
– Мәмбет Құлжабайұлы, сіздің ғылыми жетекшілігіңізбен жарық көрген он екі томдық «Алашорда ісі» қоғамда ерекше толғаныс тудырды. Аталған жинақ қоғамда толғаныс тудырарлықтай қандай өзекті мәселелерді қамтыды? Әңгімені осыдан бастасақ.
– Бұл тақырыпқа байланысты мынадай жағдайды ескерген жөн. Өткен ХХ ғасырда бар болғаны он жыл аралығында (1928–1938) қазақ ұлты екі мәрте саяси басшылықсыз қалды. Алғаш рет 1928–1932 жылдары Қызылорда мен Алматыда басталып, Мәскеуде аяқталған сот процестері нәтижесінде алаштық буын (100-ге жуық) саяси күрес кеңістігінен күресінге ығыстырылып, жойылды.
1925 жылы басталған екінші буын ұлттық саяси басшылықты жою үдерісі 1937–1938 жылдары жаппай репрессиялық шаралармен аяқталды. Бұл – біріншіден.
Екіншіден, ұлттық саяси басшылыққа байланысты жүргізілген қуғын-сүргін қоғамның басқа да әлеуметтік бөліктерін қамтыды.
Кеңестік кезеңде Алаш қозғалысы тарихын ғасыр басындағы Ресей империясындағы саяси-әлеуметтік өзгеріс арнасында қарастырумен шектелуге тура келді. Бұл мәселенің табиғи болмысын неғұрлым терең және тура түсінуге мүмкіндік бермейтін әдіс еді. Өйткені Алаш қозғалысы мақсат-мүддесі тұрғысынан метрополиядағы саяси-әлеуметтік мазмұндағы қозғалыстардан мүлдем бөлек, яғни ұлт-азаттық ұстанымдағы қозғалыс болатын. Сондықтан да оның мақсат-мүддесі өзінің антиколониалдық мазмұнына сәйкес Азия, Латын Америкасы және басқа құрлықтардағы ұлт-азаттық қозғалыстар контексінде қарастырылғаны жөн. Большевизм мен Алаш қозғалысы арасындағы қарулы қақтығысқа ұласқан қайшылық, міне, осы ерекшеліктерден бастау алғандығын елеусіз қалдыру әділетсіздік болар еді.
– Алаш қозғалысының өкілдері мен большевиктік билік арасындағы көзқарас айырмашылығына тоқталсаңыз.
– ХХ ғасыр басындағы қазақ қоғамында қалыптасқан жағдай ұлттық жаңғыруға деген ұмтылыс сипатын алып, күн тәртібіне ең өзекті мәселе ретінде екі нәрсені шығарды. Олар, біріншіден, қазақ қоғамы алдында Ресей өкіметі тарапынан қарқынды түрде жүргізілген қазақ жерін отарлау ісіне шек қойып, тоқтату міндеті. Екіншіден, ұлттың ішкі өміріне қатысты мәселелерін өзіне шешуге мүмкіндік беретін мемлекеттілік түрін қалыптастыру міндеті тұрды.
Бұл екі доминантты мәселе жалпыимпериялық саяси күшке айналған большевиктер партиясы мен қазақ азаттық қозғалысы арасындағы бітіспес қайшылыққа айналды. Олардың мұндай кедергіге жолығуы толық табиғи нәрсе-тін. Өйткені марксизм – тапаралық күрес. Ол пролетариат диктатурасының орнауына соқтырмай қоймайды. Пролетариат диктатурасы тапаралық теңсіздікті жоюға алғышарт түзбек деген ұстанымды басшылыққа алып, билікке келген бетте бұл қағиданы империя құрамындағы барлық халықтың өміріне ультиматумдық тұрғыдан енгізу жолына түсті.
Ал Ә.Бөкейхан мен А.Байтұрсынұлы бастаған қазақ азаттық қозғалысының басшылығы ұлт ішінде тапаралық күрес отын жағу идеясын қазақ қоғамы үшін зиянды ұстаным есебінде қарастырды. Яғни оны антиколониалдық күрес арнасында тұрған елдердің күшін әлсіретуге соқтыратын арандатушылық әрекет есебінде қабылдады.
