• RUB:
    6.31
  • USD:
    512.34
  • EUR:
    582.07
Басты сайтқа өту
Сұхбат 10 Сәуір, 2025

Болат ТІЛЕП: Педагогикалық оқу орындарының мектеппен байланысын күшейту керек

216 рет
көрсетілді

Абай атындағы Қазақ ұлттық педагогикалық университеті республикада педагогикалық кадрлар даярлаудың ұстаханасы ғана емес, сондай-ақ ғылыми-әдістемелік қолдау орталығы саналады. Басқарма төрағасы-ректор Болат Тілеппен сапалы білім, жаңа формациядағы мұғалім, білікті маман әзірлеу мүмкіндіктері туралы сұхбаттасқан едік.

– Болат Анапияұлы, Мем­лекет басшысы Ұлттық құрыл­тайда ақын мерейтойына орай Абай институттары желісін күшейтуді тапсырды. Бүгінде бірқатар шетелде Қазақстан уни­верситеттері ашқан Абай орта­лықтары жұмыс істейді. Олар қандай әдістемеге, бағдарламаға сүйенеді?

– Мемлекет басшысының бұл бастамасы ұлттық руханиятты әлем­ге танытып қана қоймай, осы инс­титуттар арқылы ауқымды ғы­лыми зерттеу жұмысын жүр­гізуге зор мүмкіндік ашады. Мұны Конфуций, Гёте, Сервантес инс­титуттарының көпжылдық тәжі­рибесінен көреміз.

Хакім Абай атындағы Қазақ ұлттық педагогикалық универ­ситетінде «Абайтану» пәні бо­йынша бірегей ғылыми мектеп қалыптасқан. Осы ғылыми әлеуетті пайдалана отырып, университет 2011 жылдан бастап шетелдік әріптес жоғары оқу орындары жанынан Абай орталығын құруды қолға алды. Бүгінге дейін Түркия, Польша, Қытай, Вьетнам, Ресей, Өзбекстан сияқты елдерден, ұзын саны 7 халықаралық орталық құ­рылды.

Енді осы орталықтардың жұ­мы­сын жүргізетін маман мәселе­сі қолбайлау болып отыр. Өйтке­ні білікті абайтанушы-ғалымды та­уып, оның жалақысы мен шетел­де өмір сүруіне жағдай жасау қа­жет. Бізде мықты абайтанушы ма­ман жетерлік. Бірақ университет­тің оны шетелде ұстауға құқық­тық та, материалдық та шамасы жете бермейді. Өкінішке қарай, осы мәселенің шешімі болмаған­нан кейін көп орталығымыз қағаз жү­зінде қалып қояды. Сондықтан Ш.Рашидов атындағы Самар­қанд мемлекеттік университеті жа­нынан Абай орталығын ашуды жос­парлап, маман мәселесін шештік. Жалпы, бұл орталық­тың тұрақты жұмыс істеуіне Қазақстанның Өзбек­стандағы елшісі Бейбіт Атамқұлов пен бірқатар отандық бизнес өкілі қолдау көрсетті. Соның арқасында Өзбекстанда Абай орталығының толыққанды ғылыми зерттеу үлгісін жасадық.

– Соңғы жылдары еліміздегі бірқатар жоғары оқу орны халықаралық рейтингте жоғары көрсеткішке ие болды. Алайда рейтинг пен сапалы білім әр кез үйлесе бермейтіні жиі айтылады. Рейтингке қатысудың қандай артықшылығы бар?

– Жалпы, халықаралық рейтингтерге қатысу негізгі мақсат та, міндет те емес. Бұл академия­лық, ғылыми әлеуетімізді және білім сапасын бағалап, оларды әлемдік трендтермен салыс­тыру арқылы даму бағдарын анықтап, жетілдіруге керемет мүмкіндік. Қазір университетіміз әлемдік ТОП-700-ге кіреді. Бұл – ҚазҰПУ сияқты бейінді жоғары оқу орны үшін жақсы көрсеткіш. Көздеген межеміз – ТОП-500. Қазір­дің өзінде Абай университеті елі­міз бен Орталық Азияның педагогикалық білім жүйесінде жетекші орынға ие. Оған негіз болған, әрине, осы 97 жылда жинақ­талған зор академиялық тәжі­рибе мен ғылыми-әдістемелік мек­теп. Біздің университеттің тарихы сонау 1918 жылы Ташкентте Сұлтанбек Қожановтың атсалысуымен ашылған тұңғыш «Қазақ мұғалімдер курсынан» бастау алады. Араға 10 жыл салып осы курс­тар негізінде Алматыда Алаш зия­лылары Санжар Асфендия­ров, Ахмет Байтұрсынұлы, Халел Досмұхамедұлы, Әлімхан Ерме­ков, Мұхтар Әуезовтің қатысуы­мен Қазақ университеті, одан бері Қазақ педагогикалық институты пайда болады. Демек оның алғашқы оқу-әдістемелік жүйе­сін құрған да, бәсекеге қабілетті білім­нің іргетасын қалаған да осы ұлт зиялылары еді.

