Заң мен Тәртіп • Кеше

Азаматтардың іргелі құқы – мемлекет назарында

60 рет
көрсетілді
10 мин
оқу үшін

Адам құқықтарының сақталуы мен қорғалуы – әр мемлекет пен қоғамның жалпы адам үшін жайлылығының безбені, елдің халықаралық беделін қалыптастыратын көрсеткіш.

Азаматтардың іргелі құқы – мемлекет назарында

Коллажды жасаған – Зәуреш СМАҒҰЛ ,«EQ»

Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаев 2021 жылдан бері қарай адам құқықтары саласында екінші Жарлыққа қол қойып, бұл саладағы реформаларды кеңейте түсуге ұйытқы болды. Осы­лайша, 2022 жылғы конституциялық реформа аясында Ата заңымызға Адам құқықтары жөніндегі уәкілдің құзыреті туралы жаңа бап енгізілді. Сонымен қатар уәкілдің құқықтық жағдайы мен қызметін ұйымдастыруды айқындайтын, адамның және азаматтың құқықтары мен бостандықтарын қорғау­дың, оларды сақтау мен құрмет­теудің мем­ле­кет­тік кепілдігін қамтамасыз ететін біре­гей құзыретін белгілейтін арнайы Конституциялық Заң қабылданды.

Дәл осы жылы еліміздің 17 өңірінде, Астана, Алматы, Шым­кент қалаларында Адам құқықтары жөніндегі уәкіл Артур Ластаевтың өкілдері алғаш рет тағайындалып, өз жұ­мы­сын бастады. Оның жергілікті өкілдіктері мен орталық кеңсе еліміздегі адам құқықтарының сақталуы мен қорғалуы бойынша заңмен белгіленген құзыреті шегінде ауқымды жұмыстар атқарды.

Азаматтардың өтініштерін қарау арқылы бұзылған құқықтарды қалпына келтіру, түрлі азаматтарды уақытша не тұрақты ұстау мекемелеріне, оның ішінде ІІМ қылмыстық атқару жүйесіне қарасты мекемелерге, мүгедектігі бар тұлғаларға, балаларға, қарттар мен әлеуметтік көмек­ке мұқтаж басқа да адамдарға арнал­ған жергілікті әкімдіктерге қарасты жа­бық мекемелерге кедергісіз кез келген уақытта кіру арқылы ондағы адам құ­қықтарының сақталуын бақылау, адам­ның іргелі құқықтары туралы құқықтық-ағартушылық түсіндірме жұ­мыстарын жүргізу, азаматтық қоғам өкілдері мен мемлекеттік органдар арасында адам құқықтары турасында диалог қалыптастыру сияқты жұмыстар қар­қынды жүріп жатыр.

Осылайша, салыстырмалы түрде 2022 жылы республика бойынша уәкіл кеңсесіне бас-аяғы 4 мыңдай шағым мен арыз түскен болса, өткен мұндай арыздардың саны екі еседей артып, 6 748-ді құрады. Мысал үшін, осы шағымдармен жұмыс аясында Ақтөбе қаласының бүтіндей бір көшесіне су кіргізілді, үш азаматқа мүгедектік тағайындалып, бес азамат пен бір ұжым­ның еңбек құқықтары қалпына кел­тірілді, сегіз азаматтың денсаулығына келген нұқсанның орны толтырылды.

Жабық режімдегі мекемелерге кедергісіз кіру және мониторингілеу бо­­­­йынша былтыр уәкілдің Ақтөбе облы­сын­дағы өкілі адам құқықтарының бұзылуын жою туралы 170 ұсыным шы­ғар­ған болса, оның 157-сі толығымен орындалып, адам құқықтарын бұзған 25 лауазымды тұлға тәртіптік жауапкер­­шілікке тартылды, сондай-ақ 1 қылмыс­тық іс қозғалды.

