Өткен ғасырдың 70-жылдары қаһарына мінген тоталитаризм мен кеңестік идеология ұлттық кадрлардың тағдыр-талайына шектеу қоятын жымысқы саясат ұстана бастады. ҚазМУ мен ҚарМУ-дың филология факультеттерін қазақ тілі мен әдебиеті мамандығын бітіріп жатқан қазақтың өндірдей талантты жастарын «мұғалім жетіспейді» деген сылтаумен алыс ауылдағы мектептерге жолдамамен жіберу үрдіске айналды. Ғылымға бірден келу оңай болмады.
Тура осындай алмағайып кезеңде қазақ әдебиеттануының абызы, профессор Тұрсынбек Кәкішев ҚазМУ-ды бітірген ғылымға бейімі бар қабілетті жастарды Қазақ КСР Ғылым академиясының М.Әуезов атындағы Әдебиет және өнер институтына жыл сайын топ-тобымен ертіп барып жұмысқа орналастырды. Ұзын саны жиырмаға жуық шәкіртіне ұлттық әдебиеттану ғылымы мен сынының келешек тағдырын аманат етіп тапсырды. «Қазаққа қазақтан басқа кімнің жаны ашиды» деп өткен ұстаздың осы аманатын арқалаған сол жастар ұлттық әдебиеттану ғылымы шаңырағына жеке-жеке уық болып қадалып қойған жоқ, маркстік-лениндік әдіснаманың әсерінен төмендей бастаған еңсесін биіктетіп әкетті. Ұстаз өнегесінен үлгі алған, аманат арқалаған олар ғылым докторы, профессор, ректор, кафедра меңгерушісі, декан, проректор болуымен қатар, тәуелсіздік алған тұста әрі-сәріде қалған қазақ әдебиеттануының ауыр жүгін ұстаздарымен қатар көтерісіп әкетті.
Сол талантты жастардың бірі – бүгінде филология ғылымдарының докторы, профессор, танымал фольклортанушы, түрколог, абайтанушы Шәкір Ибраев. «Менің жастық шағымда ғылымның қадірін ұқтырған бір адам болса, ол алдымен ұстазым Тұрсынбек Кәкішев дер едім. Себебі ол кісі ғылым туралы ғана емес, алдымен сол ғылымдағы адамгершілік пен адалдық туралы айтатын» деп өзі жазғандай, ғалым қандай да бір жоғары лауазымды қызмет атқарып жүргенде де аманат жүгін арқалап, осы ұстанымнан тайған жоқ.
М.Әуезов атындағы Әдебиет және өнер институтында кіші ғылыми қызметкерліктен ғылым сапарына басталған алғашқы қадам, ҚазМУ-де оқытушы, доцент, академияда қолжазбалар орталығының жетекшісі, М.Әуезов атындағы Әдебиет және өнер институтының директоры, Қ.А.Ясауи атындағы Халықаралық қазақ-түрік университетінің вице-президенті, Дүниежүзі түркологтері ассоциациясының атқарушы директоры, Ш.Уәлиханов атындағы Көкшетау мемлекеттік университетінің ректоры, Түркі академиясының президенті, Л.Н.Гумилев атындағы ЕҰУ түркітану кафедрасының профессоры секілді абыройлы қызметтерді абыроймен атқарды. Бүгінде Қ.А.Ясауи атындағы Халықаралық қазақ-түрік университетінің Түркология ғылыми зерттеу институтының директоры болып жемісті еңбек етіп жүр. Расында да Әлихан Бөкейхан айтқандай, «ұлтқа қызмет ету – білімнен емес, мінезден». Ол ұлт мүддесі жолындағы қайраткерлік тұлғасымен, ұлтжандылық болмысымен, ғалымдық дарынымен өз ортасынан ойып тұрып орын алатын құрметке ие, қандай да болсын қошеметке лайық ғалым.
Ғылымға жан-тәнімен берілген, аянбай еңбек етіп жүрген ғалымның зерттеулері әлемдік түркология мен ұлттық фольклортануға қосылған іргелі еңбектер қатарында. «Қазір фольклортануға қадам басқан әр талапкер оның еңбектеріне міндетті түрде жүгінеді. Осы орайда Шәкір Ибраевтың «Қорқыт ата кітабының» көркемдік кестесі, қазақ эпосының поэтикасы туралы іргелі монографиялары шынайы академиялық ғылымның ешқашан құнын жоймайтын үлгілері екені сөзсіз» деген ғалым Амантай Шәріптің пікірі – әрдайым есте сақтар тұжырым. Бұл тұжырым қазақ фольклоры мен эпостарын зерттеп-зерделеуіндегі теориялық және әдіснамалық тұғырнамаға ғана қатысты емес, түркілердің арғы тарихын адамзат тарихымен сабақтастыруға, ғасырлар тұңғиығына тереңдеуге жетелері анық. Ш.Ибраевтың түрколог, фольклортанушы ретіндегі ғалымдық бірегей тұлғасы туралы ғылыми ортада жоғары деңгейде пікір қалыптасты.