Жүз жылға жуық тарихында оқу ордасынан 250 мыңнан астам түлек түлеп ұшты. Еліміздегі 7 мыңнан астам мектептің барлығында дер­лік біздің университетті бітір­ген түлектер жемісті еңбек етеді. Ал­дағы уақытта да шағын кешенді және жайлы мектептерге сапалы кадр даярлауда бай тәжірибесімен қатар университет жоғары ғылыми академиялық әлеуетін күшейте бермек.

– Бүгінде педагогикалық жоғары оқу орнын бітірген түлектерді сертификаттау үрдісі қолданыла бастады. Енді оқу-әдістемелік, ғылыми әлеуеті басым оқу орнын бітірген түлектер үшін қосымша тестілеуден өту қаншалықты қажет?

– Ұстаз – бала санасының па­дишасы. Сондықтан баламен жұ­мыс істейтін әрбір маман (ата-анадан бөлек әрине) үшін қо­сымша сынақ жүйесі міндетті түр­де болуы керек. Бұл – менің жеке ойым. Мәселенің байыбы­на бару үшін оның себебін жан-жақты қарастыру қажет. Бүгін­де республика өңірлеріне педа­гог кадрларды 2 ұлттық, 3 өңір­лік жоғары оқу орны даярлайды. Абай университеті – осы оқу орындарының қатысуымен құ­рылған оқу-әдістемелік бірлес­тік­тің негізгі үйлестіруші орталығы. Яғни университеттегі барлық бі­лім бағдарламасы осы бірлестік­тің елеуінен бір өтсе, халықара­лық аккредитациядан тағы өтеді. Ал енді бұл бағдарламаны студент игере алмай, қосымша сынақ­тан өте алмай жатса, онда мәселе­нің себебін мектептен іздеу қа­жет. Атап айтсақ, мектеп бітірген түлек­тердің жоғары оқу орнына да­йындықсыз келуі. Меніңше, бұған мектептегі білім сапасына ғана емес, педагогикалық жоғары оқу орындары мен мектептер арасындағы байланыстың дұрыс жолға қойылмағандығына артылатын әділетті айып деп қарау керек. Өйткені бәсекеге қабілетті маман даярлаудың негізі оқу үрдісінің тәжірибеге сүйенуімен тығыз байланысты.

Соңғы жылдары осы олқы­лықтың алдын алу үшін университетте «Мамандыққа кіру» жобасы іске асты. Түлектер мектептерге бармастан бұрын бағалау тестінен өтеді. Енді мәселенің жағымды тұсына тоқталар болсам, университетке студенттердің 80-85 пайызы ауылдан келіп оқиды. Олардың дені еңбек жолын ауыл мектебінен бастайды. Былтыр­дан бастап 4-курс студенттерін мектептерге 7 ай тәжірибеден өтуге жіберу үрдісі қолға алынды. Нәтижесі жаман емес. Тек бір ғана дуалды оқыту бойынша былтыр 40 шақты студент білім алып, жұмысқа орналасты. Биыл бұл көрсеткіш 108-ге жетіп отыр. Дуалды оқытудан тыс 300-ден астам студент тәжірибе­ден өткен мектепте жұмысын жал­ғастырады. Алдағы оқу жылында студенттерді толықтай бір курс бойы тәжірибеден өтуді іске асырғалы отырмыз.

– Білімі озық елдер үлгісін оқу үрдісіне енгізу тәжірибеде бар. Бүгінде сапалы білім беруде көш бастаған елдер тәжі­рибесінде педагогтерге қандай талап қойылады? Олар несімен озық?

