Инфографиканы жасаған Амангелді Қияс, «EQ»
Мемлекеттің экономикаға қатысу үлесі
Е.Жамаубаевтың айтуынша, Жекешелендірудің 2021-2025 жылдарға арналған кешенді жоспары мемлекеттік меншіктегі және квазимемлекеттік сектордағы 675 нысанды қамтиды. Оның ішінде республикалық меншіктің 7, коммуналдық меншіктің 250, ұлттық холдингтер мен компаниялардың 262, әлеуметтік-кәсіпкерлік корпорациялардың 156 нысаны бар.
Бүгінде жоғарыда айтылған 675 нысаннан сомасы 141,7 млрд теңге болатын 253 нысан бәсекелес ортаға берілді; 60-ы қайта ұйымдастыруға және таратуға жіберілді; 146-сы сауда-саттықта болса; 216 нысан сату алдындағы дайындықта тұр. «Кешенді жоспардағы сату, қайта ұйымдастыру және тарату бойынша үдерістердің орындалуы 46%-ды құрайды. Ал Кешенді жоспар нысандарын сауда-саттыққа шығару көрсеткіші 68%-ды құрап отыр», деді министр.
Оның айтуынша, Кешенді жоспарды уақтылы және тиісінше орындау мақсатында мемлекеттік мүлік тізілімінің веб-порталында әрбір нысанды сатуға шығару бойынша іс-шараларды өткізу мерзімдері көрсетілген жол карталары орналастырылды. Жол карталары ашық және танысуға қолжетімді. Жыл соңына дейін Кешенді жоспар нысандарының 80%-на дейін сауда-саттыққа шығарылуға тиіс. Осыған орай Қаржы министрлігі сату жол карталары бойынша іс-шаралардың орындалуына тұрақты мониторинг жүргізуде.
«Биылғы қыркүйекте және қарашада бұл мәселе бойынша арнайы жиналыс өткізіп, қажетті іс-шараларды жеделдету бойынша тиісті тапсырмалар берген болатынмын. Соның нәтижесінде мемлекеттік мүлік тізілімінің веб-порталына жаңадан енгізілген 13 нысан бойынша жол карталары енгізілді, сондай-ақ коммуналдық меншіктегі және әлеуметтік-кәсіпкерлік корпорациялардың 24 нысаны бойынша жол карталары өзектендірілді. Бұған дейін бұл нысандарды сатуға шығару мерзімі айқындалмаған», деді Е.Жамаубаев.
Бұдан басқа, жақында Қазақстан қор биржасында және Астана халықаралық қаржы орталығының биржасында IPO арқылы «ҚазМұнайГаз» ұлттық компаниясының акцияларын орналастыру процесі басталды.
Негізінен өңірлер мен әлеуметтік-кәсіпкерлік корпорацияларының көбісі Кешенді жоспар нысандарының 80%-ын
сатуға шығарғанын атап өткен жөн. Соның ішінде жекелеген өңірлер мен ӘКК-лер нысандарды сатуды 90-100% қамтамасыз етті. Бұл – Қарағанды, Абай және Ұлытау облыстары, сондай-ақ «Kokshe», «Тобыл», «Байқоңыр» ӘКК-лері. Дегенмен 7 өңір мен ӘКК көзделген көрсеткішке сәйкес дер негізінде нысандарды сатуға шығарып үлгермеген. Соның ішінде ең төменгі көрсеткіштер Маңғыстау, Ақтөбе облыстарына, «Сарыарқа» ӘКК-ге тиесілі.
«Баяндалғанды ескере отырып, облыстардың, Астана, Алматы және Шымкент қалаларының әкімдері, ұлттық холдингтер мен компаниялардың, ӘКК басшылары Кешенді жоспар бойынша іс-шараларды ерекше бақылауға алып, оның толық орындалуын қамтамасыз етулері қажет. Тиісті тапсырма беруіңізді сұраймын», деді Е.Жамаубаев.
Ұлттық экономика министрі Ә.Қуантыров өз баяндамасында Мемлекет басшысының тапсырмаларын орындау мақсатында ведомство жекешелендіру бойынша Бәсекелестікті қорғау және дамыту агенттігімен бірлесіп айтарлықтай жұмыс атқарғанын айтты. Мәселен, биылғы ақпан айында жекешелендіру тізбесін одан әрі кеңейту үшін активтерді іріктеу өлшемдері бекітілді. Оның ішінде акциялардың бақыланбайтын пакетін иелену және қызметтің негізгі көрсеткіштеріне қол жеткізбеу, сондай-ақ монополияға қарсы органның бәсекелестік ортаға беру жөніндегі ұсынысының болуы және тауар нарығында қатысудың ұсынылған мерзімінің басталуы секілді өлшемдер бар. Осы негізде Кешенді жоспарға 170-тен астам нысан қосылып, өзектендірілді. Сонымен қатар жекешелендіру кезінде мемлекет мүддесі ескеріліп, стратегиялық ұйымдардағы мемлекеттің бақылау үлестерін сақтап қалу шаралары қарастырылған.
