Орталық коммуникациялар қызметінде өткен баспасөз брифингінде жоғары білім мен ғылым саласын цифрландыру жұмыстары талқыланды. Министрлік өкілдері жоғары білім берудің бірыңғай платформасын іске қосу, университеттерді цифрлық жүйеге көшіру бойынша атқарылған жұмыстарға есеп беріп, «KazLLM» ұлттық тілдік моделі мен «AI-Sana» инновациялық бағдарламасы туралы баяндады. Сондай-ақ халықаралық компаниялармен серіктестік пен ҰБТ жүйесіндегі өзгерістер туралы айтты. Сарапшылар бұл бастамалар білім саласын жаңа деңгейге көтеріп, оның ашықтығы мен қолжетімділігін арттыратынын атап өтті.
Бірыңғай платформа іске қосылды
Ғылым және жоғары білім министрлігі өткен жылдан бастап қарқынды түрде саланы цифрландыруға көшкен. Былтыр жоғары білім берудің бірыңғай платформасы іске қосылған. Министрлік әзірлеген платформа жоғары білім жүйесіне қатысты барлық маңызды мәліметті жинауға, сақтауға, өңдеуге, ұсынуға арналған. Оның негізгі қызметтері: білім мониторингін жүргізу, заңда белгіленген мерзімде қажетті есептерді дайындау, білім бағдарламаларының бірыңғай тізімін қалыптастыру, жоғары білім саласындағы мемлекеттік қызметтерді автоматтандыру, студенттерге стипендия төлеу үдерісін жеңілдету, барлық жоғары оқу орындарының ақпараттық жүйелерін мемлекеттік жүйелермен біріктіру.
Цифрландыру және мемлекеттік қызмет көрсету департаментінің директоры Нұрсұлтан Махатовтың айтуынша, платформа жоғары оқу орындары мен студенттерге арналған қызметтердің сапасын арттырып, ашықтықты қамтамасыз етеді. Ол баяндамасында цифрландырудың білім сапасына тигізетін әсерін ерекше атап өтті. «Жоғары білім берудің бірыңғай платформасы – жұмыс барысын автоматтандыру құралы ғана емес, үлкен цифрлық экожүйе. Ол ашықтық пен қолжетімділіктің сапалы жаңа деңгейіне шығуға мүмкіндік береді», деді ол.
Бүгінгі таңда платформаға 700 мыңға жуық студент, 44 мыңнан астам оқытушы, 2,6 миллион түлек туралы ақпарат енгізілген. Мемлекеттік қызметтер модулі аясында бес қызмет автоматтандырылған. Нұрсұлтан Махатовтың айтуынша, енді студенттер стипендия алу, құжат рәсімдеу секілді жұмыстар үшін университеттің қабылдау бөліміне жүгірмейді. Барлығы электронды іске асады.
Биыл жоғары білім берудің бірыңғай платформасы аясында бірнеше жаңа бастама қолға алынады. Атап айтсақ, мемлекеттік білім беру тапсырысының жұмыс барысын цифрландыру, гранттарды бөлу жүйесін жетілдіру, жоғары оқу орындары түлектерінің еңбек нарығындағы мониторингі, жұмысқа орналасу динамикасын бақылау, студенттер үшін өндірістік тәжірибеден өту жүйесін автоматтандыру, жұмыс берушілермен байланыс орнату, ЖОО-ның үздік оқытушысы байқауын цифрландыру, үздік профессорларды іріктеу, ұлттық рейтингті енгізу, университеттерді халықаралық стандарттарға сәйкестендіру жоспарланған.
Ғылым саласында да маңызды жұмыстар толығымен цифрлық форматқа көшеді. Осы мақсатта министрлік ұлттық ғылыми-талдамалық жүйені іске қосқан. Бұл жүйе ғалымдарға қажетті ақпаратты автоматты түрде ұсынуға мүмкіндік береді. Сондай-ақ «Ғалымның бейіні» мен «Ғылыми-зерттеу институттарының цифрлық паспорты» енгізіліп, зерттеушілердің жетістіктері мен жобалары бірыңғай базада сақталады. Мемлекеттік қызметтер де автоматтандырылған. Ғылыми жобаларды қаржыландыру, зерттеу институттарын аккредиттеу, стипендиялар беру жұмыстары цифрлық форматқа көшкен. «Ұлттық мемлекеттік ғылыми-техникалық сараптама орталығы» жүйесінде ғылыми жобалардың мониторингін жүргізетін модуль іске қосылып, шешім қабылдау үдерісі оңтайландырылды.