– Дамыған елдерде педа­гог­ ма­мандығы рухани да, ма­те­­­риал­дық жағынан да жоға­ры мәр­те­беге ие. Мысалы, Еуро­­пада мұға­лімдер даярлай­тын озық уни­вер­ситеттің бар­лығы тә­жірибеге негізделген оқу жүйе­сіне сүйенеді. Инфрақұрылымы да, білім жүйесі де соған бейімделген. Студенттер түске дейін университеттің бір оқу корпусында теориялық бі­лім алса, келесі оқу корпусында бастауыш орта мектепте сабақ беріп, алған білімін тәжірибе­мен ұштастырады. Бұл студенттің мектеп өміріне тікелей араласуына мүмкіндік береді. Орта білімі озық елдер Финляндия, Синга­пур, Оңтүстік Корея, Жапония­ның қай-қайсысын алсақ та, табысты білім жүйесінің негізгі факторы – педагогикалық жоға­ры оқу орындарына, мұғалім­дерді даярлау жүйесіне қойылатын та­лаптың жоғарылығы. Оқу орындарына іріктеу қатаң. Сол үшін де мұғалім мамандығы ең беделді. Оқуға түсуге үміткерлер жоғары академия­лық көрсеткіштерке ие болуымен қа­тар бірнеше кезең­нен тұратын күрделі конкурс­тан өтіп, педагогика­лық қабілетін дәлелдейді. Бола­шақ мұғалімдер өз пәнін ғана емес, сонымен қа­тар заманауи оқы­ту әдісін, психологияны, инклю­зив­ті білім және цифрлық техно­логияларды меңгеруі шарт. Мұ­ға­лімдерді даярлау мектептегі ұзақмерзімді тәжірибелік жұ­мыс­тармен ұштасып, шебер тәлім­герлердің жетекшілігіне жү­гінеді. Мысалы, Финляндия­да педа­гогикалық мамандыққа түсу өте қиын. Үміткерлердің 10 пайызы ғана қабылданады. Мұғалім болып жұмыс істеу үшін магистр дәрежесін алу міндетті, педагогикалық тәжірибеге, зерт­теушілік қызметке басымдық бері­леді. Сингапурда жоғары оқу орындарына қабылдау жо­ғары бәсекелестік негізінде жүр­гізіледі. Мұғалімдерге тұрақты жоғары жалақы, мансаптық өсу мүмкін­дігі қарастырылған. Педагогтер­дің кәсіби дамуына үздіксіз инвестиция салынады. Ал Жапо­ния­да ұстаз мәртебесі, тіп­ті, сак­ралды сипатқа ие. Қоғамда ұстаз­ға деген құрмет өте жоғары. Осы орайда сапалы кадрлар даяр­лау ісінде әлемдегі озық жүйелер­ге арқа сүйеп, заманауи сапалы білім деңгейіне жетуді мақсат етіп келеміз.

– Университетте бұл бағытта іске асып жатқан жобалардың нәтижесі туралы айтсаңыз?

– Біз қоғамның қажетіне, мен­­талитетіне сәйкес озық үл­гі­лерге арқа сүйейміз. Осы орай­­да Дүниежүзілік банктің қол­да­уымен 2023 жылдан бас­тап «Пе­дагогикалық әлеуетті кү­шейту» жобасы аясында Ғылым және жоғары білім министрлігі, Назарбаев уни­верситеті және Финляндия­­ның HAMK Univer­sity, JAMK Univer­sity сарапшыларының қатысуы­­мен әзірленген 30 инновациялық бі­лім бағдарламасы негізінде кадрлар­­ды республика деңгейінде даяр­лау қолға алынды. Бүгінде 1-2-курс студенттері педагогикалық бі­лім берудің жаңа моделін мең­ге­ріп, заманауи цифрлық трансформациядан өтіп, жаһандану талаптарына бейімделіп жатыр. Ал білім бағдарламаларының бәсекеге қабілеттілігін жыл са­йын халықаралық ұйымдар аккредитациядан өткізеді. Осыған орай университеттің 189 білім бағдарламасы сараптамадан өтіп, оның 30 пайызы заман талабына сәйкес келмейтіні анықталды. Осылайша, білім бағдарламала­рын заман талабына сай жаңалап отыру үрдісі тиімді іске асты.

– Елімізде шетел универ­ситеттерінің филиалы ашылып, қос дипломды бағдарлама жүзеге аса бастады. Бірлескен білім бағдарламасының тиім­ділігі қандай деп ойлайсыз?

– Тиімділігі айтарлықтай жо­ғары. Өйткені университет негізінен әлемнің ТОП-500 университетіне кіретін жоғары оқу орындарымен ынтымақтастық орнатуды мақсат етеді. Қазіргі таңда алыс-жақын 26 елдің жоғары оқу орны, ұйым­да­ры және ғылыми зерттеу институттарымен ынтымақтас­тық­та 139 халықаралық шарт пен меморандумға қол қойылды. Серіктес 30 жоғары оқу орны бар. Олардың 10-ы ТОП-500 универ­ситет қатарында. Франция, Польша, Ресейдің жоғары оқу орындарымен 14 қос дипломды бірлескен бағдарлама іске асып жатыр. Биыл Қытай, Түркия, Ресей, Еуропа жоғары оқу орындарымен қос дипломды білім бағ­дарламалар санын 25-ке дейін ұлғайту көзделіп отыр. Оқытудың бұл түрі студенттерге де, университет үшін де көптеген артықшылық береді. Қос диплом алған студенттер бәсекеге қабілетті.            

