Жаңартылған мазмұн сапаны жақсартады
Елімізде реформаға жиі ұшырайтын екі сала болса, соның бірі – білім. Әйтеуір, осы салада өзгерістер болады да жатады. Былтыр жалпы білім беретін мектептердің оқу бағдарламасы жаңа мазмұнға көше бастағанда қоғамның пікірі екіге жарылды. Көп ата-ананың көкейінде «бұрыннан қалыптасқан классикалық жүйемен оқыта берсе қайтеді, бәріміз де сонымен оқып-ақ адам болдық қой» деген ой тұрды. Алайда білім саласындағы мамандардың өз уәжі бар. Олардың пікірінше, білім саласы да бір орнында тоқтап қалмай, әрі қарай дамуы керек. Ғылым мен технологияның қарқынды дамуы оқыту әдістемелеріне де түбегейлі өзгерістер енгізуді талап етіп отыр. Осыған сәйкес білім берудің бас-ты құралы – оқулықтар да заман талабына сай өзгеруі тиіс. Біздің сауалдарымызға жауап берген Білім және ғылым министрлігі «Оқулық» республикалық ғылыми-практикалық орталығының директоры Бейбіткүл Кәрімованың айтуынша, оқулықтар оқушылардың бойына рухани құндылықтарды сіңіріп, ғылыми дүниетанымын кеңейтіп қана қоймай, заманға сай жаңаша көзқарас қалыптастырып, өздігінен іздену, оқу қабілетін шыңдай алуы қажет. Осыған байланысты мектеп оқулықтарында теориялық материалдар мен мәтіндердің көлемі азайтылып, оқып жаттауға лайықталған тапсырмалардың орнына баланы өздігінен ойлануға және ізденуге жетелейтін шығармашылық тапсырмалар, тәжірибелік дағдыларын дамытуға бағытталған оқу материалдары көбейтілген. Мысалы, бұрынғы «Қазақ тілі» пәні оқулығында ережелер, ұғым-түсініктер көп болса, қазіргі оқулықта әртүрлі тақырыптағы мәтін көп, яғни оқушының жеке дара шығармашылығын дамытатын жаттығуларға көбірек орын берілген.
Жаңартылған білім берудің басты ерекшелігі – оқытудың шиыршық жүйесімен жүргізілуі. Бұл дегеніңіз мектепте өткен тақырыптар 11 жыл бойы қайталанып, бала сыныпқа көшкен сайын күрделеніп отырады. «Жаңартылған білім жүйесі – сапаға бағытталған бағдарлама. Оқушыға сапалы білім беру ортасын құра отырып, сын тұрғысынан ойлау, зерттеу, тәжірибе жасау, жеке, жұппен және топпен жұмыс істей білу қарымын дамытуға көмектеседі, Мысалы, бастауыш сынып пәндеріне арналған оқу бағдарламалары оқушыларды шынайы проблемаларды анықтап зерттеуге үйретеді», дейді Б.Кәрімова.
Жаңартылған мазмұн Үкімет қабылдаған мемлекеттік жалпыға міндетті білім беру стандартына және Білім және ғылым министрлігі бе- кіткен типтік оқу бағдарламаларына сүйене отырып жасалған. Білім мен ғылымды дамытудың мемлекеттік бағдарламасына сәйкес, 2016-2019 оқу жылдарында білім мазмұны толық жаңартылады. Жаңа стандарт бойынша, білім беру оқушыларымыздың жан-жақты сауаттылығын дамытуға бағытталуы керек. Басқаша айтқанда, бұрын жеткіншектердің мектеп қабырғасынан қандай білім алып шыққаны маңызды болса, қазір сол білімді өмірде қалай жүзеге асыра алатыны бірінші кезекте қарастырылады.
Оқулықтар қатаң сүзгіден өткізіледі
Хош делік. Ал оқушыларды өз бетінше ізденуге, ақпараттарды сыни тұрғыдан ой елегінен өткізуге да-йындайтын жаңартылған мазмұнға оқулықтарымыз әзір ме? «Оқулық» республикалық ғылыми-практикалық орталығы мамандарының айтуынша, оқулықтарды баспалар әзірлейді. Бүгінде елімізде оқулық жазумен 20-ға жуық баспа айналысады екен, яғни бәсекелестік баршылық. Демек, әрбір баспа өз өнімін сапалы шығаруға ұмтылады деген сөз. Сол баспалардың жазған оқулықтары білім беру ұйымдарына жеткенше сараптаманың бірнеше сатысынан өтетін көрінеді. «Оқулықтың сапалы жазылуы ең алдымен авторлардың біліктілігі мен тәжірибесіне тікелей байланысты. Біздің орталық та оларға ғылыми-әдістемелік көмек көрсетеді. Білім беру саласында болып жатқан жаңалықтардан педагогтар мен авторлар, сарапшылар қауымын хабардар етіп, жаңа талаптарды түсіндіру мақсатында жыл сайын семинарлар, оқыту курстарын, халықаралық ғылыми-практикалық конференция өткізіп келеміз», дейді орталық директоры.
Бейбіткүл Сәрсемханқызының айтуынша, оқулықтарды әзірлеу, сынақтан және сараптамадан өткізу министрлік арнайы бекіткен қағидалар бойынша жүргізіледі. Оның ең бастысы – ғылыми-педагогикалық сараптама. Бұл – «Оқулық» ғылыми-практикалық орталығының да негізгі қызметі. Сараптама сапалы болуы үшін орталықта білікті ғалымдардан, жоғары санатты мұғалімдерден және әдіскерлерден құралған сарапшылар базасы жасақталыпты.
