отыр. Бұл – барлық «Алтын белгі» иегерлерінің 23 пайызға жуығы деген сөз. Мұның бәрі қоғамда ұстаздардың абырой-беделінің арта түскенін аңғартады.
Мұғалімнің білігін, мәртебесін көтеру және білім сапасын арттыру үшін басқа да көптеген іс атқарылды. Нәтижесі жаман емес. Биыл оқушыларымыз әлемдегі ең беделді жеті олимпиададан 27 медаль алды. Бұдан бөлек, халықаралық олимпиадалардан 1000-ға жуық медаль иеленді. Бұл – әрине, ұл-қыздарымыздың сапалы білімі мен терең ізденісі және ұстаздардың қажырлы еңбегінің жемісі. Мен жақында осындай бір топ оқушыны Ақордаға арнайы шақырып, марапаттадым. Олар қазақтың зияткер ұлт екенін бүкіл әлемге танытып жүр. Жалпы, нақты жетістіктер аз емес. Бірақ арқаны кеңге салуға болмайды. Себебі алда атқарылатын шаруа одан да көп. Осы орайда, бүгін Оқу-ағарту саласына қатысты бірқатар ойымды ортаға салғым келеді, – деген Президент Қ.Тоқаев бес басымдыққа тоқталды.
– Бірінші. Білім сапасын жақсарта түсу қажет. Қазір ғылым мен білім, технология өте жылдам өзгеріп жатыр. Кеше алған білімің ертең өзекті болмай қалуы мүмкін. Сондықтан мұғалімнің білікті болуы – өте маңызды мәселе. Жоғары оқу орнында алған біліммен шектеліп қалуға болмайтыны түсінікті. Озық ойлы шәкірт тәрбиелеу үшін ұстаздар ұдайы ізденіп, білімін жетілдіріп отыруы керек. Балалардың оқуға зейінін ашатын әдіс-тәсілдерді жетік меңгерген абзал.
Дамыған мемлекеттерде білім беру саласы ұлттық экономиканың тірегі, қозғаушы күші екені белгілі. Сондай елдердің тәжірибесін зерттеген жөн. Бірақ басқалардың бала оқыту үлгісін құр көшіріп әкеле салуға да болмайды. Озық тәжірибені үйреніп, оны еліміздің болмысына бейімдеу керек. Жалпы, білім беру стандарттарына, оқыту әдістемесіне, оқулыққа енгізілетін кез келген өзгерісті өте мұқият саралау қажет. Себебі білім саласында ешқандай қателікке жол беруге болмайды. Бір ғана қателіктің салдары өте ауыр болуы мүмкін.
Тағы бір маңызды міндет – қала және ауыл мектебіндегі білім беру деңгейін теңестіру.
Кейінгі төрт жылда 4 мыңнан астам ауыл мектебінің материалдық-техникалық қоры жаңғыртылды. Оның басым көпшілігі – ауыл мектептері. Ауылдағы білім ошақтарына күрделі жөндеу жүргізіліп, жаңадан кітапхана, асхана мен спорт залдары салынып жатыр. Бұл жұмыс алдағы уақытта да жалғасын табады. Баланың бәрі бірдей. Ауыл баласы мен қала баласының білім алу мүмкіндігі де бірдей болуы керек, – деген Мемлекет басшысы «Келешек мектептері» жобасының негізгі мақсаты да осы екенін атап өтті.
Өскелең ұрпақты әлеуметтік кеселдерден сақтау маңызды
Президент келесі бағытта білім мен тәрбиеге тоқталды.
– ЕКІНШІ. Білім тәрбиемен ұштасқанда ғана берекелі, сапалы болады. Білім мен тәрбие – кез келген қоғамның қос тұғыры. Бұл екеуін бір-бірінен бөліп қарауға болмайды. Мектеп – білім мен тәлім-тәрбиенің киелі ордасы. Ұлы Абай «Адам баласы адам баласынан ақыл, ғылым, ар, мінез деген нәрселермен озбақ» деген. Өскелең ұрпақты білімпаздыққа баулу қаншалықты маңызды болса, оларға дұрыс жол көрсету, бағдар беру де соншалықты маңызды. Біз жастардың адал әрі еңбекқор болып өсуіне ерекше мән беруіміз қажет. Ұл-қыздарымыз жақсы мен жаманның, ақ пен қараның арасын ажырата білуі керек.