– Жоғары оқу орындары инно­вациялық әлеуетін арттырып, тәжірибеге бағытталған сала­ларға басымдық беруде «зерт­теу университеті» мәрте­бесін алуды мақсат етеді. Педаго­гикалық оқу орны үшін «зерт­теу университетінің» жаңа­шылдығы қандай болмақ?

– Жаңашылдық, әрине, бар. Айталық, Абай университеті 2023–2029 жылдарға арналған даму бағ­­дарламасына сәйкес білім сала­­сындағы ғылыми зерт­­теу­лер­дің күн тәртібін анық­тайтын «пе­дагогикалық зерттеу универ­ситетіне» айналуды көздеп отыр. Осы уақытқа дейін университетіміз негізгі миссиясын мектептерге мұғалім даярлау ісі деп баға­лады. Десе де, қаншалықты жалпы­ұлттық деңгейде болса да, оқу орны жылда 2,5-3 мың педагог маманнан артық даярлай алмайды. Ал бұл көрсеткішпен бір Алматы мен Жетісу өңірінің тапшылығын өтеуі қиын. Әр өңір өз маман тапшылығын сол өңірдегі ЖОО арқылы шешуге тиіс. Ал Абай университеті, ұлттық академиялық басымдық орталығы ретінде, мық­ты ғылыми-методикалық базасы бар зерттеу университеті дәре­жесіне көтерілуі керек.

Осы мақсатта университет­тің жоғары ғылыми кадрлық әле­уетіне, ғылыми зерттеу жұмы­сына басымдық берілген. Был­тыр 100-ден астам ғылыми жоба жүзеге асса, «Abai LABS» ғылыми-ин­новациялық парк жанында 11 ғылыми зертхана және орталық жұмысы жанданып жатыр. Был­тыр Ғылым және жоғары білім министрлігінің Ғылым коми­теті тарапынан жалпы сомасы 1,7 млрд теңгеге 73 ғылыми жоба қар­жыланды. Университетішілік ша­ғын ынталандыру жобаларына ­­145 млн теңге бөлініп, 32 ғылыми ­жоба іске асты. Биыл бұл бағыт­тағы жобаларға 206 млн теңге бөлініп, 43 ғылыми жобаға кон­курс жария­ланды.

– Елімізде жалпы білім бере­тін, сондай-ақ жекеменшік мектепте ерекше қажеттілігі бар балаларды оқыту көкейкесті мә­селенің бірі. Осы бағыттағы жұмыстарға тоқталсаңыз?

– Абай атындағы ҚазҰПУ инклюзивті білім, арнайы педагогика саласына мамандар даярлайтын бейінді оқу орны саналады. Біздің ғалымдар инклюзивті педагогика бағытында бірегей ғылыми-әдістемелік базасын қалыптастыра отырып, ерекше білім қажеттілігі бар бала­ларды оқытудың заманауи әдіс­темесін әзірлейді. Бұдан бөлек, орта білім ұйымдарына, арнайы инклюзивті мектептерге, аутизм орталықтарына университет мамандары тарапынан әдістеме­лік көмек көрсетіледі. Жақында университетте мұғалімдер мен прак­тиктер үшін инклюзивті білім берудің виртуалды зертханасы ашылды. «Инклюзивті білім беру ортасы», «Арнайы педагогика» бағыттары бойынша біліктілік арттыру курстары өтіп тұрады. Магистратура деңгейінде «Арнайы педагогика: аутизм спектрі бұзылған балаларды қолдау», «Эргопедагогика», «Кли­никалық психология» білім беру бағдарламасы әзірленді.

Жалпы алғанда, Абай уни­верситетінің бұл бағыттағы ғы­лыми әлеуеті мемлекеттік немесе жекеменшік мектептерде ерекше қажеттілігі бар балаларды оқыту мәселесін шешуге қауқарлы. Бұл жолда бізге кедергі ең үлкен проблема – университет­тің өзіне тиесілі тәжірибелік алаңдар мен лайықты инфрақұрылымның болмауы. Оны шешудің тиімді бір жолы ретінде Алматы қаласы әкімдігіне біздің жоғары оқу орнының Педагогика және психология факультетіне жапсарлас орналасқан С.Бегалин атындағы балалар кітапханасының қазіргі таңда бос тұрған қапталында ерекше балаларды оңалту ресурстық орталығын құру туралы ұсыныс жасаған едік. Оң жауап аламыз деген үміттеміз.

 

Әңгімелескен –

Эльвира СЕРІКҚЫЗЫ,

«Egemen Qazaqstan»