Орталыққа келіп түскен оқулықтарға сарапшылар нақты критерийлер бойынша ғылыми және педагогикалық сараптама жүргізеді. Сараптама қорытындысынан кейін ескертулері бар оқулықтар баспаларға қайта өңдеуге жіберіледі. Ал сараптама критерийлеріне мүлдем сәйкес келмеген оқулықтар іріктеуден алынып тасталады екен.
Ережеге сәйкес, ғылыми-педагогикалық сараптама кезінде оқулықтардың жобасы «Оқулық» орталығының «Қоғамдық бақылау» порталына орналастырылады. Бұл да сараптама жүргізудің негізгі міндетті бөлігі. Демек, оқулықтардың алғашқы нұсқасынан бастап, оның сапалы шығуына Қазақстанның әрбір азаматы атсалысып, ұсыныс-пікірін білдіре алады. Портал іске қосылған екі жыл ішінде 2, 5, 7-сынып оқулықтарына қатысты жұртшылықтан 5 мыңнан аса ескерту мен ұсыныстар келіп түсіпті. Сын-ескертпелердің ешқайсысы ескерусіз қалмай, оқулықтарды өңдеу кезінде қаперге алынған. Сондықтан жаңадан жазылып жатқан оқулықтарды бір қарап шыққысы келгендердің www.expert.okulyk-edu.kz сайтына кіріп, пікір қалдыруына болады.
Бастауыш сыныптарға арналған бірыңғай базалық оқулықтар енгізіле бастағаны белгілі, яғни 1- 4 сыныптар үшін әрбір пәннен бір ғана ең үздік оқулық таңдалып алынады. Бұл да қосымша жауапкершілік. Сондықтан бастауыш сынып оқулықтары сараптамаға қоса, кейбір мектептерде қанатқақты жоба ретінде оқытыла бастаған. Былтырғы оқу жылында 1-сынып оқулықтары, биыл 2-сынып оқулықтары 30 мектепте сынақтан өткен.
Жалпы, негізгі және жалпы орта білім беру деңгейлерінде бірыңғай базалық оқулықтар 2020 жылдан бастап енгізілетін болады. Әзірше бұл деңгейлерге арналған оқулықтар баламалы негізде қолға алынған.
Сонымен, алғашқы сараптамадан соң өңделіп, қайта сараптамадан табысты өткен оқулықтар пәндік комиссия қарауына жіберіледі екен. Бұл комиссияның жұмысын Білім және ғылым министрлігі ұйымдастырады. Биыл Пәндік комиссия құрамы кеңейтіліп, оның құрамына оқулықтардың сапасын бағалау үшін Парламент депутаттары, қоғамдық ұйым өкілдері, білікті ғалымдар мен ұстаздардан тұратын 120-дан астам адам енген.
Оқулықтарды іріктеудің ең соңғы сатысы – республикалық комиссия. Республикалық комиссия пәндік комиссия мүшелері ұсынған оқулықтар мен оқу-әдістемелік кешендерін білім беру ұйымдарына пайдалануға ұсыну туралы шешім қабылдайды.
Биылғы сараптама нәтижесі бо-йынша сараптамаға келіп түскен 2, 5, 7 – сыныптарға арналған 239 оқулықтың ішінен 131 оқулық, яғни 54,8 пайызы 2017-2018 оқу жылында білім беру ұйымдарына пайдалануға ұсынылған.
Оқушылардың сөмкесі жеңілдейді
Оқулықтардың салмағына қатысты да сын көп. Мектеп табалдырығын жаңадан аттаған кіп-кішкентай балдырған кітап толы ауыр сөмкесін әрең көтеріп бара жатады. Баланың өзінен сөмкесі үлкен. Тиісті талаптар бойынша 1-4 сыныптардың оқулығы – 300 грамнан, 5-6 сыныптардың оқулығы – 400 грамнан, 7-9 сыныптар – 500 грамнан, 10-11 сынаптар 600 грамнан аспауы тиіс екен. Жалпы, оқулықтардың салмағына, қаріптердің көлеміне және безендірілуіне қойылатын талаптарды белгілеу және орындалуын талап ету Денсаулық сақтау ми- нистрлігі Қоғамдық денсаулық сақтау комитетінің құзыретінде. Яғни, баспалар оқулықтарды әзірлеп болған соң, оның санитарлық талаптарға сәйкестігін тексеру үшін осы комитетке жібереді. Ондағылар егер оқулықтар барлық талап үдесінен шықса, оң қорытынды береді. «Оқулық» республикалық ғылыми-практикалық орталығы мамандарының айтуынша, жаңа мазмұндағы оқулықтардың ерекшелігі, оқулықтар мен жұмыс дәптерлері бірнеше бөлімге бөлінген, яғни оқушы алғашында бір кітапты ғана алып жүреді. Бұған қоса, оқушы дәптерлерін мектеп шкафтарында қалдырып кету мәселесі де ұсыныс ретінде айтылып жүр. Бұл да баланың иығына түсер салмақты азайтар еді. Жалпы, оқушы портфелінің ауырлығын оқу кестесін тиімді құру арқылы да ішінара реттестіріп шешуге болады, дейді мамандар.
Қалай дегенде де, мазмұны жаңарған, мұқабасы жұқарған оқулықтардың оқушыларға қаншалықты сапалы білім беретіні – алдағы уақыттың еншісінде. Мамандардың айтуынша, өткен оқу жылының соңында 1-сынып оқулықтарының сапасы мен тиімділігіне мониторинг жүргізіліп, оған қатысқан 14 облыс пен Астана, Алматы қалаларының мұғалімдері оқулық материалдарының мазмұндық-логикалық біртұтастығына, жүйелілігі мен түсініктілігіне оң баға беріпті.
Қымбат ТОҚТАМҰРАТ,
«Егемен Қазақстан»