Қоғам • 08 Сәуір, 2025

Пәтер жалдау неге қиын?

196 рет
көрсетілді
7 мин
оқу үшін

Өмір сүруге, білім алу мен жұмыс істеуге қолайлы жағдай іздеумен адамдардың мегаполистерге ағылуы елдегі урбандалу үдерісін үдеткені белгілі. Көші-қонның белең алуымен тұрғын үй жалдауға деген сұраныс барған сайын артып келеді. Бұл әсіресе студенттерге, жас мамандарға, жұмысшы миг­ранттарға қатысты. Алайда жалдау нарығындағы ұсыныстың бұл өсімге сәйкес келмеуі соңында бағаның өсуімен түйінделетіні анық.

Пәтер жалдау неге қиын?

Құрылыстың белсенді қарқы­ны­на қарамастан, жалға бері­ле­тін сапалы тұрғын үй ұсы­нысы әлі де шектеулі. Жаңа пәтерге үміт артуға қалтасы көтере бермейтін халықтың орташа, төмен санатының талай жыл жөндеу көрмеген ескі үйлерді паналаудан басқа амалы жоқ. Өз кезегінде барлық тауар­лар мен қызметтердің (құрылыс материалдары, коммуналдық қызметтер, тұр­ғын үйді ұстауға байланысты басқа да шы­ғын­дар) құнына әсер ететін инфляция да жал­ға алушыға салмақ түсіреді. Бірақ қан­ша жерден қымбат, тапшы болса да жұрт­тың бас ауруы­на айналған баспана – бәрібір бас­ты қажеттілік болып қала бермек.

Жыл басында абаттандырылған пә­тер­­ мен үйді жалға алу бағасы­ның индексі өткен жылдың сәйкес кезе­ңі­мен салыстырғанда 10%-ға жетті. Абат­тандырылған тұрғын үйдің бір шаршы метрін жалға алудың орташа құны бүгінде 4,5 мың теңгені құрайды. Яғни ауданы 50 шаршы метр стандартты екі бөлмелі пәтерді жалға алу кезінде қатардағы отбасы айына орта есеппен 226,7 мың теңге жалдау ақысын төлейді деген сөз. Кеңірек орын қажет ететін отба­сыларға 70 шаршы метрлік пәтерді жалға алу 317,3 мың теңге болады. Коммуналдық қызметтерге, интернетке, автотұраққа қосымша шығындар өз алдына. Әдеттегідей, жалға берілетін ең қымбат баспана – Алматы мен Астанада. Ұсыныс 50 мың теңгенің күрделі жөндеуді қажет ететін пәтерінен басталып, айына 3 миллион теңге тұратын элиталық тұр­ғын үй кешеніндегі сәнді пәтердің ара­сын шарлап жүр. Қала шетіндегі қолже­тімді баспана да қымбаттай бастаған. Ор­та­лықта жақсы жөндеуден өткен екі бөл­мелі пәтердің жалдау бағасы 350 мың­ның үстінде. Тіпті Астанада айына 6 миллион теңгеге бағаланған дизайнер­лік бес бөлмелі пәтер де бар. Елордада екі бөлмелі пәтерді жалға беруші шамамен 250-300 мың теңге (бұл орташа жалақымен тең) сұрайды.

Тұрғын үйді жалға алу бағасының біршама қарапайым көрсеткіштері (бір шаршы метрдің құны 2 000 теңгеден жоғары) Тараз, Түркістан, Ақтөбе, Павло­­дар қалаларының үлесінде. Табыс­тың қомақты бөлігін қарпитын Қонаев, Тал­ды­қорған, Қарағанды, Шымкент қалала­­рындағы жалдау ақысы бәріне бір­дей қолжетімді емес. Мәселен, Қонаев­та ауданы 50 шаршы метр екі бөлме­лі пәтерді жалға алу құны 186 000 тең­гені, яғни осы қа­ла­дағы орташа жа­лақының 60%-дан ас­та­мын құрай­ды. Талдықорғанда, Қара­­ған­дыда, Шым­кентте бұл көрсеткіш 50%-дан асады.