Большевиктер көздеген мақсатына жұмысшы табын және басқа таптық қанаудағы бұқараны азат етуді пролетариат диктатурасы аталатын билік жүйесін орнату арқылы жетуді көздеген болса, алаштықтар өз мақсатына жалпы қазақ ұлтын отарлық тәуелділіктен азат ету және жаңа сұранысқа жауап бере алатын ұлттық мемлекеттілік құру арқылы жеткізуді көздеді.
Жалпыимпериялық сипат алған большевизм қозғалысы мен алаш-қазақ ұлт-азаттық қозғалысы арасындағы принциптік айырмашылық олардың осы көздеген мақсат-мұраттарынан, соған сәйкес қолданысқа түскен әдіс-құралдарынан бастау алды. Біздің түсінігімізде бұл екі қоғамдық ағым арасындағы іргелі айырмашылық ХХ ғасырдағы қазақ қоғамының жүріп өткен азапты жолын тура түсінуге мүмкіндік береді. Сондай-ақ ол кеңес өкіметі тарапынан жүргізілген экспериментке жақын әлеуметтік-экономикалық және саяси реформалардың себеп-салдарын талдағанда есепке алынуға тиісті.
– Егер большевиктер партиясы билікке келмегенде қазақ қоғамының өз бетінше жол таңдау мүмкіндігі қандай дәрежеде еді? Осы мәселені ұлт өміріне қатысты тарихи фактілерге сүйене отырып аша түссеңіз.
– Большевиктер партиясы мен кеңес өкіметі қазақ ұлты үшін баламасыз билік түрі еді деген ойды орнықтыруға көп күш жұмсалды. Осы орайда мынадай жағдайға тоқталу маңызды. ХХ ғасырдың алғашқы 20 жылында патшалық әкімшіліктің жүргізген отарлық саясатына ұлт тарапынан көрсетілген қарсылық барысында заман сұранысына жауап ретінде оның саяси басшылығы қалыптасты. Бұл өмірлік қажеттіліктен туындаған табиғи құбылыс еді. Ахмет Байтұрсынұлы бұл әлеуметтік-саяси топты «ұлттық басшылық» деп атады. Ол туралы ОГПУ тергеушілеріне берген жауабында таратып айтты.
Бұл саяси басшылықтың ұлт өміріне бағыт-бағдар беруші күш ретінде танылуы күрделі де арпалысты 1916–1920 жылдармен тұспа-тұс келді. 1917 жылғы революциялық өзгерістер тұсында қазақ қоғамында өмірге келген Қазақ комитеттері, оларды өмірге әкелген жетпіске жуық қазақ съездері, Алаш партиясы, Алашорда автономиясының үкіметі ретінде құрылған Алашорда – Халық кеңесі үкіметі осы саяси басшылықтың шығармашылық ізденісі мен мақсатты қызметінің нақты көрінісі болды. Сондай-ақ бұл аталған құрылымдар коммунистік партия мен кеңес өкіметіне балама ұлттық-саяси құрылымдар еді. Ал олардың өмірге келуі, біріншіден, қазақ жеріндегі ресейлік отарлаушы әкімшілік қызметінің терең дағдарысқа келіп тірелгендігінің көрінісі болса, екіншіден, азаттық қозғалыс басшылығының қазақ елінің заман талабына лайық өсуі мен өзгеруін қамтамасыз ете алмаған отарлаушы жүйеге берген жауабы еді.
Қазақ халқының өзінің саяси басшылығымен бірлікте бұл жолғы мемлекет құру әрекеті сәтсіз аяқталды. Оның екі себебін бөліп атаған жөн. Біріншіден, қазақ этносының соңғы бірнеше ғасыр көлемінде мемлекеттілік дербестігінен айырылып, басқа елге кіріптарлыққа ұшырауы оған заман сұранысына лайық дербес экономикалық өмірін қалыптастыруға мүмкіндік бермеді. Ал заман сұранысына лайық дербес ұлттық экономикасы жоқ халық тәуелсіздігін қорғай алмайды. Екіншіден, әлгінде ғана қалыптасқан ұлттық саяси басшылық орыс демократиялық күштеріне сүйеніп, ұлттық мемлекеттілікті жаңғырту мүмкіндігінен үміттенді, бірақ бұл үміт ақталған жоқ. Өйткені орыс қоғамындағы барлық саяси партия ұстанымында ұлыдержавалық көзқарастың басымдық алуы қазақ елінің мемлекеттік дербестікке қол жеткізуіне мүмкіндік бермеді.