Биылдан бастап елімізде «Адал азамат» біртұтас тәрбие бағдарламасы жүзеге асырыла бастайды. Бұл бағдарламаны барлық мектеп, соның ішінде жекеменшік мектептер де қолданады. Сондай-ақ мен осы жобаны педагог мамандар даярлайтын жоғары оқу орындарына да енгізуді ұсынамын. Ұлттық білім саласындағы тәрбие жұмысында біртұтас жүйе болуы керек, – деді Мемлекет басшысы.
Президент жас ұрпақтың бойына жалпыұлттық құндылықтарды сіңіру қажеттігін де атап өтті.
– Әрбір жас отаншыл, жасампаз, жаңашыл, білімпаз, еңбекқор, ұқыпты, үнемшіл болып өсуі керек. Сондай азаматтар ғана мәдениетті, қауіпсіз әрі «Заң мен тәртіп» үстемдік құратын қоғамның іргесін қаламақ. Халқымыз «Тәрбие – тал бесіктен басталады» деп бекер айтпаған. Ұрпақ тәрбиесінде ата-ана, мұғалім және мемлекеттік органдар бірге жұмыс істеуге тиіс. Себебі жауапкершілік бәріне – ортақ.
Хакім Абай да «Адамның адамшылығы ақыл, ғылым, жақсы ата, жақсы ана, жақсы құрбы, жақсы ұстаздан болады» деп айтқан. «Отбасы – мектеп – мемлекет» үштігі үйлесімді болса, жақсы нәтижеге жетуге болады. Ал бұл үштіктің өзегінде – еңбекқорлық идеясы болуға тиіс. Жас ұрпаққа еңбексіз ешқандай игілік болмайтынын үнемі түсіндіріп айту керек. Қоғамда масылдыққа жол бермеу қажет. Себебі бұл жол тек тығырыққа тірейді.
«Таза Қазақстан» жалпыұлттық акциясы – осы бағыттағы нақты шараның бірі. Мен бұған дейін де айттым. Таза Қазақстан дегеніміз – қоршаған ортаны таза ұстау ғана емес. Әрине, ол да маңызды. Сонымен бірге бұл – ой-сана тазалығы деген сөз. Жан-дүниесі таза адам қайырымды, мейірімді болады. Қолы таза адам жемқорлыққа бармайды, адал болады. Асыл қасиеттерді бойына сіңірген нағыз адал азаматтар Әділетті Қазақстанның тірегі болатыны сөзсіз, – деді Қ.Тоқаев.
ҮШіншіден, Мемлекет басшысы өскелең ұрпақты әлеуметтік кеселдерден сақтау маңызды екенін атап өтті.
– Балалар өмірлік дағдының көбін мектепте меңгереді. Олар мұнда тәртіпке бағынып, жүріп-тұру ережелері мен әдеп нормаларын сақтауды үйренеді. Сондықтан мектеп өзара құрмет пен жанашырлыққа толы үйлесімді қоғамның үлгісі болуға тиіс. Балаларды жауапкершілікке баулып, оларға кез келген әрекеттің салдары болатынын түсіндіру маңызды. «Заң мен тәртіп» қағидаты тәрбие жұмысының ажырамас бөлшегіне айналуға тиіс. Ең басты міндет – осы тұжырымдаманың мән-маңызын түсінікті тілде, озық педагогикалық әдістер арқылы өскелең ұрпақтың санасына сіңіру. Бұл іске директордың тәрбие жұмыстары жөніндегі орынбасары, сынып жетекшілері мен мектеп психологтерінен бөлек, барша ұстаз қауымы атсалысуға тиіс. Өйткені бұл – мемлекеттік маңызы бар міндет.
