Денсаулық • 23 Мамыр, 2025

Ерекше жеткіншекке – қапысыз қамқорлық

50 рет
көрсетілді
11 мин
оқу үшін

Өркениетті қоғам ерекше балаларды алаламай, мүсіркемей, қорған болып, қолдау көрсетуге тиіс. Оның ішінде аутизм спектрінің бұзылыстары бар балаларды ерте жастан ата-ана, мемлекет қолдаса, олардың өмірге бейімделуіне мүмкіндік артады.

Ерекше жеткіншекке –  қапысыз қамқорлық

Коллажды жасаған – Қонысбай ШЕЖІМБАЙ, «EQ»

Аутизмге шалдыққан 15 мыңнан астам бала бар

Көп жағдайда аутизм спектрінің бұзы­лыстары бар балаларға диагноз қойыл­ғанда, ата-аналар дәрігердің айтқа­нына бірден иланбайды. Нәрестенің ерек­шелігін қабылдай алмайды. Басқа емхан­аларды жағалайды, дәстүрлі меди­цина­ға жүгінеді. Баласы жүз пайыз жазы­лып кететін жол іздейді. Бармаған жері, бас­паған тауы қалмайды. Сөйтіп жүрген­де баланы, отбасын, өздерін әуре-сарсаңға салады. Қазіргі дамыған медицинаның мүм­кіндігі осындай диагнозы бар балаларды барынша өмірге бейімдеуге жәрдемдеседі.

Кейінгі деректерге зер салсақ, елімізде аутизмі бар 15 000-нан астам бала тұрады. Оның 7 мыңы мектеп жасына дейінгі балалар. Бұл – ресми ақпарат. Ал бейресми деректерде елдегі аутизмі бар балалар саны 35 000-нан асады. Дүниежүзілік денсаулық сақтау ұйымының мәліметіне сәйкес, әлемде шамамен 100 баланың біреуінде аутизм спектрінің бұзылуы байқалады.

АҚШ-тың Ауруларды бақылау және алдын алу орталығының ақ­параты бойынша, аутизм 36 бала­ның бірінде кездеседі. Аутизм диагнозы қыздарға қарағанда ұл­дарға төрт есе жиі қойылады. Мұ­ның қай-қайсысы да көңіл көншітерлік статистика емес. Ахуал бізде ғана емес, әлемде қиын болып барады. Дүниежүзілік ден­саулық сақтау ұйымы, еліміздің Денсаулық сақтау министрлігі тиісті іс-шараларды қабылдап жа­тыр. Аутизмі бар балалардың ел­дегі барша азаматтар секілді кедер­гісіз ортада өсуіне, білім алып, жұмыс істеуіне мемлекет те мүдделі.

 

Әр бала білім алуы керек

Мемлекет қолға алған қыруар жұмыстармен қатар, аутизмі бар балаларға «Болашақ» корпо­ра­тивтік қорының көрсетіп жатқан қолдауы ұшан-теңіз. Бұл туралы қордың Қамқоршылық кеңесінің төрайымы Динара Гапланнан сұрап білген едік.

– Қор 2015 жылдан бері ин­клюзивті білім беру жөніндегі жобаларды іске асырып келеді. Соның бірі ретінде «Әр бала мектепке баруға лайықты» деп аталатын бағдарламаны айтсақ болады. Бұл қадам – мектеп, балабақшалар­дағы аутизмі, дамуында басқа да ерек­шеліктері бар балаларға білім беру­дің инклюзивті моделін әзір­леу­ге, енгізуге бағытталған. 2015 жыл­дан бері еліміздің 24 қаласын­да 71 инклюзияны қолдау каби­неті ашылды. Аутизмі, дамуын­да басқа да ерекшеліктері бар 800-ден астам бала күнделікті мектеп­ке қатынауға мүмкіндік алды. 4000 маман, ата-ана оқудан өтті. Заң­намалық акті­лерге 100-ден аса ұсыныс енгізілді. Қордың инклю­зивті білім беру моделі еліміздегі Инклюзивті білім беруді дамы­ту жөніндегі экспе­рименттік алаң­дар желісіне, білім беру ұйым­дары­ның тізіліміне енді. Біздің үлгі бойынша құрылған 1 500 инклюзияны қолдау кабинеті еліміздің барлық аймағында ашық, – дейді Д.Гаплан.