Адамзат тарихындағы соңғы жүзжылдықтар әрбір ұлтқа өз бірегейлігін ұлттық мемлекеттілік құру арқылы ғана сақтай алатындығын көрсетті. Ұлттық мемлекеттілігіне сүйенген халық өзін еркін және қауіпсіз сезінеді, азаттығы мен тәуелсіздігін қорғауға әзір тұрады. Керісінше, мемлекеттілігі жоқ халық, Ә.Бөкейхан айтқандай, жалтақ, өзгеге ергіш, өз мүмкіндігіне сенбейтін, өз байлығына өзі ие емес тобырға айналмақ.
– Cіз бір сұхбатыңызда ең маңызды деп үш құндылықты атайсыз. Ол – ұлт, жер, мемлекет. Қысқаша осыған тоқталып өтсеңіз.
– Көптомдықтың жетінші томында «Жер мәселесі – қазақ «ұлтшылдары» үшін басты мәселе» деген тақырыппен біраз құжат берілді. Отандық тарихнамада алғаш рет қазақ жері үшін күрес барысында қалыптасқан оппозициялық қызметті құжаттық материалдар негізінде көрсету жинақтың осы жетінші кітабында біршама қарастырылды.
Мәскеулік орталық өкіметтің қазақ жеріне байланысты құбылмалы-қитұрқы, ал түптеп келгенде, ұлыдержавалық саясатына ашық қарсылық танытқан егіншілік министрлерінің (Ә.Әлібеков, Ж.Сұлтанбеков), қазақ «ұлтшылдарының» қарсылығын сындыруға жіберілген Ф.Голощекинді саяси басшылықтан кетіруге күш салған қазақ оппозиционерлерінің (С.Садуақасұлы, Ы.Мұстамбаев, т.б) ризашылық туғызатын жігерлі қызметіне қатысты құжаттық материалдар көптомдықтың 7 және 8-томдарында берілді.
Соңғы тақырыпқа байланысты саяси сауатты алғашқы буын қазақ офицерлерінің де мүдделілік танытқанын айтқан жөн. Жинақтың 4-томында, мәселен, бір топ қазақ әскерилерінің Алматыға жер аударыла келген Л.Троцкиймен арнайы кездесіп, революция көсемдерінің біріне өздері маңызды санаған сұраулар қойып, бұл әрекеттері олар үшін трагедиялы аяқталғанын куәландыратын материалдар берілді.
Кеңестік идеологияның ықпалымен ғылымда «байлар» атанған дәулетті отбасылармен ишан, имам сияқты дін қызметкерлеріне байланысты біржақты жағымсыз көзқарас қалыптасып, бұл әлеуметтік құрылымдардың қоғамның көпқырлы күрделі өмірінде атқарған қызметі мен үлесін айтуға тыйым салынды. Тура осы тыйым салуды, мәселен, бұл әлеуметтік құрылымдардың қоғамның ауыр күндерінде, ұлт-азаттық қозалыстың өрлеу жылдарында оған жасаған аса маңызды қолдауларына байланысты да айтқан жөн. Прогрессивті ұстанымдағы байлар мен дінбасыларының халық қарсылығына байланысты ұстанымын байқаған ОГПУ органдары оларды саяси репрессияға алуымен жауап берді. Көптомдықтың 9 және 10-томдарында осы тақырыпқа қатысты құжаттық материалдар орналастырылды.
Көптомдықтың 11-томында 1929–1931 жылдарғы халық көтерілістері мен толқуларына қатысты құжаттық материалдар берілді. Халық наразылығының қарулы көтерілістер түрінде көрінуіне себепші болған мынадай жағдай еді. 20-жылдардың соңына қарай елдің ауыр күйін білдіріп, оны қорғай алатын алаштық буын абақтыға жабылып, ал осы ұстанымдағы мемлекеттік басшылықта жүргендері биліктен кетіріліп, іс жүзінде халық өз мүддесін қорғай алатын саяси басқарушы күшсіз қалған еді. Міне, осы жағдайда, өкіметтің апатты әлеуметтік-экономикалық курсына қарсы қолына қару алып, халықтың өзі шығуға мәжбүр болды. 11-томда берілген құжаттық материалдар – кеңестік реформалардың қарапайым халық өміріне қарсы мазмұнда жүргізілгендігінің құжаттық көрінісі.