Балаларды әлеуметтік кеселдерден қорғау үшін олардың сыни ойлау қабілетін ұштау қажет. Жас ұрпақтың көп уақытын интернет пен әлеуметтік желілерде өткізетіні белгілі. Олар жалған идеялар мен мінез-құлықты бұзатын теріс тәрбиенің ықпалына оңай түсуі ықтимал. Сол себепті әр педагог балаларды өз эмоциясын ұстауға, кез келген нәрсеге немесе жағдайға байыппен қарап, дұрыс шешім қабылдауға үйретуі керек. Нашақорлық пен лудомания, тұрмыстық зорлық-зомбылық, буллинг және бұзақылық сынды зиянды әдеттермен күресуде мұғалімдер айрықша рөл атқарады. Жас ұрпақ арасындағы наркотизмге қарсы іс-қимылға бүкіл қоғам болып жұмылу керек. Бұл туралы жақында Қауіпсіздік Кеңесінің отырысында айтылды. Бірақ ең бастысы, әртүрлі стимуляторлармен әуестену, тіпті ол зиянсыз болса да, түбі жарға жығатынын балалар мен жастарға түсіндіру қажет, – деді Қасым-Жомарт Тоқаев.
Зиянды заттарды тұтыну немесе виртуалды ойындар арқылы шындықтан ажырап, қиялға ерік беру адамды айналасына жексұрын қылып, қоғамнан шеттетеді. Шын мәнінде, мұндай жандар өз болашағына балта шабады. Олар жақсы жұмыс тауып, берекелі отбасын құру мүмкіндігінен айырылады. Өзінің дарынын көрсетіп, биік мақсаттарға жете алмайды, – деді Қасым-Жомарт Тоқаев.
Президент мектеп әр бала үшін қауіпсіз жер болуға тиіс екенін де айтты.
– Зорлық-зомбылыққа, әлімжетікке, яғни буллингке, қатыгездік пен озбырлыққа мүлде жол берілмеуі керек. Кейінгі екі жылда өскелең ұрпақтың құқығын қорғау үшін нақты шара қабылданды. Атап айтқанда, кәмелет жасына толмағандарға қатысты жасалған кез келген зорлық-зомбылық үшін берілетін жаза қатайды, Бала құқықтары жөніндегі уәкілдің құзыреті кеңейді. Сондай-ақ тағы бір өзекті мәселе. Балалардың өз-өзіне қол жұмсау жағдайларының, яғни суицидтің алдын алу бойынша жүйелі жұмыс істеліп жатыр. Еліміздегі барлық мектепте «111» психологиялық қолдау қызметінің QR-коды орнатылды. Жаңа оқу жылынан бастап мектептер мен колледждерде әлімжеттікке, буллингке қарсы «ДосболLIKE» атты бағдарлама іске қосылады.
Негізгі мақсат – балалар мен жеткіншектер арасындағы зорлық-зомбылықтың алдын алу. Бұл бағыттағы маңызды жұмыс тоқтамайды, жасөспірімдердің құқығы мен мүддесін қорғау мәселесі әрдайым мемлекет назарында болады. «Не ексең, соны орасың» деген. Қазір біз бір қоғам болып жас ұрпақтың бойына қандай құндылықтарды сіңірсек, ертең ондаған жылдан кейін ұлтымыздың сапасы да сондай болмақ. Әділетті, Озық, Таза, Қауіпсіз және Қуатты Қазақстанның іргесі мектепте қаланады, – деді Президент.
Жасанды интеллект дәуіріндегі білім
Мемлекет басшысы әлем жаңа технологиялық дәуірге қадам басқанын айтып, жаһандық үдерістерге бейімделу керектігімізді ескертті.
– ТӨРТІНШІ. Білім беру үдерісіне цифрлық технологиялар мен жасанды интеллектіні жедел енгізу қажет. Әлем жаңа технологиялық дәуірге қадам басты. Оның басты нышанын инновацияның қарқынды дамуы мен жасанды интеллектінің өмірімізге дендеп енуінен байқауға болады. Сондықтан бүгінде «озық ойлы ұлт» пен «технологиялық ұлт» ұғымдары – егіз. Біздің міндетіміз – жаһандық үрдістерге бейімделу. Ол үшін білім беру жүйесіндегі цифрлық трансформацияның қарқынын үдету өте маңызды. Цифрландыру мен жасанды интеллектіні игеру білім саласындағы теңсіздікті еңсеріп, оқу сапасын айтарлықтай арттыруға үлес қосады.