Бұл сандардың артында мемлекеттік органдар мен лауазымды тұлғалардың әрекеті мен әрекетсіздігі арқылы ірге­лі құқықтары бұзылған және уәкіл институтының араласуымен құқықтары қал­пына келтірілген адамдардың нақты мәселелері жатыр. Мысал үшін, өткен жылы Адам құқықтары жөніндегі уәкіл өкілінің араласуымен Ақтөбе облы­­­сының білім басқармасына қарасты өмірлік қиын жағдайға душар болған бала­ларға арналған «Аяла» қолдау орта­лығында балалардың таза ауада сер­­­уендеу, денсаулығын сақтау мен басқа да құқықтарын бұзғаны үшін мекеменің алты лауазымды тұлғасы жауап­кер­шілікке тартылды. Соны­мен қатар сот­тал­ғандардың ұсталу жағдай­ларының талаптарға сай келмеуіне байланысты қылмыстық атқару жүйесінің №8 меке­ме­сіндегі қатаң ұстау жағдайындағы жасақ уәкілдің ықпалымен жөндеуден өткізілген үй-жайға көшірілді.

Құқықтық ағарту шаралары аясында мектеп оқушыларынан бастап, мем­лекеттік қызметшілерге, тіпті зейнеткерлерге дейін адамның іргелі құқықтары туралы бұрын-соңды болмаған ауқымда дәрістер мен іс-шаралар, кездесулер мен талқы алаңдары ұйымдастырылды. Осылайша, 2024 жылы мұндай түсіндірме жұмыстарымен республика көлемінде 1 260 ағарту шарасы аясында 667 741 адам қамтылды.

Бұл ретте адамның іргелі құқықтары туралы түсіндірме беріп өту қажет. Адам­ның іргелі құқықтары әркімге туған­нан бастап тиесілі және адам өмір­ден өткенге дейін сақталады. Мұндай табиғи және ажырамас құқықтарға адам дүниеге келгеннен-ақ ие деп есеп­теледі. Іргелі табиғи құқықтарға өмір сүруге, денсаулыққа, жеке басына қол сұғылмаушылыққа, ар-ождан мен дін бостандығына деген құқықтар және басқа да негізгі бостандықтар жатады. Бұл құқықтар әмбебап, яғни олар барлық адамға және барлық жерде бірдей қолданылады: қарт пен нәрестеге, әйел мен ер адамға, діндар мен атеиске, азаматтар мен шетелдіктерге, елімізде және әлемнің кез келген басқа бөлігінде қолданылуға жатады. Сондықтан іргелі адам құқықтары онша көп емес, ұзын саны 40-қа жуық іргелі табиғи құқық түрі бар.

Бұл құқықтар барлық ел үшін бірдей және олар негізгі халықаралық құжат­тар – «Адам құқықтарының жал­­пы­ға ортақ дек­лара­­циясында» және «Азамат­тық және саяси құқықтар тура­лы» халық­­­аралық па­кетте, сондай-ақ «Эко­но­­­­микалық, әлеу­мет­­тік және мәде­ни құқық­тар тура­лы» ха­лықаралық пакетте бекітілген. Осы үш құжат адам құқық­тары тура­­лы халық­ара­лық Биллді құ­­­рай­ды.

Табиғи, яғни іргелі адам құқықтары­нан басқа, адамның өмір сүруі барысында жүре-бара пайда болатын құқықтар да бар. Олардың саны жүздеп саналады. Бірақ бұлардың адамның іргелі табиғи құқықтарынан айырмашылығы – олар белгілі бір жағдайларда ғана пайда болады. Мысалы, адамға көлік жүргізу құқығы туғаннан бастап берілмейді, бірақ арнайы оқуды меңгеріп, жүргізуші куәлігін алғаннан кейін пайда болады.

Осы жерде айқындап өтетін бір жай – адамның іргелі, табиғи құқықтарының бұзылғанын қалай түсінуге болады? Мына мысалды қарастырайық. Адам мерзімі өткен тауарды сатып алып, алданып қалды делік. Бұл жағдайда тұтынушы құқықтары, яғни жүре пайда бол­­­ған құқықты бұзу орын алды, дегенмен адам­ның іргелі, табиғи құқықтары бұзыл­­ған жоқ деп есептеледі. Бірақ, егер адам мерзімі өткен тауармен уланып, денсаулығына зиян келсе, онда бұл жерде адамның денсаулығын сақтауға деген іргелі, табиғи құқығының бұзылуы туралы айтуға болады. Яғни дәл осы табиғи құқықтардың бұзылуы бойынша азаматтардың шағымы негізінде уәкілдің құзырына сай мақсатты жұ­мыстар жүргізіледі деген сөз.