«Болашақ» корпоративтік қоры ауқымды бір жобасын былтырдан бастап Астанадағы Қоғамдық тамақтандыру және сервис кол­лед­жінің ұжымымен бірге үйлес­тіріп келеді. Балалардың дамуын жетілдіретін, оқытып, біліктілігін шыңдайтын бастама жөнінде кол­ледждің өндірістік оқыту ше­бері Мәдина Кунапина айтып берді.

– Біз «Болашақ» корпоративтік қорымен бірлесіп, ерекше білім беруді қажет ететін балаларға ар­налған оқу-өндірістік комбинатын аштық. Ерекше қажеттілігі бар балалар тамақтандыруды ұйым­дастыру мамандығы бойынша кондитер, наубайшы, аспаздықты оқиды. Өндірістік сабақтарда студенттер өздері тамақ әзірлейді. Оқуға түскен соң араға алты ай ғана салып, қаладағы мейрамханаларда біліктілігін арттырады. Бірінші топтың 10 баласының ішінен 3 бала қазірдің өзінде жұмысқа орналас­ты. Олар колледжде оқып жүріп жұмыс істей береді. Бүгінде жоба аясында колледжге екінші лекпен студенттерді қабылдадық. Ондағы екі мамандықтың әрқайсысында 10 студенттен бар. Сондай-ақ колледж ұжымы ерекше қажеттілігі бар тігіншілерді де дайындап жатыр. Бұл – үлкен жетістік, – дейді М.Кунапина.

 

Аналардың жүгі ауыр

Аутизмі бар жасөспірімнің анасы Елена Смолыгинаның айтуынша, ерекшелігі бар балаға анадан артық ешкім қамқорлық жасай алмайды. Оның өмірге бейімделуіне, ортаны, әлемді тануына, бәрі-бәріне бірінші кезекте отбасы жауапты.

– Илья 2007 жылы дүниеге келді. Жүкті кезімде-ақ кез келген ана секілді баламыздың қандай адам болатыны туралы қиялдап, армандайтынмын. Оның достары, ортасы, әйел-балалары қалай болар екен дейтінмін іштей. Илья екі жасқа толғанда дәрігерлерден диагнозын естіп білдім. Бұрынғы арман-қиялдардың күл-талқаны шықты. Біраз жыл отбасымызбен қайғырып жүрдік. Осы кезеңде аутизм туралы ақпараттардың барлығын ақтардым. Небір ем-шараларға бардық, елдің айт­қа­нына сеніп, көрмегеніміз қалмады. Баланың өмірінен аутизмді біржола жұлып алып тастауға талмай талпындым. Оның бірі де нәтиже бермеді. Осылайша, қаражат пен уақыт жоғалттық. Илья деп жүріп, үлкен ұлымызға көңіл бөлуді қойдық. Менің білетінім, аутизмді баламның өмірінен алып тастау мүмкін емес. Қанша дегенмен, ол – өміріміздің бір бөлшегі. Егер одан әрі бақытты да ұзақ өмір сүруді ойласақ, баламызбен қоса аутизмді де бастан кешіруіміз керек. Мен қазір аутизмді жеңеді дейтін «ғаламат» дәрілер мен әдіс-тәсілдерді іздеуді доғардым. Себебі жоғарыда айтқандай, оны жою мүмкін емес. Балаға ешқандай маман дәл мен секілді қолдау, көмек көрсете алмайтынын түсіндім, – дейді Е.Смолыгина.

Елена ұлы Илья алты жасқа толғанда аутизм туралы оқуларға қатыса бастаған. Баланың дамуына қалай әсер етуге болатынын сол кезде түсінген. Алты жасында Илья анасын түсінбейтін, сөйлей де алмаған. Сосын ата-анасы ұлына бәрі өздері үйреткен. Балабақшаға апарған, сегіз жасынан үйден оқи бастаған. Баланың даму кезеңінің барлық сатысында Еленаның өзі қамқорлық танытқан. Қазір Илья 9-сыныпты тәмамдап жатыр. Сабақтан тыс паракаратэмен шұғылданады. Спорттағы жетістігі де жақсы. Елена­ның өзі қазір осы бағытта жұмыс істейді. Аутизмі бар бала тәрбиелеп отырған ата-аналарға көмектеседі.

