Жыл сайын отандық кино саласының үздіктерін анықтайтын Қазақстанның киносыншылар қауымдастығы «Сыншылар таңдауы–2025» жүлдесі жеңімпаздарының есімін жариялады. Отандық киноның озығы мен үздігін анықтап, келешек бағыт-бағдарын айқындауды мұраты санайтын киносыншылар қауымдастығының бұл қызметіне биыл 10 жыл толып отыр.
Өткен жылдармен салыстырғанда өзгешелігі сол, биыл салтанатты марапаттау рәсімі өткізілмеді. Сыншылардың берген мәліметіне қарағанда, 2024 жыл Қазақстан кинематографиясы үшін ең табысты жыл болған. Отандық прокат пен халықаралық кинофестивальдарда 100-ден аса фильм ұсынылған. Бұл фильмдер жалпы құны 22,5 млрд теңгені құрайтын касса жинаған, оның ішінде сегіз картина миллиардтан асатын қаржыға қол жеткізген.
Ал биылғы «Сыншылар таңдауы» жүлдесіне 13 санат бойынша 22 фильм таласқа түскен. Мысалы, басқа аталымдарды санамаламай, «Үздік драма» аталымымен ғана сынға түскен «Талақ», «Жамбыл. Жаңа дәуір», «Тұл», «Велошах» фильмдерін атасақ, арасындағы Әділхан Ержановтың «Дала қасқыры» фильмін сыншылар бірауыздан «Жылдың үздік туындысы» деп таныған.
Барлық аталым арасында тартымдылығымен де, тартысты өтуімен де назар аударатыны – «Үздік әйел бейнесі». Бұрын «Қаратас ауылындағы оба», «Қаш» фильмдеріндегі рөлдерімен киносыншылар бағасын алып үлгерген Толғанай Талғаттан басқа ұсынылған бес актрисаның төртеуі бұл сайысқа бірінші рет қатысып отыр. Әділхан Ержановтың «Дала қасқыры» фильмінде белгілі актер Берік Айтжановпен бірге серіктесіп ойнаған Анна Старченко жасаған бейне өте күрделі.
Оның кейіпкері ішкі қарсылығын сыртқа шығара алмай арпалысып, тұтығып-тұлданып жүріп, фильмнің соңында тұлға ретінде жаңғырып, айналасын өзінің айқын дауысымен таңырқатады. Өзін-өзі жеңу жолындағы кейіпкердің ауыр тағдырының сенімді суреттелуі актрисаны үміткер үздіктердің қатарына жайғастырды.
Қазақ көрермені ортасында талқыға көп түсіп, төңірегінде таласты пікір, өткір сын көп айтылған «Нурикамал» мелодрамасындағы ақын әйелдің образы – Гүлбахрам Жебесінованың кинодағы жаңа белесі. Дәл осы образ актрисаны биылғы «Сыншылар таңдауына» жетелеп әкелді. Өлеңді құндақтаулы нәрестедей өбектеп, иіген жанының мөлдірін жырға айналдырып күн кешетін лирикалық кейіпкер композитор күйеуін сүйе тұра, оның да, өзінің де сезімінің алдында әлсіз. Ғайыптан пайда болып, жүрегіне алау жаққан жан жарының жазығы жоқ бейтаныс музасын бұл да бүкіл болмысымен қабыл алып, түсінетіндей. Құдіретті өнер үшін ерінің таңдауына құрметпен қарап, жаңа шығармашылық шедеврдің тууына мүмкіндік беруі керек. Өте нәзік әрі соншама күрделі бейне. Үміткер бесеу, таңдау – біреу. Амал не, бұл жолы сыншылардың бүйрегі «Нурикамалға» емес, «Дала қасқырының» бас кейіпкеріне бұрылып, күрделі психологиялық персонажды бейнелеген Аннаны «Үздік актриса» атандырды. «Үздік әйел бейнесі» туралы толымды