Бүгінде еліміздегі мектептердің 95 пайыздан астамы жылдам интернетпен қамтылған. Аталған көрсеткішті 100 пайызға жеткізу керек. Жерсерік жүйелерінің мүмкіндіктерін осы мақсатқа пайдалануға болады. Мұны жай ғана инфрақұрылымға теңдей қол жеткізу мәселесі емес, әлеуметтік әділдіктің маңызды идеологиялық қағидаты ретінде қарастырған жөн. Сонымен қатар озық инновациялық тәсілдер ерекше қажеттілігі бар балалардың толыққанды білім алуына жол ашып, инклюзивті орта қалыптастыруға мүмкіндік беріп отыр.
Елімізде мектепке немесе колледжге қабылдау, сондай-ақ басқа мектепке ауысу бойынша барлық негізгі қызметтер цифрлық жүйеге көшірілген. Электронды Үкіметтің мобилді қосымшасында білім саласына қатысты барлық ақпарат жиналған Bilim қызметі жұмыс істеп тұр. Бірақ алда әлі де ауқымды жұмыс бар. Босаңсуға болмайды. Үкімет пен әкімдер бұл жұмысқа баса мән беруі керек. Мысалы, білім беру мекемелерін тиісті интерактивті құрал-жабдықпен қамтамасыз ету керек. Оқытуға арналған цифрлық платформалар мен электронды оқулықтар барлық оқушыға қолжетімді болуға тиіс. Бұл ретте оқыту материалдары түгел мұқият сарапталуы керек.
Келесі маңызды міндет. Балаларға жастайынан жасанды интеллект технологиясын оқытқан жөн. Бұл – болашақта жастарымыздың бәсекеге қабілетті озық маман болуына қажетті бірден-бір дағды. Бұл педагогтерге де қатысты. Мұғалім өз пәнін жетік меңгеріп қана қоймай, педагогикалық тәжірибеде жаңа технологияларды да қолдана білуі керек. Жалпы, білім беру саласын мүлдем жаңа сапалы деңгейге шығару үшін цифрландыру мен жасанды интеллектінің мүмкіндіктерін толық пайдаланған жөн. Сіздер тұтас елімізді технологиялық тұрғыдан жаңғырту ісінде алдыңғы шептен табылып, біздің қоғамды нағыз прогрессивті әрі дамыған ұлтқа айналдыруға ерен үлес қосасыздар деп сенемін, – деді Мемлекет басшысы.
Қ.Тоқаев мұғалімнің құқығын қорғау мәселесіне тоқталып, «Педагог мәртебесі туралы» заңға өзгерістер енгізу қажеттігін баса айтты.
– Бесінші. Мұғалімнің құқығын қорғау мәселесі әрдайым басты назарда болуға тиіс. Мен сөз басында ұстаздардың өз міндетінен тыс жұмыстардан босатылғанын айттым. Бірақ кейде жергілікті билік өкілдері заң талаптарын өрескел бұзып жатады. Прокуратура органдары мұндай заң бұзушылықтарға тосқауыл қоюы керек. Сондай-ақ балаларға қатысты кез келген жазатайым жағдай үшін де мұғалімді жазалау орынсыз. Мектептен тыс жерде, ата-аналардың жауапсыздығынан оқыс оқиға болса, оған педагог жауапты емес. Алматы облысында түлектер арасында болған қайғылы жағдай үшін директор мен мұғалімдер жауапқа тартылып, жұмыстан шығарылды. Министрлік олардың мүддесін қорғап қалды. Дұрыс. Біз мұндай келеңсіздікке жол бермеуіміз керек. «Педагог мәртебесі туралы» заңға ұстаз құқығын қорғау жөнінде өзгерістер енгізу қажет.