Биохимик ғалым Сент-Дверди: «Зерттеу дегеніміз – бәрі көрген нәрсені сенің де көруің, бірақ ол туралы ешкім ойламағандай ойлау», деген екен. Бар ғұмырын арнаған зерттеу саласы мен ғылыми бағытын күрт өзгертіп, басқа өзекті тақырыпқа сескенбестен қалам тарту – ғылыми ортада сирек кездесетін құбылыс. Абайтанудағы жаңашыл ізденістер жасау міндеті күн тәртібіне шұғыл қойылған осы тұста Шәкір Ибраев та іске бел шеше кірісті. Абайтану ілімінің келелі мәселелерін тың бағытта байыптауымен жан-жақты ғалым болудың үлгісін танытты.
Абай мұрасын әлемдік таным-білік тұрғысынан тану мен насихаттау үшін әлеуметтік, гуманитарлық ғылымның қол жеткізген межесі дәрежесінде талдау қажеттілігі ерекше байқалып отыр. Профессор Шәкір Ибраевтың «Абай феноменологиясы: эстетикасы мен прагматикасы», «Абай феномені» (2021) және «Абайдың ақындық бейнесі» (2023) аталатын ғылыми зерттеулері ұлы ойшылдың тұлғасы мен шығармашылығын ұлттық әдебиеттанудың заманауи жетістіктері мен концептуалдық тұжырымдары тұрғысынан талдауға арналған. Бұл еңбектер стуралистік-феноменологиялық зеттеудің жаңа үлгісін салып отыр. Олар қазіргі әлемдік әдебиеттануда басты бағыттардың бірі саналатын әдеби мұраны әлеуметтік парадигмасына ден қоя зерделеу талабының үдесімен ұштасады. Автор замана шындығының ақын таным-білігі арқылы көрініс табуын пайымдауды мақсат тұтқандықтан, абайтану ілімінде бірқатар мәселені жаңаша қарастыруға болатынына назар аудартады. Абай поэзиясын феноменологиялық аспектіде зерттеп-зерделеуде бірін-бірі толықтыратын бұл зерттеулерде шын мәнінде жаңашыл да тың тұжырымдар ұсынылған.
Феноменология – ақынның таным-білігі, көргенін түйсінуі мен сезінуі арқылы бейнеленген болмыстың кескіні. Сол арқылы осы рухани үдерістің бейнелілігі мен әлеуметтік мәселеге айналуы. Ал парадигмасы – осы үдерістердің шындыққа қатысы, ақынның ағынан жарыла сыр ақтаруы, өмір ақиқатын өзінше сарапқа салуы. Бұл тұрғыдан алғанда, зерттеуші Абай шығармашылығының өміршеңдігі мен көкейкестілігі, көркемдік мінсіздігімен қатар, әлеуметтік терең мәнін салыстырмалық тың талдаулар арқылы дәлелдеуге ұмтылады. Абай поэзиясының көпқабатты сипатын, мәнін, құрылымдық жүйесін қазіргі әдебиеттану ғылымының әдіснамалық тұғырнамасы аясындағы ғылыми ізденістер барысындағы тың сипатта бағамдауымен ерекшеленеді.
Автор Абайдың ақындық және ойшылдық тұлғасына, шығармашылық үдерісінің қыр-сыры күні бүгінге дейін трансценденталды феноменология тұрғысынан зерттелмеген себептеріне де тереңдей ой жібереді. Оны автордың: «Абайтану пәнінің қалыптасу тарихында материалистік, атеистік, идеологиялық тұғырнамалардың үстемдік құрып, тарататын мәселенің түп негіздерінде осылармен байланысты ұғымдардың әлі де болса қалып қойғанын аңғарсақ керек», деген пікірі дәлелдейді. Көркем әдебиеттің заман талабына сай келіп, биік идеялы, терең мағыналы болуы – ең негізгі қағида деп білген Абайдың «қуатты ойдан бас құрап» шыққан құдіретті көркем жырымен халықтың сана сезімін сергітіп, ел көңілін заманның келелі мәселелеріне аударып, болашаққа бой ұрған мұрат-мақсатының жетекшісі бола білгендігі ғылыми жүйеде жаңаша сараланады.