Сондай-ақ Бәсекелестікті қорғау және дамыту агенттігінің мандатын кеңейту аясында Жекешелендірудің жаңа екі өлшемі енгізілді, ол монополияға қарсы органның бәсекелестік ортаға беру жөніндегі ұсынысының болуы және монополияға қарсы орган ұсынған тауар нарығында болу мерзімінің өтуі. Кәсіпкерлердің жекешелендіру нысанын таңдау құқығы бекітілді. Нысан жеке бастама болған жағдайда сатылуы мүмкін.
Жекешелендірудің және мемлекеттік комиссия қызметінің ашықтығы қамтамасыз етілді. Мемлекеттік комиссияның ұсынымдық шешімдерін жариялау; жекешелендіру үдерісінің әр кезеңі бойынша активтер бөлінісінде толық ақпаратты жариялау; әлеуметтік нысандарды және стратегиялық маңызы бар нысандарды сатудан бұрын, оны жұртшылықпен, оның ішінде БАҚ өкілдерінің қатысумен алдын ала талқылау міндеті белгіленді. «Сонымен қатар Ұлттық кәсіпкерлер палатасының сайты Мемлекеттік мүлік тізілімімен интеграцияланған, онда жекешелендірудің әр нысаны мен үдерісі туралы толық ақпарат беріледі», деді Ұлттық экономика министрі.
Үшіншіден, мемлекеттік монополистердің орнына жеке монополистердің пайда болуына жол бермеу мақсатында коммуналдық шаруашылықтарды жекешелендіру тәсілі қайта қаралды. Осыған орай жекешелендіру нысандар тізімінен жергілікті табиғи монополиялар нысаны және халықтың тіршілігін қамтамасыз ету үшін маңызды 200-ден астам әлеуметтік маңызы бар нысандар алынып тасталды. Бұл нысандар мемлекет меншігінде қалады. Алда мұндай нысандарды жекешелендіру туралы мәселе тек инвесторлар тарапынан мемлекет мүдделерін ескеретін шарттармен келіскен жағдайда ғана қаралуы мүмкін.
Жекешелендірудің 2021-2025 жылдарға арналған кешенді жоспарын орындау барысы туралы баяндаған «Самұрық-Қазына» ҰӘҚ» АҚ басқарма төрағасы Алмасадам Сәтқалиевтің айтуынша, бүгінде қор тобы 119 актив бойынша жұмысты аяқтады, оның ішінде «ҚазМұнайГаз» ҰК IPO-ға шығарылды, 17 актив сатылды. Оның ішінде «Самұрық-Қазына Инвест» компаниясының құрамына кірген «Лизинг групп» АҚ, «Tin one Mining» АҚ, «Электрод СК» ЖШС, «KAZ Феррит» ЖШС және «Қазатомөнеркәсіп» құрамындағы «Kazakhstan Solar Siliсon» ЖШС, «Astana Solar» ЖШС, «KazSilicon» МК бар. 3 актив жабылды, 2 актив қайта құрылды.
Таяуда ғана қордың директорлар кеңесі мен Үкімет «ҚазМұнайГаз» компаниясының акцияларын иеліктен шығару туралы соңғы шешімдер қабылдады. Өтініштер 9 қараша мен 2 желтоқсан аралығында қабылданды. Қазақстан азаматтары өтініштерін қанағаттандыруға басымдық берілді. Азаматтардан түскен өтініштердің жалпы саны – 128,7 мың. Жалпы сомасы 74,6 млрд теңгені құрады. Енді Қор келесі портфельдік компанияларды IPO/SPO-ға шығаруды жоспарлап отыр. Яғни 2023-2024 жылдары – «Air Astana», «KEGOC» және «Самұрық-Энерго» жасыл активтерінің портфелі, 2024-2025 жылдары – «QazaqGaz» ұлттық компаниясы, 2025 жылы – «Қазақстан темір жолы» ұлттық компаниясы.
Мәселені қорытындылаған Премьер-Министр жекешелендіру мәселелері мемлекеттік органдардың бірінші басшыларының ерекше бақылауында болуға тиіс екенін атап өтті. «Кешенді жоспарды іске асыру 2025 жылға қарай мемлекеттің экономикадағы үлесін 14%-ға дейін қысқартуға мүмкіндік береді. Сатуға қойылған әр нысан бойынша Жол картасы әзірленді. Олар мемлекеттік мүлік тізілімінің веб-порталында орналастырылған. Активтерді бәсекелес нарыққа жоспарлы түрде шығаруды қамтамасыз ету қажет», деді Ә.Смайылов.