Мемлекеттің міндеті – мұғалімнің қоғамдағы беделін және мәртебесін мейлінше арттыру. Тағы бір мәселе. Маңғыстауда балалар сапасыз тамақтан уланып қалғанын білесіздер. Осы сұмдық жағдайдан кейін мектептегі тамақтың сапасын қадағалау жұмысын Денсаулық сақтау министрлігі толығымен өз міндетіне алды. Бұл өте дұрыс шешім болды. Жалпы, білім саласы – мемлекет үшін стратегиялық мәні бар сала. Сондықтан құзырлы мемлекеттік органдар білім саласындағы мәселелерден сырт қалмауы керек. Түптеп келгенде, балалардың амандығы, олардың денсаулығы және сапалы білім алуы – еліміздің келешегіне тікелей қатысы бар мәселе.
Әлем тарихында білім-ғылымды басты орынға қойып, дамудың даңғыл жолына түскен, орасан зор табысқа жеткен елдер аз емес. Білім мен ғылым Қазақстан дамуының қозғаушы күші болуға тиіс. Алдағы жылдары осы міндетті орындауға бар күш-жігерімізді салып жұмыс істеуіміз керек. Бұл – Мемлекет басшысы ретінде мен үшін мызғымас басымдық.
Мен Қазақстан ұстаздарының қажырлы еңбегін жоғары бағалаймын, сіздер жас буынға беріп жатқан білімнің күшіне сенемін. Шын мәнінде, ұстаздық – жай мамандық емес, бұл – ұлы миссия. Адам қандай жетістікке жетіп, биікке шықса да, ұстазының алдында өмір бойы шәкірт болып қалады. Қазақстанның жарқын болашағы Сіздердің табанды еңбектеріңізге тікелей байланысты. Себебі сіздер тұтас ұлтты оқытып, тәрбиелеп жатырсыздар. Осы жауапкершілікті терең сезініп, қастерлі міндетті абыроймен атқара бересіздер деп сенемін. Сіздердің еңбектеріңіз ең жоғары құрметке лайық. Көзі ашық, көкірегі ояу, ойы ұшқыр шәкірттеріңіз көбейе берсін! Жаңа оқу жылы табысты болсын! – деп сөзін түйіндеді Президент.
Міндеттер межеленген мезет
Тамыз конференциясында сондай-ақ Оқу-ағарту министрі Ғани Бейсембаев баяндама жасады. Ол білім саласы қызметкерлерінің басты жиынында білім жүйесіндегі қол жеткізген жетістіктер мен алдағы міндеттерге тоқталды.
Министр мәлімдегендей, 2 мен 6 жас аралығындағы балаларды мектепке дейінгі ұйымдармен қамту жоспары бүгінде 93%-ға орындалды. Ендігі меже – жыл соңына дейін бұл көрсеткішті 95%-ға жеткізу. Оған жетуге тиісті жағдай жасалып отыр. Мәселен, былтыр басталған ваучерлік қаржыландырудың қанатқақты жобасы кезектіліктің 44%-ға азайғанын әрі 8 миллиардқа жуық теңге үнемделгенін көрсетсе, биыл 179 мектепке дейінгі ұйым ашылды, ал кейінгі алты жылда бұл көрсеткіш 1 600 мекемеге артты. Сондай-ақ мектепке дейінгі тәрбие мен оқыту сапасын арттыру мақсатында «Беске дейін үлгер» және «Тілге бойлау» қанатқақты жобалары сәтті іске асырылды. Бұл жобалар ағымдағы жылдың қыркүйегінен бастап мектепке дейінгі білім беру жүйесіне жаппай енгізіледі. Сонымен қатар мектепке дейінгі білім жүйесінің бизнес-қауымдастығымен көптеген талқылаулардың нәтижесінде білім беру үдерісінің қауіпсіздігін, ашықтығын қамтамасыз етуге және білім беру қызметтерінің сапасын арттыруға бағытталған алғаш рет республикалық қоғамдық өзін-өзі реттейтін ұйым құрылды.