 

Арманы асқақ Асылбек

Аутизм спектрі бұзылған бала тәрбиелеп отырған ата-аналар баланың дамытуға қатысты жасалған әрбір қадам бүгін болмаса ертең нәтиже беретінін айтады. Аспергер синдромы бар жасөспірім Асылбек Сатинов те мұны жақсы біледі. Асылбек Қоғамдық тамақтандыру және сервис колледжінде кондитер мамандығы бойынша білім алады. Аз уақытта өндірістік тәжірибеден өтіп, қазір кафеде жұмыс істеп жүр.

– Қаладағы мектепте жақсы оқы­дым деп айта алмаймын. Ағыл­шын, қазақ тілі, алгебрадан үлгерімім төмендеу болды. Шы­ғармашылыққа әуес едім. Оқушылар сарайындағы йога, теннис, актерлік шеберлік үйірмелеріне қатыстым. Былтыр анам кондитерлік курсқа баруға кеңес берді. Бұрыннан ана­ма ас дайындауға қолғабыс етіп жүр­ген соң, ұсынысты бірден қабылда­дым. Курстан кейін кафеге жұмыс­қа кірдім. Өзіме қаражат жинай бас­тадым. Қоғамдық тамақтан­дыру және сервис колледжінде теориялық сабақтарды былай қойғанда, тәжірибеде қамырдың небір түрін әзірлеуді үйреніп жүрмін. Тәттілердің түр-түрін пісіремін. Үйде ағам, қарындасым бар. Олармен де бос уақытты кө­ңілді өткіземіз. Бастысы, мен келешекте өзімнің қай салада дамитынымды, тәжірибе жинайтынымды білемін, – дейді Асылбек.

Асылбектің анасы Алмагүл Сатинова ұлына 4 жасында диаг­ноз қойылғанда сенбей, біраз қарсыласқанын айтады. Дәрігерлер қате тексерді деп үміттенген.

– Ұлымызға аспергер синдромы диагнозы қойылғанын естігенде сенбегенім рас, кейін көндіге бас­тадым. Өсе келе ерекше білім беруді қажет ететін балабақшаға барды. Ол кезде баламыз сөйлей алмайтын. Содан соң аутизмі бар балалармен жұмыс істейтін психологке жүгініп, соның айтқандарын үйде бұлжытпай орындап жүрдік. Ұлымыздың тілі 6 жаста шыға бас­тады. 8 жасында мектепке барды. Үйде күнде небір жаттығу жасайтынбыз. Режімге үйренді, қолынан келетін тапсырманың барлығын орындады. Мені таңқалдырған бір оқиғаны айтайын. Ұлымыз 5 жасар кезде саяхатқа шыққаны­мыз бар. Мен дәл сол кезеңде балам ештеңе түсінбейді, білмейді деп ойлаппын. Кейін сөйлей баста­ған­да сол саяхаттағы оқиғалардың бәрін айтып берді. Мен мұны психологтен сұрағанымда, ол Асылбек секілді балалардың дамуы «толқын» секілді болады деп түсіндірді. Кейде қатты дамыса, кейде кешеуілдейді. Ұлымыз небір үйірмелерге қатысты. Шы­ғармашылық жұмыстармен айналысты. Түсінгенім, баланың дамуына жасалған әрбір қадам нәтиже береді. Бірден білінбесе де келешекте байқалады. Балам­ның дамуына көмектескен ұстаздар­ға, мамандарға алғыс айтамын, – деп жүрекжарды лебізін білдірді А.Сатинова.

Бұл бағыттағы түрлі бағдар­ла­малар ерекше қабілетті балалар­дың колледжге оқуға түсіп, жұмыс­қа орналасуына мүмкіндігін арттырады. Әлеуметтік бейімдеу іс-шара­сы әрі тәртіп қағидаларын үйрету­ге септеседі. Жыл сайын «Бола­шақ» корпоративтік қоры, басқа да ұйымдар бар, түрлі іс-шаралар ұйымдастырады. Соның бірі – аутизм спектрінің бұзылыстары бар балалардың ата-аналары мен осы бағытта көмек көрсетіп жүрген мамандар бас қосатын «Аutism Talks» кездесуі. Осындай кездесулердің барлығында дерлік аутизмі бар бала тәрбиелеп отырған ата-аналар, кәсіби мамандар балаға бірінші кезек ата-ана сенімі қалқан екенін айтады. Біз де дамуында ерекше­лігі бар бала тәрбиелеп отырған отбасылардың үміті сөнбесін деп тілейміз.