пікірін белгілі киносыншы Гүлнар Әбікеева былай тарқатады: «Биылғы заңдылық қызық болып тұр. Сыншылардың сараптауына кино әлемінің есігін енді ашқан жаңа жұлдыздар емес, бұрын қуатты драмалық рөлімен танылған орта жастағы актрисалардың ойыны ұсынылып отыр. Бұл заманауи қазақ киносының алуан сипаты мен салмағын толыққанды көрсетіп тұрғандай. Негізінен, осының бәрі – әйел бойындағы мықты мінездің көрінісі. Шәрипа Оразбаеваның «Тұл» фильмінде Әмина Ермекова әкесінен де, анасынан да айырылған тұл жетімнің рөлін ойнайды. Тумай жатып тағдырдан теперіш көрген бейбақ баланың маңдайына мына дүниенің бүкіл бейнеті жазылған. Қарызға бату, несиеден көз ашпау, ер адамдардың зәбірі, күндіз-түні бел жазбай екі ауысымда жұмыс істеу жетім қыздың қалыпты өміріне айналып кеткен. Картина осы уақытқа дейін бірнеше жүлде иеленді, Бішкекте өткен кинофестивальда «Үздік сценарий» ретінде аталып өтті. Ал Әсел Аушакимованың «Велошах» фильмі Нью-Йоркте өткен «Tribeca» кинофестивалінің Гран-приін иеленді. Қазақ киносы Америкада бұрын-соңды мұндай жетістікке жетпеген. Бұл, ең алдымен, орталық телеарнаның тілшісі болып басты рөлді ойнаған Салтанат Наурыздың еңбегі. Бұл – қоғамдағы шындық пен билік үгіт-насихатының бір-бірімен үйлеспейтінін көрсететін трагикомедия. Ә.Ержановтың «Дала қасқыры» фильмі Тамараның тарихын тарқата отырып, астан-кестеңі шыққан қала ішінен жоғалған баласын іздеген ананың жанайқайын баяндайды. Баласын құтқару үшін бұрын тергеуші болған бүгінгі баукеспенің көмегіне жүгінуге мәжбүр. Міне, биыл сарапқа салынған фильмдердегі әйелдердің образы осындай қайшылығымен қызықты болып тұр» деп, киносыншы үміткер фильмдердің өн бойындағы әйел қайсарлығын ашып көрсетіп, жеке-дара атап өтті.
Сондай-ақ осы фильмдегі Берік Айтжанов та «Үздік ер адам бейнесін» жеңіп алды. «Екінші пландағы үздік әйел» бейнесі «Sheker. Соңғы мүмкіндік» фильміндегі Шұғыла Ешенова, «Екінші пландағы үздік ер адам бейнесі» «Үкім» фильміндегі Айбар Салыға табысталды. «Үкім» фильмі «Үздік жанрлық фильм» атанса, «Дала қасқырын» түсірген Әділхан Ержанов «Үздік режиссер», «Қарлығаш» фильмімен Малика Мұхаметжан «Үздік дебют», Әділхан Ержанов «Дала қасқырымен» және Данияр Саламат «Талақ» фильмі үшін «Үздік сценарий» иесі деп танылды. Еркінбек Пытыралиев «Үздік оператор», Ермек Өтегенов «Үздік қоюшы суретші», «Махаббат сарбазы» фильміне жазған музыкасы үшін Байғали Серкебаев «Үздік композитор», Jeltoksan «Алматы, мен сені сүйем» әнімен «Үздік ән» аталымындарында жеңімпаз деп танылды.
Киносыншылар қауымдастығы биыл жаңа мүшелермен толықты. Олар – кинотанушы Әлем Дәулетқұлов және киносыншылар Ботагөз Койлыбаева мен Рамазан-Мәлік Елеусіз. Сондай-ақ өткен жылдың тағы бір елеулі жаңалығы, Қазақстанның киносыншылар қауымдастығы «ФИПРЕССИ» халықаралық кинопресса федерациясының құрамына кірді.
АЛМАТЫ