Уәкілдің жанында «Халық үніне құлақ аса­тын мемлекет» тұжырымдамасын айшық­тай түсетін белсенді азаматтық қо­ғам өкілдерінен ғана құралған 2 кеңес­ші органның – Сарапшылар кеңесі мен Үйлес­тіру кеңесінің бар екенін бөлек атаған жөн. Сарапшылар кеңесіне белгілі заң­герлер, түрлі салада зерделеу жасап жүрген сарапшы мамандар мүше, олар уә­кілдің жұмысына әдіснамалық қолдау жа­сайды. Ал Үйлестіру кеңесі – әр екі жыл сайын құрамы конкурстық негіз­­­де жаңар­тылып отыратын, жоғарыда аталған жабық мекемелерге кедергісіз кіріп, азап­­тау мен адамгершілікке жатпайтын қаты­гез қарым-қатынастың алдын алу бойынша жұмыс істейтін қоғам бел­­­сен­­­­ділерінен құралған арнайы «Ұлт­­­тық алдын алу тетігінің» жұмысын үйлестіріп оты­ратын орган.

Уәкілмен тығыз жұмыс жүргізетін сарапшылардың өзара іс-қимылына мысал ретінде келесі жайды атап көрсетуге болады: Мемлекет басшысы Ұлттық құрылтайдың Бурабайда өткен IV отырысында сотталған әйел­дер­дің құқықтық жағдайын жақсар­­­татын заңнамалық нор­ма­­ларды жасақтауды Пар­ла­­­мент депутат­тары мен құ­қық қорғау органдарына тап­­сыр­­ғаны көпшілігімізге бел­гілі. Президент бұл бастаманы құқық­­қор­­­ғау­шы сарапшы Айман Омаровадан хат алғаннан кейін ойға түйгенін Ұлттық құрылтайда атап көр­сеткен еді. Ал Айман Омарованың Адам құқықтары жөніндегі уәкіл кең­сесінің бас­тамасымен былтыр сотталған әйелдердің хал-ахуалын және құқықтық мәртебесін терең зерттегенін және оның уәкілдің жанындағы үйлестіру кеңесінің белді мүшесі екенін еске саламыз.

Айта кетсек, зерттеу нәтижесінде қылмыс жасаған әйелдердің құқықтық жағдайы, қылмыстық атқару жүйесіндегі әйелдерге арналған 6 мекемедегі, оның ішінде Алматы облысының Жауғашты елді мекенінде орналасқан 3-4 жасқа толмаған балалары бар әйелдерге арнал­ған №10 мекемедегі әйелдердің көңіл көншітпейтін жай-күйі анықталды. Бұл – адам құқықтарының мемлекеттік кепілдігінің уәкіл институтының қызметі арқылы сақталуын ғана көрсетіп қой­майды, сонымен қатар азаматтық қоғам­ның үнін естуге қабілетті мемлекет құру жолындағы жасалып жатқан жұмыс­тарын айғақтайды.

Уәкіл институтының бастамасымен жасалған зерделеу-зерттеу жұмыстары өткен жылы сотталған әйелдердің құқық­тарына қатысты ғана емес, жай-күйді жақсарту үшін ұсынылатын шаралар ауқымын айқындау үшін кемсітушілікке жол бермеу, қылмыстық атқару жүйе­сін­дегі медициналық қамтамасыз етілу жай-күйі сияқты өзекті мәселелерге де жүр­­гізілді.

Осылайша, жайлы қоғам, толық­­­қанды құқықтық мемлекет қалыптастыру бағытында адамның және азаматтың құқықтары мен бостандықтарын қор­ғаудың, оларды сақтау мен құрмет­­­теудің мемлекеттік кепілдігін білдіретін Адам құқықтары жөніндегі уәкіл мен оның жер-жердегі өкілдері заңмен белгіленген құзыреті шегінде шынайы құқық қорғаушылық қызметті азаматтық қоғам­­­­мен бірлесе отырып жүзеге асырып жатыр.

 

Аққалқа БАЙДУЛЛИНА,

Адам құқықтары жөніндегі уәкілдің Ақтөбе облысы бойынша өкілі