Индустрияға ықпал ететін технология
Нұрсұлтан Махатовтың баяндауынша, Ғылым және жоғары білім министрлігі ЖИ саласында маман даярлау бойынша да ауқымды жұмыстар атқару үстінде. Былтыр «Жасанды интеллект негіздері» пәнінің мазмұны анықталып, жоғары және жоғары оқу орнынан кейінгі білім беруде ЖИ қолдану бойынша ЖОО аралық стандарт бекітілген. Сондай-ақ мемлекеттік жалпыға міндетті білім стандартына өзгеріс енгізіліп, жасанды интеллект құзыреттерін игеруге бағытталған пәндер барлық білім бағдарламасына қосылған. Осы өзгерістердің нәтижесінде 20 жоғары оқу орны базасында жасанды интеллект бойынша 20 білім бағдарламасы оқытылады. Қазіргі уақытта магистранттар мен докторанттарды қоса алғанда, 2196 студент ЖИ бойынша білім алады.
Сонымен қатар елдің жоғары технологиялар саласындағы бәсекеге қабілеттілігін қамтамасыз ету мақсатында жасанды интеллект саласында білім беруге бағытталған «AI-Sana» инновациялық бағдарламасы іске қосылды. Бағдарлама аясында 100 мың студент оқытылады. Бұл жоба жас таланттарды қолдауға және «DeepTech» стартаптарын құруға бағытталған. Студенттер жасанды интеллектіні қолдану арқылы өз идеяларын дамытып, стартаптар жасайды. Бағдарламаның басты ерекшелігі – жоғары оқу орындарының білім беруден ғылыми зерттеу тәсіліне көшуіне ықпал етуі. Айта кетейік, бағдарламаны әзірлеуге әлемнің жетекші сарапшылары қатысып, жоба жетекшісі ретінде Стэнфорд университетінің Кәсіпкерлік бағдарламаларының авторы Пол Ким тағайындалған.
«Ғылым қоры» АҚ басқарма төрағасы Камиль Ерғалиұлының айтуынша, «AI-Sana» – еліміздің жасанды интеллект саласындағы мүмкіндіктерін арттыруға арналған ауқымды жоба. «Бұл бағдарлама студенттердің жасанды интеллектіні теория жүзінде ғана емес, тәжірибе жүзінде меңгеруіне бағытталған. Олар өз жобаларын жасауға мүмкіндік алады. Бастама білікті мамандарды даярлаумен қатар, еліміздің технологиялық нарықтағы орнын нығайтады. Біз бұл бағдарламаны тек IT саласына емес, экономика, энергетика, медицина сияқты түрлі салаларға енгізуді жоспарлап отырмыз. Себебі жасанды интеллект – барлық индустрияға ықпал ететін технология. Бізге бұл бағытта әмбебап мамандар қажет», дейді ол.