Үкімет басшының айтуынша, нысандардың сату алдындағы дайындық сапасына да көбірек көңіл бөлу керек. Кешенді жоспарды толық іске асыру үшін жекешелендіру үдерісінің ашықтығын арттыру қажет. «Мемлекеттік органдар, өңір әкімдіктері, квазимемлекеттік сектор ұйымдары жоспарды нақты орындауы қажет. Жыл қорытындысы бойынша жұмыстарыңызға тиісті баға берілетін болады», деді ол.
Премьер-Министр «Самұрық-Қазына» қорына «ҚазМұнайГаз» ұлттық компаниясының IPO-сын сапалы өткізу ісін қамтамасыз етуді, ал Қаржы министрлігіне Кешенді жоспар нысандарының сатылуына бақылауды күшейтуді тапсырды.
Балық өсіру және экспорт көлемін арттыру
Үкімет отырысында балық саласын дамыту мәселесі қаралды. Экология, геология және табиғи ресурстар министрі Серікқали Брекешевтің хабарлауынша, 2022 жылдың 10 айының қорытындысы бойынша республиканың балық өнімдері нарығының құрылымы келесідей: ауланғаны – 42,6 мың тонна, өсірілгені – 14,1 мың тонна, экспорт – 16 мың тонна, импорт – 32 мың тонна.
Сонымен қатар 2021 жылғы сәуірде қабылданған Балық саласын дамыту бағдарламасын іске асыру нәтижесінде 2030 жылға қарай 270 мың тоннаға дейін балық өсіру, балық өнімдерін ішкі тұтынуды жылына 134 мың тоннаға дейін ұлғайту және импорт көлемін 45 мың тоннадан 25 мың тоннаға дейін азайту жоспарланып отыр. Көрсетілген индикаторларға қол жеткізуде қазір бизнес үшін өндірістік және инвестициялық шығындарды субсидиялау, әкімшілік рәсімдерді оңайлату және т.б. қолайлы жағдайлар жасалып жатыр. Жалпы, мыңнан астам жаңа шаруашылық құру жоспарланып отыр. Оның 47-сі ірі бизнес түрі, ал инвестицияның жалпы көлемі 150 млрд теңгені құрады.
Бүгінде елімізде 72 кәсіпорын балық өңдеумен айналысады. Оның 17-сі жоғары талаптарға сай келеді және Еуропалық одақ елдеріне балық өнімдерін экспорттау құқығын алды, қалғандары ішкі нарық пен таяу және қиыр шетелдерге бағдарланған. Осы бағытты қолдау мақсатында терең өңделген балық өнімдерін субсидиялау және ҚҚС бөлігінде салықтық жеңілдіктерді енгізу жоспарлануда.
Өңірлерде саланың даму қарқыны туралы Алматы облысының әкімі Марат Сұлтанғазиев, Атырау облысының әкімі Серік Шәпкенов және Түркістан облысының әкімі Дархан Сатыбалды баяндама жасады.
Баяндамашыларды тыңдаған Премьер-Министр соңғы 3 жылда балықты қолдан өсіру көлемі 2 есе көбейгенін атап өтті. Бұған өткен жылы қабылданған Балық шаруашылығын дамыту бағдарламасы айтарлықтай серпін берді. Саланы мемлекеттік қолдау шаралары күшейтіліп, балық өсіруге арналған тоғандарды жобалау рәсімдері жеңілдетілді. Салық кодексі аясында балық кәсіпшілігіне қосылған құн салығын 70%-ға төмендету көзделді.
«Қабылданған шаралар нәтижесінде соңғы 2 жылда балық өсіретін шаруашылықтар саны 2 есе өсті. Балық экспорты 13%-ға ұлғайды, оның ішінде Еуропа елдері де бар. Жалпы, қолдан өсірілген және ауланған балық өндірісі биыл 10 айда шамамен 57 мың тонна болды, бұл өткен жылғы көрсеткіштен 12%-ға жоғары», деді Ә.Смайылов.
Оның айтуынша, Қарағанды, Алматы және Павлодар облыстарында да балық өндірісі төмен. «Аталған өңір әкімдіктері жоспарланған көрсеткіштерге қол жеткізу бойынша жұмысты күшейтіп, бизнестің бастамаларына қолдау көрсетуі қажет. Сондай-ақ кәсіпкерлерді балық өнімдерін терең өңдеуге ынталандырып, табиғи су қоймаларындағы балық қорының көбеюіне де назар аудару қажет», деді Үкімет басшысы.
Премьер-Министр балық шаруашылығы саласына инвестициялар тарту жұмысын күшейту қажет екенін атап өтті. Оның ішінде, балық өсіретін шаруашылықтарды ұйымдастыру үшін учаскелерді беру рәсімін жеңілдету, отандық балық өнімдерін сататын арнаулы объектілер құру және Атырау облысындағы бекіре зауыттарын реконструкциялауды бюджеттік инвестициялық жобалар тізбесіне енгізу мәселесін пысықтау қажет.