Жыл сайын статистика мамандары әлеуметтік сауалнамалар жүргізіп, тұр­ғын үйді жалға беру бойынша көр­сетілген қызметтердің құнын есептейді. Бұл деректер 2018–2023 жылдары халық жылжымайтын мүлігін жалға беруден түскен табысын 2,3 есеге, яғни 42,6 млрд теңгеден 98,5 млрд теңгеге дейін ұлғайт­қанын көрсетеді. Сонымен қатар мұндай қызметтерді көрсетуге кететін шығын 2,6 есе өсті. Кейінгі бірнеше жылда тұрғын үйді жалға беру қызметтері құнының шығыны 20%-дан 23%-ға дейін көбейген. Мамандардың айтуынша, жалдау мен сату нарығы қашанда бір-бірімен байланысты. Егер тұрғын үй сатып алуға қолжетімді болса, жалдау сұранысы да төмендейді. Құрылыс салушыларға ҚҚС енгізілген жағдайда бастапқы жылжымайтын мүліктің бағасы көтеріледі. Демек, көпшілік сатып алу жоспарын өзгертіп, жалға алуға көбірек мойын бұруы мүмкін.

Қазірде елімізде 4,5 миллион азамат (әрбір төртінші тұрғын) баспанаға мұқтаж. Оның 1,3 миллионы – жастар. 2 миллионнан астам азамат баспана жалдап тұрады. Олардың қатарында жеке-дара төлеуге шамасы келмегендіктен бірнешеуі қосылып пәтер жалдайтын студент жастар көп. «Қазаншының еркі­не» салып, көп жағдайда келісімшарт жасамайтын, жалдау бағасын көтеріп, коммуналдық қызмет үшін қосымша ақша талап ететін әдептен жұрдай қо­жайынға тап болған азаматтар қор­ған­сыз қалады. Осыған байланысты тұрғын үйді жалға беру қадағаланбайтынын, меншік иелері басқа ұқсас жарнамалармен салыстыра отырып, бағаны өз бетінше белгілейтінін назарға алған Мәжіліс депутаттары былтыр пәтерлерді жалға алудың шекті бағасын анықтауды ұсынған. «Respublica» партиясының мүшелері барлық жалға берілетін пәтерлерді жайлылық деңгейіне қарай жіктеу, сондай-ақ жалға берушілердің бірыңғай тізілімін құру мен жалдау шартының үлгілік жобасын бекіту қажеттігін алға тартты. Алайда нарық­тық экономика заңдарына қайшы келді ме, әлде азаматтардың (жалға берушілер­дің) бір санатының құқығы екіншісі­нің (жалға алушылардың) пайдасына қалай шектелуі керектігі нақтыланбады ма, әйтеуір халық қалаулыларының студенттерді немесе баспана сатып алуға мүмкіндігі жоқ азаматтарды қорғауға бағытталған бастамасы жалғасын таппады.

Сарапшылардың пікірінше, мұн­дай шектеу көлеңкелі экономиканың өсуіне, мәмілелерге қатысушылардың қорғалуының төмендеуіне және мем­лекеттік бюджет үшін шығындарға әкел­мек. Мәселен, «Finance.kz» тelegram арнасының талдаушылары елімізде бел­гіленген мөлшерлемемен тұрғын үйді жалға алудың арнайы бағдарлама­лары жұмыс істеп тұрғанын атап өтіп, кәсіп­керлік еркіндігі қағидаттарын сақтау қажеттігін еске салды. Олардың айтуларынша, шекті бағамен тұрғын үйді жалға беру нарығына араласу онсыз да ашық жүргізілмейтін пәтерлерді заңды түр­де жалға беру жағдайының нашарлауымен қауіпті. Яғни жалдамалы тұрғын үй иелері салық төлеуді мүлдем тоқтатып, баға шектеулеріне байланысты пайдасын жоғалтпау үшін қызметті заңсыз жүргізуі мүмкін. Өткір проблема – қоғамға ортақ десек те, әр ұйым өз мүддесі тұрғысынан әрекет ететіні рас. Мәселен, Қазақстан риэлторлар қауымдастығының мәлім­деуінше, бағаның өсуіне әкелетін қосымша сұранысты студенттер тудырады. Тиісінше, алдымен жатақхана жетіспеушілігі мәселесін шешуге назар аударған жөн.

Шын мәнінде, депутаттардың ұсы­нысында бақылаусыз, реттеусіз кеткен жалдау нарығына бейжай қарамау, жалдау бағасын ұстап тұру құралдары бұрыннан бар мемлекеттердің тәжі­рибесіне сүйеніп, ұзақмерзімді, не­ғұр­лым ашық тетіктерді қабылдау меңзел­гені түсінікті. Еліміз бейіл болып отырған дамыған мемлекеттердің саясатының негізгі бағыты – ай са­йын жалдау ақысын төлеуге қиналатын азаматтардың санаттарын нақты қолдау. Бұл тұтастай алғанда нарықтың дамуына кедергі келтірмейді, бірақ оның әлсіз қатысушыларына көмектеседі.