ҰБТ-ға жасанды интеллект араласады
Жасанды интеллектіні білім саласына енгізу тек теориямен шектелмейді. Мемлекет басшысының тапсырмасы бойынша Ғылым және жоғары білім министрлігі Цифрлық даму, инновациялар және аэроғарыш өнеркәсібі министрлігімен бірлесіп, ұлттық ЖИ платформасында бес жобаны жүзеге асыруды жоспарлап отыр. Соның ішінде осы жылы ҰБТ өткізудің нормативтік ережелері, статистикалық ақпарат, грантқа түсу кезіндегі сұрақтар бойынша кеңес беретін «AI Talapker» чат-ботын құру қарастырылған. Интеллектуальды көмекші талапкерлерге ҰБТ туралы толық ақпарат беріп, тестілеу барысы, грантқа түсу шарттары, оқу бағдарламалары, басқа да маңызды мәліметтер бойынша кеңес береді. Сонымен қатар министрлік өкілдері академиялық адалдықты арттыру мақсатында ҰБТ тапсыру кезінде жасанды интеллектіні пайдалану, тест тапсырмаларын әзірлеуге ЖИ енгізу жоспарланып отырғанын айтты. Бүгінгі таңда тест сұрақтары арнайы сарапшылар тобы арқылы дайындалып, өңделеді. Ал жасанды интеллект бұл үдерісті оңтайландырып, сұрақтарды автоматты түрде талдап, күрделілік деңгейін реттеуге көмектеседі. «ҰБТ-ға жасанды интеллектіні енгізу – тек тестілеуді автоматтандыру емес, оның объективтілігін арттыруға мүмкіндік беретін маңызды қадам. Бұған дейін тестілеу орталықтарында бақылаушылардың қатысуымен ғана жүзеге асқан қадағалау барысы енді прокторинг жүйесі арқылы автоматтандырылады. Жасанды интеллект бейнебақылау арқылы тест тапсырушылардың әрекетін талдап, күдікті жағдайларды тіркеп отырады. Біз бұл технология арқылы тестілеу барысында әділетсіздікке жол бермеуді көздейміз», деді Нұрсұлтан Махатов.
Халықаралық ынтымақтастық
Еліміз халықаралық ынтымақтастық аясында жоғары білім мен ғылым саласында жетекші трансұлттық компаниялармен серіктестікті дамытып келеді. Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаев жоғары білікті мамандарды даярлау мақсатында халықаралық компаниялармен ынтымақтастықты күшейту қажеттігін атап өткен еді. Осы бағытта Ғылым және жоғары білім министрлігі «Google», «NVIDIA», «Huawei» секілді әлемдік технологиялық корпорациялармен әріптестік орнатып, отандық университеттердің мүмкіндігін кеңейтіп отырғанын жеткізді.
«Google» компаниясымен бірлескен жұмыстар аясында «GenAI» курсы іске қосылған. Бұл бағдарлама еліміздің 15 жоғары оқу орнынан 5000 студентті қамтиды. Сонымен қатар «Google Workspace for Education» қанатқақты жобасы Абай атындағы Қазақ ұлттық педагогикалық университетінде басталып, студенттерге бұлттық технологияларды меңгеруге мүмкіндік беріп отыр.
Ал «NVIDIA» компаниясымен серіктестік аясында «DLI Ambassador» жобасы жүзеге асырылып, 12 университеттен 12 оқытушы арнайы дайындықтан өткен. Үш университеттің оқытушылары «DLI» сертификатын алып, студенттерді оқыту және сертификаттау құқығына ие болды.
«Huawei» компаниясымен ынтымақтастық шеңберінде 43 академия ашылып, 1000 студент арнайы курстан өткен. Сондай-ақ жасанды интеллект бойынша үш курс қазақ тіліне аударылған.
Н.Махатов елімізде академиялық кластер құру бағытында да жұмыстар атқарылып жатқанын атап өтті. Оның сөзінше, Қ.И.Сәтбаев атындағы Қазақ ұлттық техникалық зерттеу университетінде, Л.Н.Гумилев атындағы Еуразия ұлттық университетінде, Әл-Фараби атындағы Қазақ ұлттық университетінде 3 суперкомпьютер жұмыс істеп тұр. Ендігі кезекте «Huawei» компаниясынан суперкомпьютерлер алу жоспарда бар. «Былтыр күзде Ғылым және жоғары білім министрі Саясат Нұрбек «Huawei» компаниясының штаб-пәтеріне сапары барысында ғылымды цифрландыру және жоғары білім беру саласындағы ынтымақтастық туралы меморандумға қол қойды. Осы келісім аясында «Huawei Atlas 900 AI» суперкомпьютерін елімізге жеткізу қарастырылып жатыр», деді Цифрландыру және мемлекеттік қызмет көрсету департаментінің директоры.