– Кейінгі алты жылда «Педагог мәртебесі туралы» заңның қабылдануы, 1 300 мектептің реновациясы, 4000 мектептің модернизациясы, «Адал азамат» біртұтас тәрбие бағдарламасы, заманауи «Келешек мектептерінің» құрылысы тың өзгерістерге үлкен қозғау салып, білім саласының қарқынды дамуына жол ашты. Бұл бастамалар осы жылдары еліміздегі үш ауысымды мектептердің санын – 4 есеге, апатты жағдайдағы мектептерді – 2 есеге, оқушы орнының тапшылығын 4 есеге азайтты.
Инклюзивті білім беру және психологиялық-педагогикалық қолдауға жағдай жасау 90%-ға артты, ерекше білім қажеттіліктері бар балаларға арналған кабинеттер саны екі есе өсті, ал арнайы білім беру ұйымдарының желісі 230-ға жетті. Осы жылдың наурыз айында Құрылтайда қойылған міндеттерге сәйкес «Мүмкіндігі шектеулі балаларды кешенді қолдау туралы» заң жобасы әзірленіп жатыр. Сонымен қатар Ұлыбританияның астанасы Лондон қаласында өткен Халықаралық білім беру көрмесінде Инклюзия бойынша тұңғыш Дүниежүзілік конгресті 2025 жылдың қазан айында Қазақстанда өткізу туралы шешім қабылданды. Балалардың құқықтары мен қауіпсіздігін қорғауды күшейту мақсатында 6 заңға 94 түзету енгізілді және БҰҰ-ның бала құқықтары туралы хабарламаларға қатысты конвенциясының Факультативтік хаттамасы ратификацияланды, – деді Ғ.Бейсембаев.
Министрдің айтуынша, Қамқоршылық және қорғаншылық органдары жұмысының тиімділігін арттыру үшін осы жылдың қаңтар айында бес мың балаға кемінде бір маманнан келетін қорғаншылық органдары штат санының нормативі бекітілді. Бірлескен жұмыс нәтижесінде қорғаншылық органдары мамандарының штаты 593 бірлікке өсті. Қаңтар айында Женевада қазақстандық делегация құқық қорғау саласындағы міндеттемелердің орындалуы туралы төртінші баяндаманы қорғағанда БҰҰ-ға мүше мемлекеттер балалардың құқықтарын қорғау жөніндегі қазақстандық реформаларға жоғары баға берген.
Жыл соңына дейін «Қазақстан балалары» біртұтас бағдарламасы қабылданады. Балалардың мүдделерін жан-жақты ескеретін бұл бағдарлама 7 стратегиялық бағытты қамтиды (отбасы, білім, денсаулық сақтау, әлеуметтік қорғау, құқықтық қорғау, қауіпсіз орта құру, бос уақытын ұйымдастыру және спорт). Мемлекет тарапынан педагогтердің кәсіби өсуіне жүйелі жағдай жасалып келеді. Биылғы жылдың өзінде біліктілікті арттыру курстарымен қамту екі есеге өссе, әділ әрі ашық аттестаттаудың жаңа цифрлық жүйесі сапалық құрамды 72%-ға арттырды.
Отырыста баяндалғандай, Қазақстанның PISA көрсеткіштері Францияның Париж қаласында өткен Экономикалық ынтымақтастық пен даму ұйымының отырысында оң бағасын алды, Білім алушылардың білім жетістіктерін мониторингілеудің отандық құралы алғаш рет халықаралық сертификаттаудан өтті.
Сонымен қатар республикалық білім беру ұйымдарының инфрақұрылымы жаңартылып жатыр. Атап айтқанда, Түркістандағы «Білім-инновация лицейі» жаңа ғимаратқа көшірілсе, Алматыдағы Республикалық физика-математика мектебі толықтай реновациядан өтті. Ал бұрынғы Абай атындағы республикалық дарынды балаларға арналған қазақ тілі мен әдебиетін тереңдете оқытатын мектеп-интернатының жаңа ғимаратының құрылысы аяқталуға жақын.