Ондағы мақсат осы арпалысты қарсыласу барысында Смағұл Садуақасұлы бастаған екінші буын қайраткерлердің нақты әрекеті мысалында қалыптасқан оппозициялық қызмет туралы мынадай мазмұндағы мәліметті беру болды. Біріншіден, осы буын ұлттық саяси қайраткерлерге тән өр мінез, ерік-жігердің биіктігін, мұндай қасиеттердің олардың ұмтылысынан анық байқалғанын, екіншіден, осы мазмұндағы қызметтің мәскеулік эмиссар Ф.Голощекинді Қазақстандағы басшылықтан кетіру әрекетінен нақты байқалғанын көрсету еді. Өз қызметінде мұндай мінезді анық танытқан С.Садуақасұлы Мәскеудегі басшылыққа жолдаған хатында «коммунизм құру жолына түскен елдің пролетариаты мақсатына қанаудағы ұлттың мүддесін құрбандыққа шала отырып жете алады деген тұжырым қандай марксистік еңбекте жазылыпты?» деген мәселе қойды.
Мұндай әрекет немен аяқталды? Орталықтың жерге байланысты ұстанымына қарсылық көрсеткені үшін екі бірдей егіншілік министрлері, яғни Әлиасқар Меңдиярұлы Әлібеков (1924–1926) және Жағыпар Сұлтанбекұлы Сұлтанбеков (1926–1927) қызметтерінен алынып, репрессияға ұшырады. Ә.Әлібеков Ташкентке қызметке ығыстырылып, сонда жүріп құсадан қайтыс болды. Ж.Сұлтанбеков 1937 жылы атылды. Мәскеудегі басшылық Қазақстандағы қызметтен Ф.Голощекинді емес, алдымен С.Садуақасұлы мен оның «ұлтшылдық» ұстанымындағы серіктерін (Ы.Мұстамбаев, Н.Кодаленко, т.б.) елдегі жоғарғы биліктен кетірді, сондай-ақ Мәскеулік орталық тарапынан «өз елінде қызметте қалдыру қауіпті» деп танылған Т.Рысқұлов, Н.Нұрмақов, С.Қожанов сияқты т.б. осы қатардағы қайраткер-тұлғалар Мәскеуге қызметке ауыстырылды.
– Қоғам осы уақытқа дейін Алаш тақырыбына байланысты құпиялықтың себебіне енді ғана жауап ала бастаған делік. Соншалықты құпия ұстайтындай Алаш қайраткерлері қандай қылмыс жасап қойған еді?
– Егер ашығын айтсақ, ол «қылмыс» Әлихан Бөкейхан бастаған Алаш қозғалысы өкілдерінің саяси партия құрып, Алашорда үкіметін сайлап, әскер жасақтап, ұлтты төніп келе жатқан анархиядан, тонаушылықтан азып-тозудан сақтауы еді. Сонымен қатар қазақ қоғамын революциялық аласапыраннан, қиянаттан қорғау мәселесі де күн тәртібінде тұрды. Соған байланысты келесі туындайтын сұрақ: алаштық саяси буын бастаған қазақ халқының империялық биліктің зорлығына қарсы көтерілуіне құқы бар ма еді? Біз бұл сауалға құқықтану ғылымынан іздеп, мынадай мазмұндағы жауапқа кезіктік: Ресейлік құқықтанушы ғалым С.Алексеев «Философия право» атты еңбегінде адамзат қоғамында құқық мазмұндық тұрғыдан табиғи құқық және жағымды (позитивті) құқық болып екіге бөлінетінін жазады. Яғни өмірге келген жеке тұлғаның, қоғамның Алладан алған табиғи құқы бар. Еркін өмір сүру, еңбек ету, білім алу және басқалары. Ол табиғи құқық аталады.
Сонымен қатар өркениет жолындағы қоғамда қоғамдық қатынастарды реттеп отыру мақсатында қажеттіліктен туындап, қоғамда қабылданған ережелер бар. Ол позитивті, яғни жағымды құқық аталады. Жеке адамның, халықтың өз тағдырына өзі ие болуы, ал халықтың мемлекет құрып өмірлік мәселелерін өзінің шеше алу құқы бұл табиғи құқыққа жатады.