Қазақтың ақындық өнерін нағыз халықтық, ұлттық биік дәрежеге көтерген – Абай. Ақын деген ұғым Абай атымен, оның әдеби еңбегімен келіп ұштасқаннан бастап, қазақ әдебиеті тарихында жаңа мағынаға ие болып, ең ардақты атаққа айналды. Ақынның қоғам өміріндегі орны, халық алдындағы міндеті, абыройлы мұрат-мақсаты бұрынғыдан әлдеқайда айқындала түсті. Абай әдебиет майданына шыққаннан бастап, қазақ жазба әдебиеті тарихында ақын деген ұғым саяси-әлеуметтік мәні зор, құрметті абыройға ие болды. Бұлар осы зерттеулерде герменевтикалық әдіс ауқымында жан-жақты бағамдалған.
Ғалым Ш.Ибраев кешенді зерделеуді мақсат тұтқандықтан, абайтануда қағидаға айналып бара жатқан кейбір пікірлерді талқылай келе, әлемдік әдебиеттанудың соны талаптарымен ұштасатын тұжырым жасайды. «Абайтанудың заманауи мәселелері» аталатын тараудағы ақын мұрасын әлемдік әдебиеттанудың тың бағыттағы әдіс-тәсілдерімен зерделеу қажеттігі туралы ойлары көңіл аударарлық. Мысалы, «Қалай десек те абайтанудың бағыт-бағдары – кеңес дәуіріндегі идеологиялық тұғырнамадан теперіш көрген сала. Ол идеологиядан құтылғанымызбен, сол заманның әдебиеттану ғылымының ұғымдарынан, категорияларынан, пайымдау машығынан, талдау тәсілдерінен әлі арыла қойған жоқпыз», деген пікірі әркімді ойлантпай қоймайды. Шын мәнінде, абайтану ілімінде Алаш арыстары негіздеген бағалауларды алдыға салып қойып, кеңес дәуіріндегі біржақты көзқарастарды тілге тиек етуден аса алмай жүргеніміз рас. Ал ғалым Шәкір Ибраев ақын мұрасының эстетикалық жүйесі мен прагматикалық ерекшелігін заманауи ізденістер арқылы зерделеп берді.
Қазіргі ұлттық әдебиеттану ғылымының ұстанымдары мен әдіснамасы ғылыми парадигманың қауырт ауысуына байланысты өзгерістерге ұшырап отыр. Ғалым бұл ғылыми бағыт-бағдары айрықша кітаптарында осы парадигманың сипаты әлемдік әдебиеттанудың жетістіктерімен, оның әлеуметтік, философиялық, антропологиялық, психологиялық, лингвистикалық аспектілерімен байланысты ғана жүзеге асатынын нақты көрсетіп береді. Бұл турасында: «Оларсыз Абайдың ақындық тұлғасын және шығармашылығын жаңа қырынан, дұрысы, шынайы болмысынан сыр тартып, талдап, таныдық дей алмаймыз», деп нақтылайды.
Президент Қасым-Жомарт Тоқаевтың «Абай – рухани реформатор» атты мақаласында: «Абай ілімі бүгінгі бірқатар бағытқа орайлас келеді. Ең алдымен, білім игеру. Біз бүкіл әлемді ақыл-ой мен парасатты пайым арқылы ғана мойындата аламыз. Заман талабына сай білім алу интеллектуалды ұлт қалыптастыруға жол ашады» десе, Ш.Ибраевтың бұл зерттеулері сол талап деңгейінен табылуымен қатар, абайтану ілімінің ғана емес, қазіргі қазақ қоғамының өзекті мәселелеріне де арналған. Әлемге хакім Абайды қандай жоғары дәрежеде танытуға қол жеткізсек, ұлтымыздың да мәртебесін соншалықты асқақтата түсетініміз анық. Бүгінгі абайтануда енді жазылар тың ізденістерге толы сан қырлы аспектідегі ғылыми еңбектер арқылы қоғамға, жас ұрпаққа ақын мұрасын жан-жақты насихаттау мен таныстыру, жарқын болашаққа жол бастаудың бастамасы айқын көрініс тапқан. Хакім Абайдың 180 жылдық мерейтойы тұсында әдіснамалық тұрғыда жаңашыл, ғылыми сипаты терең бұл зерттеулердің жарыққа шығуы құптарлық қадам болды. Абайдың феноменологиялық, экзистенционалдық әлемін эстетикалық және парадигмалық аспектіде айқындау мен зерделеу бағытындағы жаңаша ғылыми бастамаларымен құнды зерттеулер екені айқын.
Халықаралық деңгейдегі ғалымның фольклортану мен әдебиеттанудағы дара жолы абыройын асырып, шәкірттеріне өнеге болатынына сенімдіміз.
Жандос СМАҒҰЛ,
филология ғылымдарының докторы, профессор