Жұмысшы мамандықтары жылы аясында мемлекеттік білім беру тапсырысы 150 мың орынды құрады, оның 70%-ы техникалық мамандықтарға бөлінді. Студенттердің шәкіртақысы екі есе өсті. Кәсіпорындардың мақсатты тапсырысы бойынша оқып жатқан колледж студенттерінің саны соңғы екі жылда үш есе артты. Биыл бұл көрсеткішті 45 мың орынға жеткізу көзделген. 74 колледждің материалдық-техникалық базасы жаңартылды. Қазан айында Ақтау қаласында Түркітілдес елдер арасында Қазақстанның ұйымдастыруымен «TurkicSkills» бірінші халықаралық жұмысшы мамандықтар чемпионаты өтеді. Ол жастар мен студенттердің кәсіби шеберлігін дамытуды және ілгерілетуді мақсат етеді.
– Өткен оқу жылында еліміздің ұстаздар қауымының қажырлы еңбегі мен шығармашылық ізденістерінің арқасында бірқатар жетістікке қол жеткіздік. Енді жаңа оқу жылына жоспарланған жаңа міндеттер туралы сөз етсек. «Адал азамат» біртұтас тәрбие бағдарламасы меншік нысанына қарамастан, білім жүйесінің барлық сатысына жаппай енгізіледі. Жасанды интеллекті элементтері жаңа оқу жылында білім беру үдерісіне енгізу басталады. Академиялық еркіндік пен ұжымдық жауапкершілікті басшылыққа алатын, әр оқушыға бағытталған жасанды интеллект негізіндегі білім беру жүйесі қалыптастырылады. AI-Kitap платформасын кезең-кезеңімен қолданысқа енгізу жоспарланған. Осыған байланысты педагогтер 3-деңгейлік курстан өткізіледі (Acquire → Deepen → Create). 1-11-сынып оқушыларының барлығы «Day of AI» курстарымен қамтылады. «Келешек мектептерінің» жұмысын үйлестіру, сүйемелдеу және әдістемелік басқару Ыбырай Алтынсарин атындағы Ұлттық білім академиясына жүктеледі. «Әр мектеп – үздік мектеп» қағидатына негізделе отырып, сапа мен тең қолжетімділікті қамтамасыз ететін басқарудың жаңа моделі мен аккредиттеудің стандарттары енгізіледі. Педагогтерді аттестаттаудың цифрлық «Ұстаз» платформасы толыққанды жүзеге асады. Жас әрі талантты мұғалімдердің базасы жасақталады. Білім берудегі өзгерістердің жаңа буын менеджерлер пулын қалыптастыру жалғасады, – деп қорытындылады сөзін министр.
Үздіктер тәжірибесі
Республикалық Тамыз конференциясының мінберінде бірнеше білім саласы қызметкері сөз сөйлеп, өз тәжірибесін бөлісті. Солардың бірі Қызылорда облысы № 290 Келешек мектебінің директоры Мөлдір Смаханова өзі басқарып отырған оқу ошағында қолайлы, жайлы жағдай жасалғанын, соның нәтижесінде, оқушыларының қолданбалы білім арқылы практикалық ойлауы дамып келе жатқанын жеткізді.
– Біз жасанды интеллектіні оқыту құралы ретінде ұтымды пайдалана бастадық. Алғашқы жеңістеріміз де бар. Оқушыларымыз Қытайдың Макао қаласында өткен халықаралық роботтехника чемпионатында жеті бірдей жүлдеге ие болды. Біз үшін әр оқушы – қайталанбас тұлға, өз дарыны мен дамуына лайық жеке әлем. Сондықтан мектептердегі инклюзивті ортаны, тең мүмкіндік пен шынайы қамқорлық кеңістігін қалыптастырып келеміз. Жалпы, өз басым, «Келешек мектептерінің» негізгі миссиясы еліміздің кез келген баласына бірдей дәрежеде заманауи білім беру, сол арқылы орта білім деңгейін күрт өсіру, яғни PISA көрсеткіштерін барынша жақсарту деп түсіндім.