Міне, осы ақылға қонымды, қарапайым ғылыми тұжырымға сүйенсек, ХХ ғасыр басындағы Алаш-Қазақ халқының мемлекеттілік үшін жүргізген күресі оның толық заңды табиғи ұлттық құқы болатын. Бұл ақиқатты түсінуге көмектесетін құжаттық материалдар кеңестік тарихымызда жабық ұсталды. Солардың бірінен үзінді келтірейін.
Мұстафа Шоқай «Советская власть и киргизы» аталатын еңбегінде «Верховный правитель» жариялаған Александр Колчак пен Алашорда үкіметінің төрағасы Әлихан Бөкейхан арасындағы диалогтен үзінді келтіреді:
«Колчактың сұрауы: Алашорданы кім сайлады, қашан және қандай ресейлік билік арқылы оның осы құқығы бекітілді?
Алашорда үкіметі төрағасының жауабы: Алашорданы өкілетті жалпықазақ съезі сайлады және ол сырттан ешқандай бекітілуге мұқтаж емес!».
Қазақ елінің атынан берілген бұл жауап қазақ ұлты өз жерінде аман-есен тұрғанда еш уақытта өзектілігін жоймақ емес.
– Он екі томдық «Алашорда ісі» жинағына енген тағы басқа қандай маңызды тақырыптарды бөліп атаған болар едіңіз?
– Бұл тақырыппен 35 жылдан аса уақыт тұрақты түрде айналысып келемін. Басқаша айтқанда, жинақты құрастыруға дайындық аз болған жоқ. Бұл тақырыптың ауқымдылығы сондай, оны толық игеріп кетуге бір адамның ғұмыры жетпейді.
Мәселен, алғаш рет Алаш қозғалысы басшыларының неге Семей қаласы мен оның өңірін, Ертіс және Есіл бойындағы елді мекенді өзінің тірегі есебі ретінде таңдағандығына, қазақ елінің алаштық басшылыққа сеніп, оның соңынан ергендігіне, азаттық үшін күреске қазақ қоғамындағы дәстүрлі әулет өкілдерінің белсенді атсалысқандығына, қазақ қоғамында тоталитарлық режімге оппозициялық күштердің болғандығына (әскер адамдары, зиялылар, мамандар, қарапайым қоғам мүшелері және олардың, мәселен, Ф.Голощекинді биліктен кетіруге күш салғандығына) құжаттық негізде жауап берілді. Бұл аталған мәселелерге байланысты жинақта ОГПУ-НКВД мекемелері жүргізген «Операция Парламент-2», «Жігіт» операциясы», «Сопы» операциясы», «Қарақұм» операциясы» сияқты істердің құжаттық материалдары айналымға тартылды.
Мәселен, орта дәулетті Абайдың ұлы Тұрағұл Құнанбаев 1928 жылы 19 қарашада тәркілеу ісіне байланысты құрылған округтік комиссияға тапсырған арызында есімінің ел арасында танымал бола бастауын азаттық қозғалысқа қызмет жасауымен байланыстырып, «Алашордаға бір мен емес, Николайдың темір бұғауында жаншылған қазақ ұлының бәрі қызмет етіп, бәрі де еліктегендігін» ақиқатты қабылдай алған адамға бұл тарихи ақиқат екендігіне куәлік беріп, ал большевиктер билігіне қатысты «ол кезде кеңес өкіметінің жолы не екенін, халыққа пайда-залалы қандай екенін оқыған азаматтар болмаса, мен секілді оқымаған қара қазақтың бірі де білмей адасқан», деп көрсетті.
Алаштанушы Берік Әбдіғалиұлы кітабында Алашорда үкіметінің Семей, Павлодар, Көкшетау, Ақмола қалаларын орталық ретінде алып, төрт полк және бір салт атты артиллериялық дивизион жасақтап, дивизия құру жоспарында болғандығын жазады. Алғашқы 750 салт атты жігіттен, 28 офицерден тұрған әскер полкі Семей қаласында жасақталған. Мұндай әрекетті жергілікті халықтың, өңірдегі ықпалды әулет және отбасыларының қолдауынсыз іске асыру, әрине, мүмкін емес-тін.