Тәрбие мәселесі – басты бағыт. Біз білім сапасын көтерумен шектелмей, жас ұрпақты өмірлік ұстанымы нық, адал азамат ретінде тәрбиелеуге баса назар аударамыз. Өткен жылдан бастап еліміздің мектептерінде енгізіліп жатқан «Адал азамат» біртұтас тәрбие бағдарламасы осы мақсатқа қызмет етеді. Оның түпкі мәні – әділдік, адамгершілік, жауапкершілік және еңбексүйгіштік сияқты құндылықтарды бала бойына сіңіру. Бала тәрбиесі – мұғалім мен ата-ананың ортақ жауапкершілігі, ал заманауи мектептердің мазмұнын биікте ұстау – біздің басты міндетіміз, – деді М.Смаханова.
Спикердің айтуынша, мектеп ашылғаннан кейін жергілікті телеарнаға сұхбат берген Олжас атты келешек мектеп оқушысы «Осы білім ұясында саған не ұнайды?» деген сұраққа: «Мен мектептің қолайлы, өзіңе қызық іспен, ұнайтын бағытпен айналысуыңа мүмкіндік беретініне қуандым. Өзімнің осы ортада қажет екенімді сезіндім», деп жауап беріпті. Ал Мақсат есімді оқушысы ақиық ақын Мұқағалидің рөлін мектепішілік «Самғау» театрында сомдағаннан кейін сабаққа деген көзқарасы күрт өзгерген. Үлгерімі жақсарып, патриоттық сезімі арта түскен.
Ақтөбе политехникалық колледжінің өндірістік оқыту шебері Дархан Шаңбаев 2025 жылдың елімізде Жұмысшы мамандықтары жылы болып жариялануы техникалық және кәсіптік білімге деген көзқарасты түбегейлі өзгерткенін айтты. Оның ойынша, бұл бастама – еңбек адамына жаңа мәртебе берді.
– Биылдан бастап барлық мектепке «Кәсіби бағдар беруші» лауазымы енгізіліп, 1000-ға жуық профильдік сынып ашылды. Соның нәтижесінде жоғары сынып оқушыларының нақты кәсіп иесі болуға деген қызығушылығы артып келе жатқанын көріп отырмыз. Қазір талапкерлер саны жыл санап көбейіп келеді. Мысалы, біздің колледжде былтыр 1 орынға 7 талапкер таласты. Бұл мемлекеттік техникалық және кәсіптік білім саласындағы саясаттың табысты жүзеге асып жатқанын көрсетеді. Осы үрдістің одан әрі жалғасатынына сеніміміз мол, – деді ол.
Д.Шаңбаевтың айтуынша, Жұмысшы мамандықтары жылы аясында салада ілгерілеу көп. Айталық, еліміздің 60 білім ұйымы әлемнің 30-ға жуық дамыған елінің оқу орнымен серіктестік орнатып, 200-ден аса адам тағылымдамадан өткен. Колледждер білім бағдарламаларын салалық стандарттарға сәйкестендіріп жатыр. Мысалы, Ақтөбе политехникалық колледжінің 6 студенті британдық «Reason–Certiport» компаниясынан ІТ бағыты бойынша тәжірибеден өтіп, сертификат алды.
– Колледждерде кәсіпорындар тарапынан шефтік қамқорлық саны артып жатыр. Мен жұмыс істейтін оқу орны кадрлар даярлау мақсатында «Колледждер және ERG» альянсына кірді. Бұл өз кезегінде білім бағдарламаларын бірлесіп өзектендіруге, дуалды оқытуды ұйымдастыруға, педагогтердің тағылымдамадан өтуіне ықпал етеді. Кәсіптік білім саласын трансформациялау – экономиканың өсімін қамтамасыз ету және инвестициялық тартымдылығын арттыру үшін аса қажетті қадам. Біз студенттермен жасанды интеллект көмегімен көпфункционалды қызметтерді атқаратын, қазақша сөйлеп, сұрақтарға жауап бере алатын «Smartkhan» атты роботты жасап шығардық. Бұл да жасанды интеллект пен кәсіптік білімнің ұштасуы деп білемін, – деді Д.Шаңбаев.
Конференцияда Мемлекет басшысы бір топ педагогті білім берудегі аса үздік жетістіктері мен елімізге сіңірген айрықша еңбегі үшін мемлекеттік наградалармен марапаттап, еңбегіне табыс тіледі.