Көптомдықтың бірінші және тоғызыншы кітаптарында бұл іске Семей өңірінен Ике Әділев, Қаражан Үкібаев, Құлмырза, Ермұрза және Маты Қазанғаповтар, Солтүстік Қазақстан өңірінен Қафез Айбасов, Мұхаметжан, Қайыржан және Қайролла Мәкеновтар, Арыстан Есенов, Байғазы Ахметов және басқа дәулетті отағасыларының қаржылай қолдау жасағаны туралы құжаттық материалдар арқылы баяндалды.
Шығыс Қазақстандағы азаттық қозғалыс тарихында ұмытылмастай терең із қалдырған Райымжан Марсеков, Ахметжан Қозыбағаров, Мәннан Тұрғанбаев, Шәкәрім Құдайбердиев және басқа тарихи тұлғалардың қызметі көптомдықта құжаттық материалдар түрінде өз орнын алды.
Осы тұрғыда көптомдықта берілген фактілер жиынтығы кем дегенде мынадай екі тұжырымға жетелейді: Біріншіден, патшалық, оның ізімен қазақ жерінде күшке сүйеніп орныққан кеңестік-мемлекеттік жүйелер қазақ қоғамының үдемелі дамуын қамтамасыз ете алмаған билік түрлері болды. Екіншіден, 1917 жылы қазақ елі аумағында уездік, облыстық (қайсыбір өңірлерде болыстық) деңгейде құрылған Қазақ комитеттері, жыл соңына қарай Алашорда өкіметінің өмірге келуі Ә.Бөкейхан бастаған азаттық қозғалыс басшылығының патшалық биліктің отарлау саясатына, сондай-ақ В.Ленин бастаған большевиктер партиясының өктем ұстанымына берген жауабы-тын.
Ал ұлт тарихының аса жауапты сәтінде өмірге келген Алашорда өкіметі заңдық негізі айқын билік түрі болатын, ал оның биліктегі ұлыдержавалық саяси күштер тарапынан жойылуы антигумандық қиянат актісі есебінде мойындалуға лайық.
Міне, осы тұрғыдан көптомдықтың алғашқы алты томында берілген азаттық қозғалыс басшылығы мен осы ұстанымдағы тұлғаларға қатысты жүргізілген тергеу материалдары мен ОГПУ жанындағы «үштіктің» шығарған сот үкімдерін, біріншіден, Алаш-Қазақ ұлт-азаттық қозғалысын ұлттың тарихы жолындағы жағымсыз, реакциялық құбылыс ретінде қаралау әрекеті, екіншіден, қазақ халқының мемлекеттік тәуелсіздігі идеясы ұстанымындағы тұлғаларды саяси күрес кеңістігінен біржола кетіріп жою ісі, үшіншіден, алаштық буын жүргізген азаттық күресті ұлт жадынан өшіруді көздеген шараның көрінісі есебінде бағалануға тиіс.
Қазіргі таңда алашордалықтар ісіне байланысты Қазақстандағы ОГПУ өкілі жанындағы «үштіктердің» шешімдері Қазақстан Республикасы Жоғарғы соты тарапынан қайта қаралып сотқа тартылған тұлғалардың ісінде қылмыс құрамы болмағандықтан олар түгелдей ақталған (12-том).
Дегенмен осы уақытқа дейін бірінші тергеу ісі нәтижесінде атылған Ж.Аймауытовқа, Х.Ғаббасовқа, Д.Әділевке, А.Жүсіповке және Ә.Байділдинге байланысты шығарылған үкімнің саяси астары белгісіз күйде қалып келеді. Ендігі жағдайда бұл тақырып шешімін таппаған жұмбақ күйінде қала бергені дұрыс емес. Біздің түсінігімізде аталған тұлғаларға байланысты қабылданған шешім қазақ азаттық қозғалысының бетін қайтару, оны сындыру, қозғалысты бастаушы күштерге, оның қолдаушыларына жасалған ескерту ретінде қабылданғаны орынды болмақ. Мұндай шешімге негіз боларлық басқа себеп жоқ-тын. Яғни ОГПУ органдары қазақ жерінде күш алған ұлт-азаттық қозғалыс отын сөндіру ісімен тікелей айналысты және оны өзі де іштей түсінді.
Әңгімеміздің соңында осы 12 томдықты даярлау ісінде атсалысқан тарихшы әріптестерімнің, Президент архивінің ұжымының еңбегін ерекше айту маңызды.
– Әңгімеңізге рахмет.
Әңгімелескен –
Арман ОКТЯБРЬ,
«Egemen Qazaqstan»
АЛМАТЫ